Fotografka Marie Tomanová dobývá festival v Arles

Marie Tomanova/  In Dad S Sweater(All That Is Left)
Marie Tomanova/ In Dad S Sweater(All That Is Left)

Česká fotografka Marie Tomanová je nominovaná na prestižní cenu Louis Roederer Discovery Award na nejstarším fotografickém festivalu Rencontres d’Arles ve Francii a vystaví tam svůj nejnovější projekt It Was Once My Universe

Zároveň tam pokřtí i svou druhou knihu New York New York (Hatje Cantz, 2021) s předmluvou od ikonické Kim Gordon (Sonic Youth). 

 

Marie Tomanová, rodačka z moravského Mikulova, která po studijích na brněnské FaVU odjela do Spojených států a výrazně se prosadila na newyorské umělecké scéně, slaví další mezinárodní úspěch. S osobním fotografickým projektem It Was Once My Universe, který dokumentuje její první návrat domů do rodného Mikulova po skoro desetiletí stráveném ve Spojených státech, je nominovaná na prestižní cenu Louis Roedered Discovery Award 2021. Celkem je v rámci ceny pouze 11 nominací z celého světa. Tomanovou na festivalu zastupuje pražská Pragovka Gallery.

 

Tomanová v Arles představí 30 fotografií pod kurátorským vedením uznávané francouzské kurátorky Sonii Voss. It Was Once My Universe je projekt, který díky silnému osobnímu významu díla vyvolává silné emoce. Vznikl v průběhu návratu umělkyně domů, do Mikulova, po téměř jednom desetiletí stráveném v USA. Po dobu pobytu ve Spojených státech si v těžkých časech domov ve svých představách znovu prožívala, vizualizovala a idealizovala a tak, když se konečně opravdu mohla vrátit do České republiky v zimě roku 2018, nebyla připravená na intenzivní zmatení a konflikt, které umělkyni zastihly. Cítila se ve vlastním domově cizincem, ale zároveň tam stále náležela – je to domov, ale to je teď i Amerika. Série It Was Once My Universe je o protichůdných pocitech a dezorientaci, o místě a identitě. Projekt prostřednictvím autoportrétů, jež plynule navazují na předchozí práci Marie Tomanové, kdy umisťovala sama sebe do americké krajiny, tematizuje domov, rodinu, vzpomínky, vzdálenosti a čas. Časová stopa na fotografiích je důležitá, protože podtrhuje určitý čas, okamžik, moment. Zároveň je však daná časová stopa v nerovnováze, stejně tak jako umělkyně v daný moment – fotoaparát je stále nastavený na newyorské časové pásmo. Snímky nás tak díky svému bezčasí klamou sotva patrným, ale efektivním způsobem, jako nostalgie, vzpomínka, sen.

Tomanová v Arles také pokřtí svoji druhou, dlouho očekávanou knihu s názvem New York New York, kterou vydává německé nakladatelství Hatje Cantz s předmluvou od Kim Gordon a úvodem od kunsthistorika Thomase Beachdela. Kniha je širším a hlubším pokračováním první publikace Young American (2019, nakladatelství Paradigm s úvodem od fotografa Ryana McGinleyho).

Kniha je ódou na New York City – místo, téměř mýtické entity, které přitahuje a vábí. Kniha spojuje novou generaci Američanů na více než 145 fotografiích zachycených napříč městem převážně během 2019 a 2020 a nabízí tak vhled jak do intimních portrétů newyorské mladé generace, tak portrét města samotného.

O Arles:

Mezinárodní dopad prestižního festivalu Rencontres d’Arles podporuje i samotná jeho dramaturgie zaměřující se především na prezentaci těch nejkvalitnějších fotografických projektů současných tvůrců určených povětšinou pouze a výhradně pro festival, a to v naprosto unikátních prostorách. Ve spolupráci s francouzskými a zahraničními muzei a institucemi jsou tak umělecká díla představována široké veřejnosti v kontextu unikátní architektury (například v gotické kapli či industriálních budovách z 19. století), mimořádně přístupných veřejnosti pouze v průběhu konání festivalu. Významnost události umocňuje též vysoký zájem publika, například v roce 2019 akce přivítala až 145.000 návštěvníků. Rencontres d’Arles objevil světu mnoho fotografických talentů a potvrdil svůj důležitý význam coby pomyslného odrazového můstku pro mladé talenty na poli současné fotografie a kreativity.

Již samotné zařazení Marie Tomanové do užšího výběru této prestižní ceny je výrazným úspěchem, a to nejen Marie Tomanové, ale i České republiky, kterou bude fotografka na festivalu reprezentovat. A to i samotným zaměřením a tématem jejich fotografií zaměřujících se na portrét jejího rodného města — Mikulova.

Spolupráce Marie Tomanové a Pragovka Gallery, která je zastupující institucí umělkyně na festival v Arles, se datuje k roku 2018, kdy byl vybrán její projekt Young American do výstavního plánu pro rok 2019. Pragovka Gallery, soustředící se na prezentaci emerging artist, byla prvním uvedením projektu, předtím prezentovaného v New Yorku, v Praze.

Pragovka Gallery existuje od roku 2018 v pražských Vysočanech a slouží jako galerijní inkubátor. Za dobu své existence se stala pro progresivnost svého programu vyhledáváným místem pro odbornou i laickou veřejnost. Ročně výstavy, které Pragovka  na  1100 m2 v pěti galerijních dramaturgiích prezentuje, navštíví 10 000 lidí a dočkala se také mezinárodního ohlasu v médiích jako The Guardian či v celostátním vydáním New York Times.

Výstava It Was Once My Universe bude k vidění od 4. července do 29.srpna v samotném centru Arles v historickém kostele Église Des Fréres Precheurs.

Tomanovou na festivalu zastupuje pražská Pragovka Gallery.

 

Výstava vznikla za podpory Pragovka gallery, města Mikulov, Fotonovy a Ministerstva kultury.

Křest knihy New York New York proběhne:

8. července – knihkupectví Actes Sud, Arles, Francie

10. července – Librairie du Palais, Rencontres d’Arles, Arles, Francie

srpen (datum bude upřesněno) – Galerie Fotograf, Praha, ČR

29. září – Dashwood Books, NY

 

Marie Tomanova Way To School

 

Comments

comments

Vyhledat