DSC Gallery představuje první samostatnou výstavu Martina Edera

DSC Gallery s potěšením představuje první samostatnou výstavu Martina Edera v České  republice s názvem The Unreal, na které spolupracuje s renomovanou britskou kurátorkou Jane Neal. Martin Eder se řadí mezi nejvýraznější německé umělce své generace.

V rámci této výstavy Eder zkoumá říši „neskutečného“ – říši představivosti, fantazie, snu a  podvědomí. „Jeho práce je silně zakotvena v klasických žánrech dějin umění. I letmý pohled na  Ederovo dílo jasně dokazuje, že autor dominuje v používání symboliky s využitím všeho, co historie  umění a médií nabízí,“ popisuje kurátorka Jane Neal. Kombinuje symboly vanitas s romantickou  krajinou, křesťanskou ikonografii s estetikou animovaných gifů. Kromě principů barokních zátiší, ve  kterých má každý předmět určitý význam, umělec používá prvky s hojností a nadsázkou, které jsou  téměř bolestivé a záměrně rozpouštějí hranici mezi smyslnou erotikou a znepokojujícím ztělesněním  lidských tužeb.

Název výstavy propojuje minulost s budoucností a mýtické s podvědomím. Eder navazuje na  představivost starých Egypťanů. Kočičí bohyně Mafdet byla považována za ochránkyni hrůz podsvětí  i pozemského světa. Není tedy překvapením, že se autor rozhodl na této výstavě vyobrazit vedle  svých Medúz i bezsrsté kočky Sphynx. Nyní se však pro nás stává ‚neskutečné‘ alternativní ‚realitou‘ – virtuální krajinou pohlcujících zážitků zprostředkovaných sociálními sítěmi. Přechází od praktik  starověkého Egypta až k průlomovým současným technologiím. Naráží na problematiku prožívání  vlastní reality v kontextu aktuálních trendů sociálních sítí – instagramu a tik toku. Využívá povrchně  atraktivní estetiku a zpochybňuje tím tak status „vysokého umění“.

Martin Eder, vyškolený odborník a stávající student hypnózy, je fascinován silou fantazie a  jejími hranicemi. Vychází z bohatého pramene ezoteriky, snů a halucinogenních experimentů.  Fascinuje ho propast lidských myšlenek a tužeb, a toho, jak se nevyhnutelně stáváme oběťmi  vlastních podnětů. Eder maluje z fotografií, které si sám pořizuje, což spolu s použitím techniky iluzornosti staví jeho osobnost do středu příběhů. Maluje obrazy, které jsou pro společnost  srozumitelné a současně ji kritizují. Na jednu stranu vykrádá hlubiny postmoderního odpadu, na  druhou se nás snaží nabádat k tomu, abychom analyzovali a hodnotili jeho práci. Jako bychom  rozebírali archeologický artefakt nebo vědecký nález. Dekonstruuje okolní svět zpochybňováním  obrazů, které jsou prezentovány jako ikony krásy a přitažlivosti. Jak sám Martin Eder popisuje: „Mé  obrazy, by měly pozorovatele svádět, stejně jako nás svými triky svádí kouzelníci.“

„Po více než desetiletém fungování na české galerijní scéně, jsme se rozhodli soustavně  orientovat na prezentaci zahraničních autorů. Zajímá nás dialog mezinárodního umění s českými

umělci, proto je naší strategií stavět je do dialogu. Na koncepci výstavního programu spolupracujeme  často s britskou kurátorkou Jane Neal a dalšími nezávislými kurátory či galeristy. Snažíme se o to,  nabízet našim návštěvníkům, sběratelům a všem přátelům umění, neustále něco výjimečného,“ vysvětluje ředitel galerie Edmund Čučka. Po úspěšném představení autorů jako Alexandr Tinei (MD),  Norbert Stefan (RO), Dennis Scholl (DE), Pavel Pepperstein (RU), galerie přichází se světově  uznávaným autorem Martinem Ederem (DE), který představuje v Čechách svojí první samostatnou výstavu.

Martin Eder 

je německý umělec narozený v roce 1968 v Augsburgu, Německo. Studoval uměleckou školu  v Norimberku, Kasselu a především několik let strávil u prof. Eberharda Bossleta na Akademii  v Drážďanech. Věnuje se hyperrealistické malbě a je znám pro zanícení a vidění krásy v nevídaných  kontrastech. Díla Martina Edera přenášejí diváka do tajemných světů snů a fantazie, které často  obsazují mladé ženy v lascivních pózách. V jejich přítomnosti se objevují chlupatí mazlíčci a bájná  stvoření. Zatímco se zdá, že dekorativní obrazy patří do kýčovité idyly, jejich izolace vede do hrozivé  situace. Haptickou srst roztomilých zvířat, smyslnost žen a situace z běžného života proměňuje Martin  Eder ve stoickou podivnost.

Ederovo dílo bylo mimo jiné vystaveno v Kunsthalle Mannheim, Deutsche Guggenheim v Berlíně a  Muzeu moderního umění v New Yorku. Zastupovala ho nejznámější galerie světa Hauser & Wirth  v londýnské pobočce v letech 2009 – 2013. V současné době spolupracuje s prestižní König Galerie (v roce 2020 mu uspořádali výstavu TRANCELUCENSE v Tokyu) a Galerie Eigen+Art. Světoznámým  londýnským umělcem Damienem Hirstem byl pozván, aby vystavoval v Newport Street Gallery  v Londýně v roce 2018 – výstava PARASITES. V letošním roce se objeví v HENI Gallery v Londýně a  v příštím roce plánuje výstavu ve svém rodném Augsburu v Kunstsammlungen & Museen Augsuburg. Martin Eder žije a tvoří v Berlíně. Jeho hudební alter-ego Richard Ruin je součástí experimentální  rockové kapely Richard Ruin & Les Demoniaques.

 

Comments

comments

Vyhledat