13. ročník kampaně Suchej únor: Měsíc bez alkoholu pro zdravější tělo i mysl
Kampaň Suchej únor již po třinácté upozorňuje na rizikovou konzumaci alkoholu v Česku a inspiruje k měsíční abstinenci. Letos přináší novinku „Dopis sám sobě“, která pomůže účastníkům nastavit individuální motivaci a sledovat vlastní pokrok. V loňském roce se do kampaně zapojilo 17 % dospělých Čechů, což představuje přibližně 1,2 milionu lidí. Polovina registrovaných účastníků navíc uvádí, že snížili spotřebu alkoholu i dlouhodobě.
Od svého vzniku v roce 2013 je Suchej únor osvětovou kampaní, která nejen vyzývá k měsíční abstinenci, ale především motivuje k zamyšlení nad vlastními návyky a možnostmi změny. „Suchej únor není jen o tom, že se na měsíc vzdáme alkoholu. Je to příležitost zjistit, jak na tom jsme, a případně udělat krok ke zdravějšímu životnímu stylu, což většina Sušičů i reálně dělá,“ vysvětluje Petr Freimann, ředitel neziskové organizace Suchej únor.
Průměrná spotřeba alkoholu v České republice sice pozvolna klesá, stále však patříme mezi největší konzumenty na světě – každý Čech ročně vypije v průměru 13,29 litru čistého alkoholu. Alkohol v Česku poprvé ochutnají děti již ve 12 letech a každý desátý dospělý pije alkohol denně.*
„Češi pijí hodně a rizikově, a co je horší, situace se výrazně nelepší. Změny v oblasti politiky a regulace alkoholu jsou v Česku nezbytné. Kampaň Suchej únor je vlastně světlou výjimkou a jedním z mála příkladů funkční preventivní akce na celostátní úrovni. I krátkodobá pauza od alkoholu může mít pozitivní dopad na fyzické i psychické zdraví, ale u významné části účastníků Suchého února přetrvávají pozitivní změny ve vzorcích užívání alkoholu a ve snížení jeho spotřeby dlouhodobě. Svým záběrem a účinností tak má Suchej únor potenciál zlepšit zdravotní stav celé české populace,“ říká Viktor Mravčík, expert na závislosti a ředitel výzkumu ve Společnosti Podané ruce.
Podle Tomáše Šebka, lékaře a zakladatele think-tanku Ministr zdraví patří alkohol k hlavním faktorům snižujícím délku dožití ve zdraví. „Podívali jsme se na data o zdraví a spočítali, že malé pivo nám ubere přibližně 26, panák 33 a dvě deci vína 50 minut života v plné kvalitě. Zkuste si dopad abstinence zjistit schválně sami. Když potom během výzvy jednorázově selžete, nevzdávejte se – důležité je pokračovat tam, kde jste skončili. Nenechte jedno zaváhání zničit celý měsíc,” vyzývá Tomáš Šebek.
„Dopis sám sobě“ jako individuální průvodce a motivace
K dosažení cílů může letošním Sušičům pomoci jednoduchý, ale efektivní nástroj: „Letošní ročník přináší nový koncept „Dopis sám sobě“, který účastníky vybízí zvolit si individuálně svoje cíle, pomáhá jim udržet motivaci a reflektovat dosažený pokrok. Na začátku výzvy si na našem webu každý Sušič napíše dopis, kde si stanoví vlastní důvody a cíle pro měsíc bez alkoholu i dalších škodlivých libůstek. Během února získají účastníci pravidelnou podporu prostřednictvím motivačního kalendáře a tipů na inspirativní aktivity, které jim pomohou zaměřit se na nové zážitky a zábavu bez alkoholu. Na konci února Sušičům zašleme jejich dopisy s reflektujícími otázkami zpět, aby si mohli porovnat svá očekávání s dosaženými výsledky,” popisuje Petr Freimann.
Výhody abstinence, které dlouhodobě uvádí účastníci předchozích ročníků (Sušiči), zahrnují**:
- Čistá hlava (78 % účastníků)
- Lepší spánek a více energie (58 % účastníků)
- Nižší výdaje (59 % účastníků)
- Úbytek na váze (35 % účastníků)
Suchej únor je příležitostí objevit, co všechno může měsíc bez alkoholu přinést. Na stránkách www.suchejunor.cz budou od prvního únorového týdne k dispozici veškeré informace k zapojení, další inspirace je na FB a IG Suchej únor. Podporu celé sušící komunity pak účastníci naleznou ve FB skupině Sušíme 2025.
ZDROJE:
* Zpráva o alkoholu v ČR 2023, ** Kampaň Suchej únor 2022