Foto: Popelec umělců

Po sérii únorových karnevalů městských i tradičnějších, vesnických variací masopustu, započalo včerejší Popeleční středou postní období. 40denní očistné „čekání“ na Velikonoce, které bylo již každoročně odstartováno kulturní mší v kostele Nejsvětějšího Salvátora v Praze.

Popelec umělců ovšem není typickou mší. Navazuje na tradici vzniklou před 100 lety v Paříži, kde se konaly bohoslužby za umělce padlé v druhé světové válce.

Kostel Nejsvětějšího Salvátora na tuto tradici od roku 1966 navazuje, a skrze Popelec umělců propojuje umění s vírou. Vytváří dialog mezi světem uměleckým a lidovým, současným i starým, světem víry a široké veřejnosti. Stejně jako v předchozích letech, i tentokrát byly prostory zaplněny diváctvem a posluchačstvem nejrůznějších věkových kategorií. 

Mši tradičně celebroval Tomáš Halík. Hudební koncepce večera se letos ujali Michal Rataj a spol., kteří svaté prostory naplnili elektroakustickou instrumentální hudbou mísící varhany společně s digitálními elementy. V neposlední řadě nutné zmínit výtvarného umělce tohoto ročníku, autora intervence, Ivana Pinkavu  s jeho dílem Noční práce. Fotograf vytvořil dva fotografické obrazy umístěné v bočních oltářích, které moderním abstraktním způsobem vykládají části Bible. 

Akce byla zakončena vernisáží v teplých prostorách sakristie, doplněnou o postní pohoštění ve formě chleba a vody. Promluvil zde Ivan Pinkava, kurátor Norbert Schmidt a na krásný půst vodou připil Tomáš Halík.

Comments

comments

Vyhledat