Růžová vína dobývají Česko. Proč jejich popularita neustále roste?

Ještě donedávna byla růžová vína vnímána spíše jako sezónní rozmar, zábavný doplněk letních oslav a pikniků. Dnes ale mají na našich stolech, vinných lístcích i v nabídce špičkových vinařství své pevné místo. Spotřebitelé i someliéři po celém světě — Českou republiku nevyjímaje — oceňují jejich pestrost, univerzálnost a neopakovatelný chuťový profil. Čemu vděčí za svou „cool“ pověst?
„Růžová vína nabízejí velmi specifický chuťový profil,“ říká národní someliérka Klára Kollárová. „Jsou svěží a ovocná jako bílá, ale mají větší tělo. I spektrem chutí se blíží více červeným vínům a dominují v něm jahody, maliny, rybíz, citrusy nebo květinové tóny, to vše s nízkou až neznatelnou tříslovinou a kyselinou bílých vín,“ přibližuje.
Růžové víno jako kulinářský chameleon
Zatímco ve světě dominuje styl provensálských růžových vín – ta jsou téměř bez barvy a vzhledem k velmi omezené maceraci slupek připomínají chuťově spíše vína bílá —, tuzemská růžová vína se vyznačují šťavnatostí a ovocným charakterem. „Na profilu chuti se podílí nejen charakter odrůdy, ale také práce vinaře. Základem je zdravý hrozen a představa vinaře o tom, jak má víno chutnat,“ vysvětluje Kollárová. „Platí, že čím je delší macerace slupek s moštem, tím je větší intenzita chuti i barvy. Někteří vinaři dělají růžová vína také v dřevěných sudech, ta se pak dají skvěle využít v gastronomii,“ poznamenává národní someliérka.
Právě gastronomická všestrannost růžového vína je jedním z hlavních důvodů jeho vzrůstající popularity. Růžové víno představuje například skvělý doplněk k letnímu grilování — od grilovaných ryb přes většinu uzenin, drůbež až po vepřové maso. „Ta plnější doplní hovězí steak nebo burger, ovocnější zase zeleninové saláty se zálivkami a ta sladší všechny ovocné dezerty,“ prozrazuje Kollárová s tím, že lehká růžová vína s nízkou intenzitou barvy by se měla podávat vychlazená na 7–8 °C, plnější vína na 9–10 °C a vína, která zrála v sudech, pak o teplotě 12–13 °C.
„A protože se k růžovému vínu nepojí tolik tradic, tak nikoho nepohorší, když do něj dáte led, uděláte z něj osvěžující drink nebo ho pijete z plechovky,“ podotýká Klára Kollárová.

I nové bublinky mají svou růžovou variantu / Zdroj: Vinařský fond
Pevná součást vinařství i trhu
O tom, že růžová vína se u nás těší oblíbenosti, svědčí rostoucí zájem tuzemských spotřebitelů. Podle ředitele Vinařského fondu Zbyňka Vičara tvoří růžová vína už přibližně 7 % celkových prodejů vín v ČR — a toto číslo nadále roste. „Jsme rádi, že se růžová vína stala pevnou součástí nabídky našich vinařství,“ pochvaluje si Zbyněk Vičar.
Zásluhu na tom má mimo jiné Svátek růžových vín, který se letos již tradičně koná 1. května ve Ville Richter a na přilehlé Svatováclavské vinici na Pražském hradě. Letos se akce pod názvem Svátek růžových vín… a bublinek 2025 uskuteční už po patnácté a návštěvníci se mohou těšit na desítky vzorků růžových vín z Moravy i Čech včetně široké nabídky šumivých a perlivých vín. Novinkou bude ochutnávka perlivého vína pod národní značkou „bublinky“, které má také svou růžovou variantu.
„Svátek růžových vín je vždy skvělou příležitostí, jak ukázat rozmanitost růžových vín a letos i „bublinek“ z Moravy a Čech a umožnit návštěvníkům objevit jejich charakteristické chutě. Věřím, že právě „bublinky“ dodají tomuto druhu vín další impulz,“ doplňuje Zbyněk Vičar.
Růžové víno už dávno není jen letní rozmar nebo „dámská volba“, ale plnohodnotná součást vinařského trhu, ve které se spojuje svěžest bílých a charakter červených vín. Ať už tedy hledáte ideální doplněk k jídlu, nebo si chcete vychutnat sklenku jen tak pro radost – mezi růžovými víny najdete vždy to pravé.

Svátek růžových vín / Zdroj: Vinařský fond
O Vinařském fondu
Vinařský fond byl zřízen zákonem o vinohradnictví a vinařství v roce 2002. Vzorem byly obdobné instituce v sousedních vinařských zemích (Německu a Rakousku). Hlavní náplní jeho činnosti do vstupu ČR do EU byla podpora výsadby vinic. Od roku 2004 Fond podporuje marketing vína, rozvoj vinařské turistiky a informuje veřejnost o vinohradnictví a vinařství. Stěžejní aktivitou Fondu je komunikační kampaň značky „Vína z Moravy, vína z Čech,“ která zastřešuje vína domácí produkce. Speciálním a velmi úspěšným projektem je „Svatomartinské,“ tj. uvedení mladých vín pod společnou značkou na trh každoročně 11. 11. Další komunikační aktivity v rámci kampaně „Vína z Moravy, vína z Čech“ se soustředí na propagaci růžových, resp. červených vín. Fond dále podporuje realizaci řady akcí spojených s vinařskou tematikou po celé republice (výstavy, vinobraní, otevřené sklepy, semináře, tiskoviny atd.).
https://www.vinazmoravyvinazcech.cz/cs
https://www.vinozodpovedne.cz/