Czech Design Week i letos ukáže současný směr

Ikonické lokace, živý vizuál s prvky AI a soutěž pro mladé talenty. Festival Czech Design Week i letos ukáže současný směr designu
Festival současného designu Czech Design Week pro letošní ročník představuje hned několik novinek. Dvanáctý ročník, který se uskuteční ve dnech 11. až 14. září 2025, poodhalí designové trendy nejen ve Výstavní síni Mánes, ale rozšíří se například do Clam-Gallasova paláce, kam zavítá druhým rokem, nebo do ikonické kavárny Slavia. S vizuálem od studia Personaal, který díky AI nabídne interaktivní prvky, a se soutěžemi pro mladé talenty, zahrnující možnost realizace nových kolekcí či volné vstupy na hudební ikony, jako je Billie Eilish nebo Dua Lipa, se festival opět profiluje jako platforma pro objevování současných talentů a budoucích směřování designu.
Festival Czech Design Week i letos zůstane ve dvou hlavních výstavních centrech – ve funkcionalistické Výstavní síni Mánes a v barokním Clam-Gallasově paláci. Zatímco Mánes představí skrze panelové expozice designové novinky autorů, studentů, značek či studií, Clam-Gallasův palác napříč celým areálem nabídne návštěvníkům expozice propojující design a umění.
Pokračování výstavní linky New Generation, jež do paláce zavítá druhým rokem, přinese kurátorskou selekci nejmladších autorů české a slovenské scény, kteří již nyní formují budoucnost domácího designu. Tuto selekci doplní dvě samostatné expozice sklářského výtvarníka Františka Jungvirta a multioborové umělkyně Pavlíny Šváchová umístěné v prostorách při nádvoří paláce.
Po stopách designu v centru Prahy
Novinkou letošního ročníku je zapojení slavné kavárny Slavia, jež se během festivalu promění v živý výstavní prostor pro designové objekty a instalace. Kavárna Slavia, kulturní symbol Prahy s výhledem na Národní divadlo a Pražský hrad, byla historickým místem setkávání české inteligence a umělecké scény – od Bedřicha Smetany a Jaroslava Kvapila, přes Franze Kafku, Vítězslava Nezvala, Ferdinanda Peroutky či bratry Čapkovy a až po Jaroslava Seiferta nebo Václava Havla.
Festival rovněž propojí další vybraná designérská místa a galerie v centru Prahy, čímž vytvoří designovou trasu, která návštěvníkům umožní objevovat novou tvorbu při cestě mezi Galerii Mánes a Clam-Gallasovým palácem.
„Jedním z dlouhodobých cílů Czech Design Weeku je přenášet design i mimo tradiční výstavní či veletržní rámce a dostávat ho do veřejného prostoru. Propojením hlavních lokací festivalu s dalšími místy v centru Prahy vznikne designová trasa, která pozve návštěvníky ke spontánnímu objevování a propojování různých podob současného designu,“ dodává za organizátory ředitel festivalu Lukáš Pipek.
Vizuál zosobňující kontrast chaosu a harmonie
Letošní festivalový vizuál vytvořilo pražské studio Personaal ve složení Kamil Ansorge, Vojtěch Beneš a Adam Zaňka. Vizuál vychází z fascinace procesem kreativní tvorby, který je často neklidný, roztěkaný a plný nečekaných zvratů – od skic přes nápady na okraji sešitu až po mentální mapy či digitální prototypy. Tento vnitřní chaos kontrastuje s výslednou podobou designu – promyšlenou, harmonickou a ucelenou.
Barevná i kompoziční struktura letošního vizuálu zachycuje právě tento kontrast mezi impulzivními počátky a finální uceleností díla, přičemž divákovi připomíná, že za každým čistým tvarem se skrývá komplexní cesta myšlenkového vývoje. Letošní vizuál tak vzdává hold všem, kteří mají odvahu tvořit.
Festival Czech Design Week zároveň plánuje s vizuálem pracovat způsobem, který jej posune z klasického grafického rámce do interaktivní a živé roviny. Tento nový koncept vizuálu, odrážející aktuální technologické trendy využívají možnosti AI, festival odtajní krátce před svým zahájením.
Czech Design Award: Ploom Edition
Ceny Czech Design Award, které jsou tradiční součástí festivalu už od jeho vzniku, vstupují do nové etapy. Po jedenácti letech, kdy byly udělovány výhradně mezi vystavujícími festivalu, se od letošního roku mění v otevřenou soutěž pro všechny talentované designéry. K příležitosti této proměny, kterou doplňuje nová vizuální identita cen od grafického designéra Davida Nováka, připravil pro letošek festival ve spolupráci se značkou Ploom, jež je hlavním partnerem festivalu Czech Design Week a cen Czech Design Award, speciální soutěžní edici.
Soutěž Czech Design Award: Ploom Edition, jehož tématem je „Tradice“, přináší všem talentovaným tvůrcům z Česka a Slovenska možnost přetavit svůj návrh ve výsledný produkt. Čtyři nejkreativnější návrhy postoupí do realizace a budou představeny veřejnosti během festivalu Czech Design Week 2025.
Vítězové získají finanční odměnu, možnost vystavovat na příštím ročníku festivalu, a především ocenění Czech Design Award – včetně ikonické vázy navržené sklářským výtvarníkem Františkem Jungvirtem, která symbolicky spojuje současný design s českou sklářskou tradicí. Vázy jsou realizované ve sklárně AJETO, která je partnerem cen. Přihlášky do soutěže Czech Design Award: Ploom Edition jsou otevřeny od 5. do 31. května 2025 na webu: www.czechdesignaward.cz
Přihlášky na festival doprovodí soutěž o koncertní vstupenky
Již tradičně do 15. června probíhají přihlášky pro všechny tvůrce z řad designérů, studentů, ateliéru, studií či značek, kteří chtějí vystavovat na letošním ročníku festivalu Czech Design Week. Z přihlášek zaslaných již během května ocení organizátoři festivalu volnými vstupenkami na pražské koncerty současných hudebních ikon, jako je Billie Eilish, Dua Lipa či Empire of the Sun.
Již dvanáctý Czech Design Week proběhne od 11. do 14. září 2025 a kromě výstavní linky současné designové a umělecké tvorby nabídne, již tradičně, doprovodný program zahrnující přednášky a diskuze odrážející aktuální témata rezonující nejen kulturní sférou. Všechny aktuality k letošnímu ročníku naleznete také na webových stránkách festivalu www.czechdesignweek.com. Generálním partnerem dvanáctého ročníku festivalu Czech Design Week je značka Xiaomi.