Autem na dovolenou: Máte v pořádku zrak?

Šedý zákal
Šedý zákal

 

V létě je každoročně na silnicích rušno, jelikož mnoho lidí vyráží automobilem za vysněnou dovolenou. Pokud se i vy chystáte na cesty, nezapomínejte na to, že dobrý zrak je podmínkou usednutí za volant.

Krátkozrakost

Podle Ministerstva dopravy ČR v uplynulé dekádě bylo každý rok během letních prázdnin, tedy v období července a srpna, usmrceno v důsledku dopravních nehod na českých silnicích přibližně 125 osob, dalších více než 550 jich bylo těžce zraněno. V uplynulém roce zemřelo v době letních prázdnin 105 lidí. Nejvíce smrtelných kolizí zapříčinila nepřiměřená rychlost, na celkovém počtu havárií se nejvíce podílí nesprávný způsob jízdy. Při jízdě autem je ale stěžejní také dobré vidění!

Téměř polovina řidičů nemá správnou korekci zraku

Zrak je nejdůležitějším smyslem, díky kterému vnímáme 80 % vjemů v okolí. A za volantem je obzvlášť důležitý! BESIP proto pravidelně realizuje akce, v rámci nichž bezplatně měří řidičům zrak. V minulosti mezi ně patřily například kampaně „Víš, jak vidíš“, „Slepí vrazi“ či „Vidíš skvěle?“, kde se zjistilo, že 44 % řidičů má buď nesprávné brýle nebo čočky, nebo dokonce nenosí vůbec žádné, protože nejspíš o své vadě zraku ani nevědí. Dokonce 8 % testovaných řidičů by kvůli špatnému zraku nemělo za volant usedat vůbec. Zraková ostrost by pro schopnost řízení měla být alespoň 80 %, přičemž každý dvanáctý řidič ji má pod 50 %. Tím ohrožuje nejen sám sebe, ale i své spolujezdce a další účastníky silničního provozu.

Je to otázka vteřiny…

I za dobrých světelných podmínek je podle odborníků chodec vidět ze vzdálenosti asi 200 metrů, šofér s vadou -0,75 dioptrie jej však spatří jen na 100 metrů, s vadou -2 dioptrie už na pouhých 20 metrů. Situace se samozřejmě zhoršuje ruku v ruce se špatnou viditelností. Zároveň hraje důležitou roli také rychlost. Při rychlosti 60 km/h ujede řidič za vteřinu téměř 17 metrů, při 90 km/h až 25 metrů. Přitom sekundu potřebuje běžný řidič pouze na reakci, aby začal brzdit. Pokud kvůli neostrému zraku nezaznamená nebezpečí včas, může to mít fatální následky. Dobrý zrak je důležitý také pro odhad vzdáleností při předjíždění, při sledování dopravních značek i při parkování. 

Řidiči a zrak: Patero bezpečné jízdy

  1. Zajděte k očnímu lékaři a nechte zkontrolovat svůj zrak

Ruku na srdce: Kdy jste naposledy byli u očního lékaře? „Na preventivní prohlídky by neměli zapomínat především lidé s vyšším rizikem oční choroby, například lidé silně krátkozrací, diabetici, anebo ti, v jejichž rodině se vyskytl zelený zákal,“ nabádá MUDr. Lucie Valešová, primářka Oční kliniky NeoVize Praha. „V rámci prevence se provádí vyšetření zrakové ostrosti k odhalení refrakčních vad nebo změn dioptrií, které lze následně korigovat brýlemi, kontaktními čočkami, anebo trvale, tedy laserovým zákrokem. Vyšetření zorného pole zase zachycuje výpadky i v periferních částech, měření nitroočního tlaku pak může včas podchytit vznik zeleného zákalu. Důležité je také vyšetření očního pozadí, které zobrazí chorobu sítnice nebo zrakového nervu,“ doplňuje oční specialistka, co všechno by měla zahrnovat oční prohlídka. 

  1. Pozor na správnou korekci očních vad

„Sama se někdy divím, jak je možné, že může řídit někdo, kdo má dlouhodobě nekorigovanou oční vadu,” říká primářka Valešová. Korekce zraku je u řidičů stěžejní! Dlouhodobé řízení v kontaktních čočkách však může u některých lidí způsobovat nepříjemné podráždění a pálení. Pokud nosíte brýle, zásadně si vždy berte s sebou náhradní, kdyby se vám na dovolené rozbily. Pro ty, kdo trpí dalekozrakostí, krátkozrakostí či astigmatismem, pak existuje možnost laserové operace, která dokáže tyto vady trvale odstranit. „Mnoho lidí trpí předsudky, že právě léto není na operaci vhodný čas. Tato obava je zbytečným přežitkem. V létě jsou nejlepší volbou operační metody, při kterých oční chirurg odstraňuje dioptrie femtosekundovým laserem, například NeoLASIK HD nebo NeoSMILE 3D,“ uvádí doc. MUDr. Šárka Skorkovská CSc., primářka Oční kliniky NeoVize Brno. Pokud je vám více než 40 let, anebo máte vysoké dioptrie, řešením pro vás může být nitrooční operace, při které chirurg vymění přirozenou oční čočku za umělou. Pro řidiče je vhodnou volbou nitrooční čočka Vivity s prodlouženou hloubkou ostrosti. Zajistí perfektní vidění na dálku, takže řidič vidí dobře na cestu, i na palubní desku ve střední vzdálenosti, proto není problém kontrolovat během jízdy tachometr, kontrolky, sledovat trasu v navigaci i další důležité ukazatele. Díky speciální konstrukci čočky Vivity nevznikají po její implantaci takzvané světelné fenomény, proto je vhodná i pro řízení v noci. Nitrooční čočka je také řešením pro ty, kdo trpí šedým zákalem anebo presbyopií, tedy vetchozrakostí, která nastává obvykle v druhé polovině života a vzniká důsledkem toho, že lidské oko přirozeně ztrácí schopnost zaostřit.

  1. Vyberte ty pravé sluneční brýle

U řidičů hrají v létě důležitou roli také vhodné sluneční brýle. Oslnění ostrými paprsky může totiž během okamžiku způsobit nehodu. Proto vybírejte takové brýle, které jsou větší, a v případě řízení vás nikde nebudou omezovat ve vidění. Vždy by měly obsahovat 100% filtr zamezující pronikání UV záření do oka, ale pozor – to neznamená, že mají být tmavé! Nikdy si do auta neberte skla se čtvrtým stupněm zatmavení. „Při řízení automobilu jsou takové brýle naprosto nevhodné pro svoji velmi tmavou až skoro černou barvu, která omezuje řidičům vidění. Sledujte tedy důkladně návod ke slunečním brýlím,“ nabádá docentka Skorkovská. Brýle mohou být zabarveny nejen v různé intenzitě, ale i odstínech. „Dle našich zkušeností z optiky je velmi příjemné zelené a hnědé zabarvení. Tlumí sluníčko, ale také při zatažené obloze za dne rozjasňují vidění a řidiči vykreslí detaily a zvýrazní barvy. Šedé zabarvení je výborné při ostrém slunci, krásně sluneční svit utlumí. Žlutý, zelenožlutý a žlutooranžový odstín filtrů je vhodný při mlhavém, zataženém počasí a v šeru. Příjemně rozjasní obraz a řidič si nepřipadá za volantem tak unavený,“ vyjmenovává primářka Skorkovská. Lidé s oční vadou mohou řešit dilema, jestli nasadit raději dioptrické brýle či sluneční. Řešení je několik: kombinace kontaktních čoček a slunečních brýlí, klipy na dioptrické brýle, nechat si vyrobit speciální zabarvené dioptrické brýle, anebo podstoupit operaci, při níž se dioptrické vady definitivně zbavíte a můžete si pak vybrat sluneční brýle dle své libosti.

Vetchozrakost

  1. Pozor na suché oči z klimatizace

Protože v létě se v kabině automobilu může teplota vyšplhat do tropických hodnot a vedra pak způsobují malátnost a únavu, je jistě příjemné ochladit interiér puštěním klimatizace. Ovšem pozor! Přes nezpochybnitelné klady se stále více ukazuje, že klimatizace může člověku i škodit. Často trpí i očí, zejména při dlouhém pobytu v klimatizovaném prostoru,“ říká docentka Skorkovská. „Dochází k osychání povrchu oka – spojivky a rohovky. Náchylnější bývají oči, které mají sníženou schopnost tvorby slz či zhoršenou kvalitu slzného filmu. V klimatizovaných prostorech očí pálí, pacienti často popisují pocit písku v očích a paradoxně dochází i ke zvýšenému slzení očí,“ doplňuje primářka. Vezměte si proto na dovolenou umělé slzy, kterými můžete oči v případě potřeby zvlhčit a ulevit jim. Také nechávejte pravidelně před létem vyčistit klimatizaci a dodržujte zásady jejího správného používání: v interiéru vozidla by mělo být zhruba o 5 °C méně než venku, rozdíl by neměl překročit 10 °C. Před koncem cesty postupně teplotu v autě zvyšujte, aby organismus po vystoupení nedostal teplotní šok. 

  1. Vyvarujte se únavě a dehydrataci

Zvláště při dlouhých cestách za volantem je důležité, aby člověk nebyl unavený a také dehydratovaný – i to může mít negativní vliv na dobré vidění. Vyjíždějte proto odpočatí, dávejte si pauzy na protažení a mějte stále po ruce pití, abyste mohli pravidelně doplňovat tekutiny. A hlavně dobře plánujte a nespěchejte! Když pojedete v průměru o 20 km/h nad dovolený limit, ušetříte na trase dlouhé 120 km obvykle zhruba 10 minut. A to za riziko rozhodně nestojí!

 

astigmatismus

Comments

comments

Vyhledat