Ceny Czech Grand Design 2022 ovládly čerstvé tváře

Do Síně slávy českého designu byl uveden Otakar Diblík (1929–1999)
Do Síně slávy českého designu byl uveden Otakar Diblík (1929–1999)

Sedmnáctý ročník Cen Czech Grand Design zná své vítěze. Nejprestižnější ocenění pro české autory a designéry převzali laureáti v rámci kreativně pojatého slavnostního večera v Centru architektury a městského plánování: CAMP. Absolutními vítězi – Grand designéry roku 2022 – se stala dvojice Terezie Lexová a Štěpán Smetana, která Akademii designu ČR zaujala kolekcí sedacího nábytku Hide and Seek pro firmu Polstrin. Za celoživotní přínos oboru byl do Síně slávy českého designu uveden Otakar Diblík (1929–1999), který významně ovlivnil podobu dopravních prostředků Československa. Ceny byly dále uděleny v 8 kategoriích a vítězové převzali historicky nejhlasitější trofeje, letos v podobě hliníkových řehtaček z dílny loňských Grand designérů, studia Vrtiška & Žák. Záznam z předávání cen odvysílá ČT art 27. března 2023 od 21:35 a následně bude volně ke shlédnutí v iVysílání. S finalisty letošního ročníku blíže seznamuje výstava fotografií v Galerii České spořitelny, která trvá do 2. dubna 2023.

Třetí rok v řadě se absolutními vítězi stala autorská dvojice. Pomyslnou štafetu Grand designérů letos přebírají Terezie Lexová a Štěpán Smetana. Duo zvítězilo v kategorii Designér roku – Cena Ministerstva kultury ČR a obdrželo také titul Grand designéři roku 2022, který uděluje Přípravný výbor Cen Czech Grand Design na základě kvality děl a oborového kontextu. Akademii designu ČR zaujalo mimořádně originální zpracování kolekce sedacího nábytku Hide and Seek pro královéhradeckého výrobce čalouněného nábytku, firmu Polstrin. S výhrou je spojena organizace výstavy v Uměleckoprůmyslovém muzeu v Brně při Moravské galerii v Brně.

„Jako děti jsme si stavěli schovávačky ze sedáků a peřin uprostřed obývacího pokoje a tvořili si tak svůj vlastní malý svět. Ve vlastním hravém světě jsme se ocitli i při navrhování nové kolekce pro Polstrin, kdy jsme jednotlivé polštáře skládali a volně tvarovali k sobě, výsledkem čehož byla kolekce Hide and Seek,“ popsali designéři Terezie Lexová a Štěpán Smetana. Dvojice se potkala při studiu Produktového designu na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze a pod společnou značkou tvoří od roku 2018. Kromě užitého designu se věnují návrhu prodejních výloh i drobnějším architektonickým řešením.

„Na české poměry působí kolekce Hide and Seek až nevídaně – jako závan hravé, ničím neředěné kreativity reflektující příjemně emotivní interpretaci čistě funkčních forem,“ uvedl publicista a zástupce odborné poroty kategorie Designér roku David Kalista a dodal: „Úspěšné kolekci předcházela naprostá tvůrčí svoboda, kterou se vedení značky Polstrin rozhodlo designérům v rámci svého zadání poskytnout. Tento projev mimořádné důvěry ze strany výrobce přirozeně nepřišel sám od sebe. Předcházela mu dobrá zkušenost, respektive úspěšná spolupráce v podobě kolekce modulárního sezení Infinite (2020), jež získala respektované ocenění i v mezinárodní designérské soutěži BigSEE.“

Ocenění Designér roku – Cena Ministerstva kultury ČR předal ministr kultury Martin Baxa: „Ceny Czech Grand Design jsou jediným nezávislým oborovým oceněním prací v oblasti designu a od roku 2006 nedílnou součástí našich životů. Jako edukace, inspirace, překvapení. Design nás obklopuje na každém kroku, každou minutu našeho života; leckdy si to možná ani neuvědomujeme, stejně jako jeho formativní funkci pro tu estetickou složku naší duše, která bytostně a hladově touží být sycena vjemy. Duše poučená vjemy roztřídí, pro duše ostatní jsou tu právě Ceny Czech Grand Design. Je mi ctí vyhlásit a předat cenu v kategorii Designér roku. Uvědomuji si, jak důležitou roli tyto ceny mají. Tedy upozornit co nejširší veřejnost na mimořádné designové počiny, ocenit a medializovat práci konkrétních tvůrců a zároveň tak napomoci v orientaci na poli českého designu. A především poděkovat tak všem za jejich náročnou, ale krásnou práci! Děkuji!“

Významné ocenění mimo kategorie je každý rok udělováno jedné osobnosti za mimořádnou tvůrčí a pedagogickou činnost nebo přínos v teorii designu. Do Síně slávy českého designu byl dnes Akademií designu ČR uveden průmyslový designér Otakar Diblík (1929–1999). Diblík svůj pracovní život zasvětil průmyslovému designu. Spolupracoval s mnoha českými firmami, vedl ateliér Průmyslového designu na VŠUP, vytvořil ikonický autobus Škoda RTO 706 nebo dobře známý zemědělský traktor Zetor Crystal a více než 10 let pracoval pro italské studio Benetto. Cenu převzal Karel Ksandr, generální ředitel Národního technického muzea.

Kategorii Módní designér roku ovládla zkušená návrhářka, umělkyně a pedagožka Liběna Rochová s kolekcí Inside 23, která je vyjádřením touhy čelit obtížné a chaotické době oděvem reflektujícím vnitřní sílu, naději, odvahu a radost. Zkušenou autorku, která mimochodem loni vstoupila do Síně slávy českého designu, při tvorbě inspirovalo setkání s dílem brněnského malíře Petra Kvíčaly.

V kategorii Designér šperku roku uspěla s kolekcí Marina značka Dick Wolf. Odborná porota na ní ocenila kvalitu řemesla, autenticitu rukopisu, uvolněnost v tvůrčím procesu a zároveň soudržné rozvíjení výtvarného výrazu a konceptu značky. „Kolekce Marina je v dobrém slova smyslu trendová – zrcadlí aktuálnost fluidního tvarosloví kovu a nepravidelných říčních perel, stejně jako odklon od abstraktní geometrie směrem ke konkrétním tvarům. Dotýká se také osobní spirituality a malých soukromých rituálů, které jsou v převážně ateistické české každodennosti čím dál větším tématem,“ okomentovala členka příslušné odborné poroty, publicistka Veronika Ruppert.

V oboru grafického designu uspěl projekt Čitelná Praha – kvalitní zpracování zadání, které se v českém prostředí znovu jen tak nenaskytne. Grafické studio Side2 (Tomáš Machek, Richard Jaroš) ve spolupráci s ateliérem A69 architekti a písmolijnou Superior Type vytvořilo komplexní navigační systém pro pěší a veřejnou dopravu města Prahy, který se v letošním roce začne implementovat do veřejného prostoru města. Mezioborový tým navázal na původní unikátní orientační design pražského metra autorů Jiřího Rathouského a Rostislava Vaňka a navrhl moderní, sofistikované a flexibilní řešení pro celkovou pražskou MHD.

Fotografkou roku 2022 se stala mladá, v Praze působící fotografka běloruského původu Iryna Drahun, která porotu zaujala snímky pro Sing Sing Soundsystem, The Melancholy of Marissa Cooper, film The Mácha a Julii Béna. „Vyhrála běloruské studentka UMPRUM s gustem potřísněné bahnem, které za sebou nechává vlna post-soviet chic. Drahun se s otevřenou náručí boří do hlubších dezénů současného street stylu, především plastického zpodobnění hyperstylizované ošklivosti a bolesti bobtnající při prorůstání tělesného a digitálního,“ uvedl Michal Nanoru, předseda odborné poroty, publicista a kurátor.

Na poli ilustrace zazářila známá tvář – držitel titulu Ilustrátor roku 2018, Jindřich Janíček. Akademii designu ČR zaujal ilustracemi autorské knihy Na západ severozápadní linkou (Paseka) a knih Lampička (Annet Schaap, Baobab), Bitva o diamant (Bára Dočkalová, Raketa) a Ztracený svatý (Ondřej Horák, Alexandra Kusá, Take Take Take, SNG).

Výrobcem roku – Cena Ministerstva průmyslu a obchodu je firma AMPLLA za revoluční pojetí hasicího přístroje HUSSECHUCK a SHIELD. Po 150 letech existence hasicích přístrojů konstruovaných v podobě průmyslových lahví proměnila mladá značka tento všední objekt na uživatelsky i esteticky přívětivé umělecké dílo.

Jako nejzajímavější Objev roku 2022 vybrala Akademie designu ČR designérku Alenu Konečnou. Její diplomový projekt na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze s názvem Hledání světla slouží jako fototerapeutické svítidlo, které pomáhá předcházet obtížím z nedostatku denního světla, známých jako SAD (sezónní afektivní porucha), depresím a poruchám spánku, ale má i praktické uplatnění jako běžný stolek s přídavným světlem. Při vývoji produktu využila vlastní zkušenosti s hospitalizací na psychiatrii, konzultovala jej s odborníky na fototerapii a psychiatry. „Projekt lze vnímat i jako reakci na téma světelné hygieny, jejíž popularita v poslední době sílí. Podle posledních výzkumů se pro zdravý spánek doporučuje ve večerních hodinách svítit směrem do podlahy s přidanou červenou spektrální složkou. I tyto možnosti nabízí nastavení svítícího stolku Seeking Light, a to včetně funkce přizpůsobení teploty chromatičnosti a určení vhodné polohy pro svítící desku,“ doplnila novinářka Eva Slunečková.

Předávání cen proběhlo formou gala večera, poprvé v Centru architektury a městského plánování: CAMP. Slavnostní večer v koncepci a režii Jany Burkiewiczové se nesl v duchu zpravodajské relace a moderace se ujali Jan Vejražka a Jiří Konvalinka. Záznam z předávání cen odvysílá kanál ČT art 27. března 2023 od 21:35 a následně bude volně ke shlédnutí v iVysílání. S finalisty letošního ročníku blíže seznamuje výstava fotografií loňského laureáta ceny Fotograf roku 2021, Vojtěcha Veškrny, v Galerii České spořitelny, která trvá do 2. dubna 2023.

 

Ceny Czech Grand Design 2022 – Vítězové

GRAND DESIGNÉŘI 2022

Lexová & Smetana / kolekce sedacího nábytku Hide and Seek (Polstrin)

DESIGNÉR ROKU – Cena Ministerstva kultury ČR

Lexová & Smetana / kolekce sedacího nábytku Hide and Seek (Polstrin)

MÓDNÍ DESIGNÉR ROKU

Liběna Rochová / kolekce Inside 23

DESIGNÉR ŠPERKU ROKU

Dick Wolf / kolekce MARINA

GRAFICKÝ DESIGNÉR ROKU

Side2 (Tomáš Machek, Richard Jaroš) / Čitelná Praha – navigační systém pro pěší a veřejnou dopravu (Hlavní město Praha)

FOTOGRAF ROKU

Iryna Drahun / fotografie pro Sing Sing Soundsystem, The Melancholy of Marissa Cooper, film The Mácha a Julii Béna

ILUSTRÁTOR ROKU

Jindřich Janíček / ilustrace autorské knihy Na západ severozápadní linkou (Paseka) a knih Lampička (Annet Schaap, Baobab), Bitva o diamant (Bára Dočkalová, Raketa) a Ztracený svatý (Ondřej Horák, Alexandra Kusá, Take Take Take, SNG)

VÝROBCE ROKU – Cena Ministerstva průmyslu a obchodu ČR

AMPLLA / hasicí přístroje HUSSECHUCK a SHIELD (Přemysl Kokeš, David Rosinai, Zuzana Ambrožová)

OBJEV ROKU

Alena Konečná / Hledání světla – fototerapeutické svítidlo

DO SÍNĚ SLÁVY ČESKÉHO DESIGNU BYL UVEDEN:

Otakar Diblík (1929–1999)

 

O všech dříve nominovaných tvůrcích si můžete přečíst více zde

Comments

comments

Vyhledat