Co je nového v hudbě (knižní recenze s playlistem)

PK obálka
PK obálka

Věci rezonující i s odstupem je dobré si připomínat. Platí to i pro knížku Pavla Klusáka, která mapuje posledních cca 20 let v kontextu světové hudební scény.

„To nejlepší teprve přijde,“ zpíval svého času Frank Sinatra. Svět hudby je z podstaty navýsost proměnlivý a (naštěstí) pestrý, o to důležitější je pokusit se aktuální dění čas od času zmapovat, zastavit se a postihnout ten přetlak dění s nadhledem a vhledem. Ve formě relativně drobné knížky s otázkou bez otazníku v názvu přesně takto činí autor, jehož dlouholetá nadžánrová erudice vystřeluje tolika směry, kolik různých odpovědí nabízí sám text končící právě Frankovým citátem. Což není spoiler!

Jak vůbec uchopit něco tak překotného a zbrkle se vyvíjejícího, jako je současná hudba, bující takřka nekontrolovatelně, i díky tolika médiím a novým možnostem šíření i konzumace. A je to dobře anebo platí, že méně je stále více? A je vůbec v našich silách se v tom zvukovém Babylonu vyznat?

Jistou přípravkou k přemítání o širších souvislostech, trendech a (částečně) slepých uličkách současného hudebního vývoje mohl být Pavlu Klusákovi nejen jeho někdejší poslechově-glosující pořad podobného názvu, tedy Co se stalo v hudbě? (s příslušným letopočtem), který se jednou ročně za přítomnosti publika ohlížel za uplynulým obdobím, dokud ho všichni měli ještě v živé paměti. Podobně inspirativní mohla pro autora být také někdejší, taktéž bilančně koncipovaná maratonská celonoční sólo vysílání na Radiu Wave, kvůli nimž stálo za to během svátků vánočních zůstati s moderátorem vzhůru až do kuropění.

Kniha je v rámci možností eklektická, neb ani jiná být nemůže. Od invenčního hip hopu a pozoruhodné akustické hudby přes živelnou digitalizaci, kreativní piráty či agilní plunderfoniky až po invenční experimenty a všeobjímající retro. Jedno za druhým. Není čas mít čas. Někdy prolétneme takřka několik let v jednom odstavci, názvy alb a interpretů jsou servírovány poměrně telegraficky, jindy je naopak jednomu umělci věnován štědrý prostor hned několika stran (Chris Watson). Dokonce i mainstream je tu „postižen“ (no pun intended), je brán v potaz, avšak spíše ze slušnosti, důležité věci se očividně/ušislyšně dějí jinde. Naštěstí.

Citelnou potěchou jsou protkány pasáže o konkrétní hudbě nebo o pozoruhodném světě field recordings. To hned cítíte, že zde je autor doma a rád. A probírá-li se různými formami pojetí a intenzity zvuku až k očistnému hluku, nesmí chybět ani úplný opak, tedy úplné ticho, kontextově zosobněno, jak jinak, ikonickou skladbou 4:33 Johna Cage, ve které nezazní jediná nota. Mimochodem, když se Pavel Klusák v někdejším rozhlasovém cyklu o minimalismu pro ČRo Vltava věnoval právě této přelomové kompozici, příslušný segment měl – ať už záměrně či nikoli – přesně čtyři minuty a nějakých 30 sekund. A pak, že vše nesouvisí se vším.

foto autor

Je dobré zmínit, že knížka nepostihuje domácí (rozuměj českou) scénu. Ta by si zasloužila samostatnou publikaci tohoto druhu. Výzva? Ostatně, Klusák nedávno velmi úspěšně sám mapoval aktuální stav věcí prostřednictvím pořadu Doutnák pro ČT Art. Studijního materiálu i z „našeho“ hřiště máme tudíž při troše vůle k dispozici sdostatek, závěry si v rámci domácího cvičení můžete učinit individuálně.

Odradit se nenechte poněkud strohou grafikou obálky, která však vychází z pojetí celé série, stejně jako předepsaný rozsah (konceptem vydavatelství Nová beseda pro edici „Co je nového v…“ je popasovat se s tématem do 100 stran), pečlivěji zvolena jistě mohla být i autorova fotografie na zadní straně, avšak to vše jsou spíše marginálie. Zde nejde o formu, ale o obsah. Knížka Pavla Klusáka sice logicky nemůže na dané téma postihnout vše, takových děl už obecně mnoho nevzniká, je však ideálním „vodítkem k další práci“, jak by řekl jeden nejmenovaný obávaný učitel na střední škole v Kroměříži kdysi na úsvitu 90. let. Berte ji tedy jako jakási sympatická skripta, ve kterých si každá jedna kapitola říká o vítané a dobrodružné návazné samostudium.

Preferujete-li čtení elektronického rázu, brožura je k dispozici i jako E-book. A pokud texty konzumujete raději v hmatatelné podobě, titul vám rádo obstará vaše oblíbené malé knihkupectví. Podpořte je, prosím. Případně si knížku (v rámci promptní letní akce) můžete exkluzivně pořídit přímo od autora (viz níže). A jelikož link na hudební web uvedený hned v úvodu publikace zůstává bohužel stále nefunkční (snad kvůli autorským právům?), záložním soundtrackem k muzikální exploraci vám budiž náš guerillový tematický playlist s názvem CJNVH.

Lidé, čtěte.
The best is yet to come!

*