Design kolem nás: Stojací svítidlo A809
Lakované kovové lamely tvořící tři navzájem se protínající trychtýře jsou charakteristickým rysem stojacího svítidla modelu A809 finského architekta a designéra Alvara Aalta. Aktuálně jsem ho zachytil v jedinečném modernistickém domě v belgickém Gentu.
Před týdnem jsem se vrátil z několikadenní architektonické expedice po Belgii. Během ní jsem mimo jiné navštívil jeden z nejdůležitějších příkladů belgické meziválečné moderny, dům architekta Gastona Eysselincka, který si pro sebe postavil v tzv. milionářské čtvrti v Gentu v roce 1930. Eysselinck uvedl do Belgie architekturou své přísné funkcionalistické vily tehdy inovativní koncepce francouzského vizionáře Le Corbusiera, včetně užití střešní terasy, otevřeného půdorysu nebo pásových oken.
V sedmdesátých letech zakoupil dům architekt a historik architektury Gilbert Decouvreur. Sám osobně mě svým funkcionalistickým královstvím provedl a mimo jiné mi ukázal sbírku nábytku a svítidel svého oblíbeného architekta Alvata Aalta. Na rozdíl od Le Corbusiera a Gastona Eysselincka byl Aalto stoupencem organické architektury a designu. Místo oceli a chladných technických forem preferoval Aalto přírodní materiály a oblé organické formy. Jako pionýr moderní skandinávské architektury a autor zcela zásadních staveb, které definovaly vývoj organické architektury dvacátého století, se Aalto také věnoval návrhům nábytku a svítidel.
Dodnes některé jeho návrhy vyrábí ikonická značka Artek, kterou založil společně se svou ženou Aino, Mairií Gullichsen a Nilsem-Gustavem Hahlem v roce 1935. Produkce Arteku byla postavena výhradně na Aaltově nábytku z ohýbané překližky, který od počátku zaznamenával mezinárodní úspěch. Dnes najdeme v portfoliu této značky desítky Aaltových produktů včetně svítidel. Model stojanového svítidla A809 navrhl finský architekt původně pro dům pařížského sběratele umění Louise Carrého v roce 1959. Tento vrcholný Aaltův projekt je komplexním výtvarným dílem, jehož součástí byla i řada na míru řešených světelných těles.
A809 vzniklo jako odvážnější variace na Aaltovy běžnější návrhy svítidel. Jeho skulpturální stínidlo poskytuje jedinečnou hru přímého i nepřímého světla a vytváří z lampy unikátní výtvarný objekt. Aaltův jemný organický design je doveden do dokonalosti i v použití černé kůže, která pokrývá kovový stojan. I přesto, že design vznikl jako unikátní návrh pro konkrétní interiér, dnes ho za více jak 3 000 EUR nabízí Artek v rámci své současné kolekce. V domě Gastona Eysselincka v Gentu doplňuje rozmanitou sbírku Aaltova designu, který je jeho současnému majiteli Gilbertovi Decouvreurerovi velmi blízký.