Dojmy z Bienále umění v Benátkách 2024
Benátské bienále umění letos představilo svůj 60. ročník s názvem Foreigners Everywhere – Cizinci všude. Pod vedením brazilského kurátora Adriana Pedrosy se zaměřilo na migraci, identitu a globální propojení. Po městě, včetně lokalit jako Arsenale a Giardini, prezentovalo díla více než 300 umělců, jejichž instalace a projekty proměnily Benátky v centrum globálního kulturního dialogu.
Německý pavilon
Německý pavilon na Benátském bienále představil výstavu s názvem Thresholds, která spojuje díla několika umělců a nabízí pohled na prostor pro překračování hranic. Expozice zahrnuje různá média, včetně vesmírného plavidla Light To The Nations – Generation Ship, které symbolicky nese lidstvo k novým galaxiím, a 3D projekci Life in the Generation Ship v kopuli, jejíž tvar odkazuje na posvátné prostory. Výstava vyzývá k otevřené budoucnosti, v níž jsou hranice neustále v pohybu.
Francouzský pavilon
Francouzský pavilon přetvořil sochař Julien Creuzet ve snový, poetický svět připomínající podmořský večírek. Ve vizuální projekci napříč expozicí se objevují podivuhodné bytosti a hypnotické výjevy. V interiéru pavilonu zároveň visely zářivé tapisérie a sochy zdobené nitěmi, které ve spojení s vůněmi evokují atmosféru oceánských hlubin. Umělec popisuje své dílo jako ponoření se do poezie tvarů, linií a zvuků, kde barevná setkání vytvářejí nové vizuální jazyky.
Polský pavilon
Polský pavilon nabízí silný zážitek díky videoinstalaci s názvem Repeat after me II od kolektivu Open Group (Yuriy Biley, Pavlo Kovach, Anton Varga). Instalace představuje dvě videa promítaná na protilehlých stěnách pavilonu, v nichž ukrajinští váleční uprchlíci napodobují zvuky zbraní a sirén. Diváci jsou vyzváni, aby formou „karaoke“ zopakovali zvuky střelby a výbuchů do mikrofonu. Výstava z jednoduchého pojetí vytváří silný, nepříjemně mrazivý zážitek a varuje před stále militarizovanější budoucností.
Hong Kong
Trevor Yeung ve své instalaci zkoumá osobní zkušenosti a pozorování vztahů mezi lidmi a vodními ekosystémy, čímž také poukazuje na současnou klimatickou krizi. Inspiruje se motivy jako rybí restaurace jeho otce, obchody se zvířaty, feng shui aranžmá nebo jeho rybičkou, kterou měl v dětství. Největší instalace v prostoru pavilonu nese název Not Yours. Yeung vytvořil instalaci s prázdnými akvárii a zrcadlem na stěně, která nutí diváky dívat se na sebe i na ostatní, a tak budí dojem,že jsou součástí díla.
Na letošním ročníku bienále dominovaly především malby, ale také textilní díla, která odrážejí zájem umělců o řemeslo a tradice. Jeden z nejvýraznějších vystavujících malířů byl i Santiago Yahuarcani, umělec samouk z klanu Aimeni národa Uitoto z Amazonie. Jeho díla čerpají z posvátných znalostí a mýtů vyprávěných jeho předky, zvuků přírody a téma léčivých rostlin. Yahuarcaniho vystavené velkoformátové obrazy jsou malovány na rostlinné tkanině, vytvořeny přírodními barvivy a reflektují amazonský způsob života i následky, které mají koloniální činy na původní národy. Jeho práce se zaměřuje na utrpení a vykořisťování domorodých obyvatel. Malby jsou plné příběhů, frustrace, naděje a iluzí, které utvářejí naši realitu.
Text a foto Viktorie Součková