Festival Boskovice pojednatřicáté
Různé letní festivaly, které se zejména v poslední době vyrojily jako houby po dešti, často lákají návštěvnictvo na svá všelijaká „nej“ – největší, nejlepší, s nejslavnějšími kapelami, nejkultovnější, nejlegendárnější a kdovíco ještě. Poklidné Boskovice nic takového nemají zapotřebí. Ostatně ne každý ze zdejšího publika ví, že se hlavní program už pár let v letním kině odehrává pod skutečně největší venkovní projekční plochou v zemi. Tyhle lidi nějaká „nej“ ani v nejmenším nerozhážou.
Kdo sem přijede, bývá naopak rád, že se na zdejším obvykle výjimečném programu nemusí mačkat v davu. Ten tady nebývá, protože vyrazit až do jihomoravského městečka pro většinu lidí vyžaduje přece jen nějakou tu chvilku času a jisté osobní nasazení. A pořadatelé svůj program vybírají s vědomím, že se příchozím nemusejí nijak podbízet, dobré dílo si zákazníka najde samo. Navíc rok od roku na první pohled vzrůstá v publiku podíl návštěvníků s úplně malými dětmi (jež obhospodařit ve vedrech jako byla letos není úplně snadné), takže není třeba mít obavy, že by snad zásoby vhodných posluchačů s léty zcela vyschly.
A co tak výjimečného tedy letošní již jednatřicátý ročník festivalu pořádaného neúnavným sdružením Unijazz příchozím nabídl? Tak třeba na hlavní scéně v sobotu večer po dlouhých letech návrat obnovených Moimir Papalescu & The Nihilists na festivalová prkna (vůdčí holohlavá postava kapely si navíc o den dřív „střihla“ vystoupení se svým dalším projektem Magnetik) anebo o den dříve tak trochu jiné country v dost zběsilém rytmu v podání Slim Cessna’s Auto Club z Colorada.
Jak bubnuje suverénně nejstarší „dítě“ na světě ukázal zase v zámeckém skleníku osmdesátiletý německý bubeník Günter „Baby“ Sommer, na menší scéně v Panském dvoře se po svém vyblbly kapely jako Ať se snaží ona nebo Dřevěné pytlí v jutových uhlích. Nechyběla divadla na hradě anebo tradiční přednášky o stinných stránkách české historie ve sklepení zámeckého hotelu. V zahradě před skleníkem zase rozbili své ležení příznivci slam poetry v čele s Anatolem Svahilcem, od nichž se publikum nedokázalo odtrhnout po celé hodiny.
Festival zasvěcený již ve svém názvu boskovické židovské čtvrti, která se také díky popularizaci touto formou stále zřetelněji vrací k životu po létech pustnutí v dobách komunismu, navíc představuje nové a nové zapomenuté stavby. S milým překvapením je tak poznávají i pravidelní návštěvníci přehlídky. Letos to byla takzvaná kontribučenská sýpka na předměstí – krásně rekonstruovaná budova na vzdáleném předměstí nově využívaná jako knihařská dílna, kde vystavoval Karel Šuster své letité snímky Filipa Topola a Psích vojáků. Boskovický festival prostě na rozdíl od jiných přehlídek nemá za úkol zejména vytáhnout prachy z příchozích, ale chce nabídnout skutečně „jiný“ zážitek. A to se cení.
Foto a text Jiří Janda