Festival Cirkopolis představí český i zahraniční nový cirkus

Bratři v tricku 
 / Kabinet žonglérských kuriozit
 / Foto Anna Šolcová
Bratři v tricku / Kabinet žonglérských kuriozit / Foto Anna Šolcová

Nejen čeští novocirkusoví umělci budou svým uměním bavit diváky od 12. do 18. února v Paláci Akropolis, divadle Ponec, Kasárnách Karlín a nově i v Centru současného umění DOX. Paralelně s diváckým programem poběží tvůrčí workshopy s festivalovými hosty.

Na 10. ročník Cirkopolisu zavítají umělci převážně z jižní části Evropy a představí různé podoby současného cirkusu. Letos mezi ně patří francouzská dvojice Collectif Petit Travers a jejich žonglérsko-bubenická show, která festival zahájí. Hranice vnímání bolesti vytyčí zkoumá španělská performerka Elena Zanzu. Tělo na tělo prozkoumá francouzská dvojice párových akrobatů Un loup pour l’homme potenciál fyzické přitažlivosti. Festival poprvé přiváží představení vytvořené a určené zvědavému dětskému divákovi, jedná se o akrobatickou malířskou show belgických Grensgeval plnou barev, štětců a akční malby.

Z domácí scény jmenjme sólový projekt závěsné akrobatky a performerky Lenky Švolíkové, jež se zapíše do paměti diváků představením Sandwritten. Chybět nemůže ani výrazná tvář současné scény Eliška Brtnická, jejíž kinetická performance Thin Skin kloubí prvky nového cirkusu a výtvarné instalace. V rámci festivalu se uskuteční i indoorová cestovatelská premiéra klaunského projektu tYhle, která si sbalí kufry a vypraví se na dobrodružnou cestu. Vůbec první vystoupení na Cirkopolisu čeká žonglérské duo Bratři v tricku, jež nechá publikum nakouknout do svého Kabinetu žonglérských kuriozit.

„Skladba letošního programu vznikala velmi organicky. V 10. ročníku nabízíme divákovi pět zahraničních a zcela jedinečných uměleckých světů a tvarů na pomezí hudby, výtvarného umění nebo výtvarné či fyzické performance,“ prozrazuje Šárka Maršíková, ředitelka festivalu Cirkopolis.

Pestrost evropského nového cirkusu

Z Francie, kolébky nového cirkusu, pochází hned dva soubory. Festival odstartuje Collectif Petit Travers živým a intimním koncertem, který představuje bubny jako srdce a žongláž jako tělo. Mistrné žonglování v podání Juliena Clémenta v dialogu s bubeníkem ​​Pierrem Polletem rozvíjí vzájemný vztah – od hudebníka k žonglérovi a zase naopak. „Představení S’assurer de ses propres murmures je jedinečné silnými osobnostmi, které vidíme na jevišti. Murmures jsou v překladu šepoty. Když někomu šeptáte, vytváříte intimní vztah, pravdivý, hravý, tajný, který je jen mezi vámi. Právě pocit takové autenticity a pravdivosti spolu hledají na jevišti skrze své techniky a oba dva jsou ve svém oboru excelentní,“ doplňuje Šárka Maršíková. Collectif Petit Travers vznikl oficiálně již v roce 2004, českému publiku se však představí v úplné premiéře na scéně Paláce Akropolis.

Soubor Un Loup pour l’homme je známý svým nefalšovaným akrobatickým stylem. Od svého založení v roce 2006 vytvořil pět různých představení a odehrál je přibližně šestsetkrát po celém světě.  Do Prahy přiváží akrobatický duet CUIR o přitahování a přitažlivosti, který je syrový, místy drsný a nekonvenční. Arno Ferrera a Gilles Polet si ve speciálních kostýmech inspirovaných jezdeckým postrojem pohrávají jeden s druhým a svá těla proměňují v pouhý nástroj a místy i v bitevní pole. Jejich vzájemné přitahování a přitažlivost ale ve výsledku není o tom, kdo získá moc nad tím druhým, ale jak dokážou navzájem spojit své síly.

V projektu EZ prověřuje katalánská performerka Elena Zanzu dynamiku vztahu mezi umělcem a publikem. Zkoumá, co se stane, když je lidské tělo dobrovolně svázáno a vláčeno po jevišti, a jak na situaci reaguje manipulovaná osoba a ti, kteří vše pozorují. „EZ je projekt o bolesti, zranitelnosti, vyjednávání, souhlasu a pomoci. Zanzu se v něm snaží zpochybnit protiklady jako muž a žena, bolest a potěcha nebo třeba submise a agrese a vytvořit bezpečný prostor pro vnímání lidského bytí a potřeb,“ vysvětluje Šárka Maršíková záměr umělkyně.

Elena Zanzu / Foto Mila Ercoli

Andrea Salustri je italský žonglér, tanečník a choreograf žijící dlouhodobě v Berlíně, jehož představení Materia se stalo hitem edinburského festivalu Fringe v roce 2022. Vytváří v něm taneční choreografii pro polystyrenové objekty a jednoho člověka. V dojemné podívané se váhavý pohyb polystyrenu zesiluje až k hlasitému zvukovému nástroji, který přebírá iniciativu nad manipulátorem. „Ačkoliv Salustri nevnucuje divákovi příběh, svou choreografií jako by vykresloval existenci a chování člověka na této planetě,“ doplňuje svůj postřeh Šárka Maršíková.

Andrea Salustri – MATERIA / Foto Milan Szypura

Čeští umělci i klaunská premiére

Festival poprvé zamíří do galerijních prostor. Centrum současného umění DOX přivítá meditativní pohybovou instalaci Thin Skin závěsné akrobatky Elišky Brtnické a kol., ke které přizvala akrobatku Alžbětu Tichou a českého žongléra Filipa Zahradnického. Performerka se dlouhodobě zabývá uměleckým výzkumem na poli současného cirkusu. Klade si otázky, co je to visutá hrazda, jaké může mít podoby, jakým způsobem se odráží na pohybu těla a co tento pohyb přenáší na diváka. Tato témata propisuje do výtvarně laděné performance s kovovými pruty. Ty se v prostoru prolínají s těly performerů, kteří citlivě přijímají fyzikální odpovědi materiálu – svého partnera. Vytváří tak pohyblivé sochy, jež se objevují a zase mizí.

Eliška Brtnická – Thin Skin

Nestálost pravidel a pomíjivost okamžiku zkoumá sólové představení Sandwritten závěsné akrobatky Lenky Švolíkové, které osciluje na pomezí současného cirkusu a divadla. Stejně jako s přílivem mizí vzkaz napsaný v písku, proměňuje se s přílivem času i naše paměť. Inscenace se zabývá fenoménem fyzické přítomnosti a lidským kontaktem. Prezentuje živé představení jako společenskou událost, kterou dotváří až přítomnost diváků. Jsou zapojeni do hry i do řady rozhodnutí a svojí reakcí ovlivňují podobu představení i vlastního zážitku.

Lenka Švolíková / Foto Vojtěch Brtnický

Bez kufru ani ránu. Alespoň tak to vidí performeři a klauni projektu tYhle a kolektiv v novince Suitcaseboarding. V indoorové premiéře promítnou obrazy z cest. Uvidíme situace, které v obměněných variantách zažívají na cestách všichni, každý ale trochu jinak. Sice se mění prostředí a lidé kolem, všichni ale mají společný záměr – někam se dostat. Co se ale může stát v průběhu cesty?

tYhle a kolektiv – Suitcaseboarding / Foto Vojtěch Brtnický

Závěr festivalu se ponese ve veselém duchu. Kníraté žonglérské hvězdy Bratři v tricku patří již přes deset let ke špičce cirkusu u nás a znají je i diváci ve Španělsku, Finsku, Švédsku, Izraeli i Taiwanu. Letos se poprvé představí i na festivalu Cirkopolis. Bratři v tricku nechají diváky nahlédnout do Kabinetu žonglérských kuriozit a vezmou je na systematickou exkurzi do hlubin a tajů zručné manipulace s objekty. Díky tomu se dozvíme, že první zmínka o žonglování je 4 000 let stará, že i Leonardo da Vinci byl obstojný žonglér, že žonglování dělá hezká těla a mnohé další.

Workshopy s festivalovými hosty

Cirkopolis nabízí nejen zábavu v podobě představení, ale i workshopy s festivalovými hosty, které jsou určené především tvůrčím lidem a umělcům. Akrobaté Un Loup Pour l’Homme nabízí dvoudenní intenzivní dílnu, v níž budou sdílet svoji metodu párové akrobacie zaměřenou na fyzické napojení mezi akrobatickými partnery. Španělská performerka Elena Zanzu bude s účastníky sdílet část svého dlouholetého výzkumu, z něhož vzešlo představení EZ, které Cirkopolis letos uvede. Třídenní workshop objektové improvizace představí žonglér a choreograf Andrea Salustri. Tvůrčí laboratoř Lenky Švolíkové je určena především pro performery, tanečníky a cirkusáky. Jejím tématem bude otázka „hledání domova v cizině“. Poslední workshop vedený žonglérem a režisérem Ondřejem Holbou se soustředí na pozitivní metody zpětné vazby pro vznikající nebo hotová představení.

Cirkopolis dětem

Soubor Grensgeval pochází z belgického Gentu a vytváří vizuálně podmanivé divadlo s prvky cirkusu pro dětské publikum. Nejnovější artistické představení Plock! pro jednoho malíře akrobata, jedno plátno a několik plechovek s barvou je inspirované technikou akční malby amerického abstraktního malíře Jacksona Pollocka. Maluje rukou, celým tělem, otáčí se, skáče, kroutí se, ale ať dělá, co dělá, jeho výtvor se originálu ne a ne přiblížit. Plock! bude ke shlédnutí v upraveném sále Kasáren Karlín.

Grengeval – Plock! / Foto Bart Grietens

 

Mezinárodní festival nového cirkusu Cirkopolis přivítá umělce i diváky od 12. do 18. února v Paláci Akropolis, divadle Ponec, Kasárnách Karlín a nově i v Centru současného umění DOX. Vstupenky si mohou diváci koupit online v síti GoOut nebo na pokladnách Paláce Akropolis a divadla Ponec.

Program festivalu a další informace najdete na www.cirkopolis.cz 

FB EVENT: https://www.facebook.com/cirkopolis

Trailer Cirkopolis 2023 na youtube: https://youtu.be/SQD0juhYZ54

Comments

comments

Vyhledat