Festival Das Filmfest pokračuje zdarma online
16. ročník Festivalu německy mluvených filmů Das Filmfest má za sebou úspěšnou cestu kinosály v Praze, Brně a Olomouci a od 16. do 20. listopadu nabízí speciální online edici. Zdarma zve ke sledování dvou desítek vybraných hraných a dokumentárních filmů jak z letošního ročníku, tak i na řadu dalších filmů, které se do kin na podzim naopak nedostaly. Program nabídne například hrané snímky Nad zemí (Märzengrund), Ivie jako Ivie (Ivie wie Ivie), Hyperland či dokumentární filmy Práce na černo (Schwarzarbeit) nebo Zuhuřiny dcery (Zuhurs Töchter). I online přehlídka připomene osobnost mimořádného režiséra Rainera Wernera Fassbindera. Nejmladší diváci jistě ocení snímek Emil a detektivové (Emil und die Detektive).
Všechny filmy je možné zdarma sledovat na území České republiky a Slovenska a jsou k dispozici v originálním znění. Až na výjimky jsou filmy uváděny s českými a ve většině případech i s anglickými titulky. Filmy budou k dispozici na VOD platformě www.dasfilmfest.cz. Festival spolupořádají Goethe-Institut Česká republika, Rakouské kulturní fórum v Praze a Švýcarské velvyslanectví v České republice.
Tématy festivalových sekcí 16. ročníku Das Filmfestu byly touha po svobodě i vztahová pouta. Online edice tak nabídne z letošního ročníku například film Hyperland režiséra Maria Sixtuse, který nahlíží do možné blízké budoucnosti, kdy budeme hodnoceni jen podle počtu lajků. Dále nabídne snímek Ivie jako Ivie (Ivie wie Ivie) Sarah Blaßkiewitz, jenž popisuje hledání vlastní identity v kontextu každodenního rasismu a afroněmecké životní reality. Útěk před světem, kde je hlavním měřítkem zisk, do lůna přírody je pak tématem filmu Nad zemí (Märzengrund) režiséra Adriana Goigingera. V online programu nalezneme i oceňované drama Démon (Albträumer) režiséra Philippa Klingera, který velmi otevřeně nahlíží na rodinné trauma sebevraždy. Speciálně do online přehlídky byl zařazen historicky první švýcarsko-český koprodukční celovečerní film Ztraceni v ráji (Lost in Paradise) režisérky Fiony Ziegler, ve kterém si zahráli mimo jiné Hana Vágnerová nebo Ivan Pokorný. Nejmenším divákům pak nabídne filmovou adaptaci slavného románu Ericha Kästnera Emil a detektivové (Emil und die Detektive) režisérky Franzisky Buch.
I online přehlídka Das Filmfestu vzdává poctu jedné z nejvýraznějších osobností německé kinematografie Raineru Werneru Fassbinderovi, od jehož předčasného úmrtí letos uplynulo 40 let. Nabídne jeho nejznámější a zároveň nejdiskutovanější snímky jako Sousto pro satana (Satansbraten), Manželství Marie Braunové (Die Ehe der Maria Braun), Katzelmacher, Effi Briestová (Fontane Effi Briest) a Strach jíst duše (Angst essen Seele auf).
Silné zastoupení mají v programové online nabídce dokumentární filmy, které otevírají nejrůznější společenská témata. Práci investigativního týmu deníku Süddeutsche Zeitung pak představí film Daniela Sagera Zákulisí novinařiny (Hinter den Schlagzeilen). Dokumentární road movie Práce na černo (Schwarzarbeit) Ulricha Grossenbachera zachycuje nelegální pracovníky ve Švýcarsku i úředníky, kteří je mají vypátrat. S čím vším se musí vyrovnávat sourozenci uprchlí ze Sýrie, kteří jsou transsexuálové, rozkrývá dokument režisérské dvojice Laurentii Genske a Robina Humboldta Zuhuřiny dcery (Zuhurs Töchter). Osobní dokument o emancipaci i selháních Obrazy (mojí) mámy (Bilder (m)einer Mutter) Melanie Lischker pak ilustruje životní postoje celé generace západoněmeckých žen.
Online edice festivalu Das Filmfest nabízí i několik starších, ale stále velmi aktuálních dokumentů, které se věnují otázkám vývoje světa na globální úrovni a koncentraci moci. TrustWHO (WHO – Am Tropf der Geldgeber) režisérky Lilian Franck kriticky pohlíží na „nezávislost“ Světové zdravotnické organizace WHO. Snímek Ukradená zem (Landraub), který byl s úspěchem před lety uveden na festivalu Jeden svět, otevřeně líčí zneužívání zemědělské půdy či deštných pralesů velkými korporacemi, kde síla peněz převažuje nad hodnotou lidského života. Další snímek Populační boom (Landraub) režiséra Wernera Booteho zkoumá téma přelidnění. Film Oběd zdarma pro všechny – přijmi nepodmíněné příjmy (Free Lunch Society – Komm Komm Grundeinkommen) režiséra Christiana Toda klade otázku, co bychom dělali, kdyby o naše živobytí bylo postaráno a věnuje se jako první celovečerní film konceptu tzv. základního nepodmíněného příjmu.