Vyzkoušeno: Jak se teď dá učit německy s Goethe-Institutem
Goethe-Institut nyní nabízí bezplatné ukázkové lekce němčiny. Hodinu a půl sedíte u počítače a učíte se, pak máte sedm dní na vypracování úkolů a pak vás čeká ještě jedno virtuální setkání a ještě jedna dávka práce na výukové platformě. Jaké to je?
Zábavnější, než by jeden možná čekal. Ale chce to trochu disciplíny.
Technické požadavky
Ta část kurzu, kdy sedíte ve virtuální třídě, znamená výuku přes internet (používá se Zoom). Nedoporučuje se mobil, a to z dobrých důvodů: na virtuální tabuli, kam studenti například píšou slovíčka asociovaná s nějakým tématem, by se z mobilu psalo přece jen celkem nekomfortně. Potřebujete i sluchátka s mikrofonem. A to je tak asi vše. Domácí úkoly se dělají přes web www.goethe.de, kde postačuje běžný kancelářský počítač s internetem.
Blended Learning
Goethe-Institut nazývá tento styl výuky „blended learning“: v reálu jde o to, že se spojí učebna (byť virtuální) a domácí práce. Oproti jiným jazykovým kurzům, které absolvuji s využitím internetu, je těch domácích úkolů tedy záměrně daleko víc. Chce to jednak čas a jednak určitou houževnatost, protože tyto práce nesfouknete za pět minut před hodinou.
Výhodou je, že většina cvičení, která vás čekají, je samoopravovací: vytvoříte tedy například dvojice pojmů nebo vyberete z drop-down menu správný výraz a hned si to necháte zkontrolovat. Je to snadné, i když pokud jste zvyklí na animované a gamifikované stránky a la Duolingo, je to přece jen trochu náročnější na píli. Ovšem cílenější a systematičtější. Nic proti apkám, ale tohle je víc kurz a míň hraní s němčinou.
Úlohy nejsou ani nepřiměřeně těžké, ani nepřiměřeně lehké.
Pro postup dále stačí mít správně 70 %, ale pokud jste perfekcionisti, směle to dotahujte na 100 %. Váš pedagog vidí, zda jste úkol udělali a dokonce i kdy.
Některé úkoly se naopak pedagogovi posílají, a to automaticky: Napíšete například krátký text na zadané téma, odešlete a váš vyučující vám ho opraví a vyjádří se k němu. Zpětná vazba je skvělá. Úlohy nejsou ani nepřiměřeně těžké, ani nepřiměřeně lehké. Já jsem se ve zkušebních lekcích úrovně C1 na ničem vyloženě nezasekla, a to se mi při hodinách naživo zdálo, že ostatní toho umějí víc, nebo jsou minimálně více „rozmluvení“ – evidentně šlo o lidi, kteří němčinu užívají rutinně. Pokročilosti se v Goethe-Institutu rozřazují ovšem odjakživa důmyslně, předloni se na 14denním kurzu, na který sem vyrazila do Vídně, velice dobře učilo i díky tomu, že jsme toho uměli zhruba stejně. Samozřejmě ne úplně stejně, když jsme bylo z několika kontinentů; pro někoho bylo třeba těžší čtení, poněvadž pocházel ze země, kde se užívá jiné písmo.
Témata výuky
Co je na kurzu super, jsou témata, kterým se výuka zabývá.
Spjatost s běžným životem v člověku budí příjemný pocit, že se tohle využije v praxi.
Zde to bylo například využívání médií, mobilů a technologií: osvojíte si tak aktuální slovní zásobu a vyjadřujete se k věcem, které se vás tak či onak týkají. K danému tématu se tak či onak vztahují všechny soušásti výuky – psaní, čtení, mluvení i procvičování gramatiky.
Je to živé a bude vás to bavit. Spjatost s běžným životem v člověku budí příjemný pocit, že se tohle využije v praxi – třeba hned, při čtení německých webů, když už nemůžeme cestovat.
Celkové dojmy
Vyučovací hodiny mají 90 minut a jsou celkem nabité: postupuje se podle daného scénáře, nic se neponechává náhodě. Na konci nejste děsně vyčerpaní a neztratíte pozornost, ale počítejte s tím, že se nebudete dloubat v nose. Naše lektorka (kurz, do kterého se hlásíte, je pro Čechy) byla rodilá mluvčí, která žije v Praze, což mi přišlo ideální.
Resumé? Pokud se chcete naučit (lépe) německy, určitě doporučuji vyzkoušet minimálně ukázkové hodiny zdarma.