JEDINEČNÁ ŠANCE PRO MÓDNÍ NÁVRHÁŘE

credit: EFA, Honza Martinec
credit: EFA, Honza Martinec
  1. ročník European Fashion Accelerator (EFA) začal 15. listopadu v Praze profesionálním focením a natáčením videí kolekcí osmi mladých talentovaných návrhářů ze zemí V4, které vybrali mezinárodní módní experti a mentoři z partnerských univerzit EFA. Následovala řada vzdělávacích programů a mentorských setkání a také řada diskuzí, které jsou nyní k dispozici na webových stránkách EFA a kanálu youtube, kde odborníci EFA poskytují pohled na aktuální módní témata. Hlavním tématem letošního ročníku EFA byl udržitelný luxus, vytvoření platformy udržitelnosti, podpora vzestupu malých podniků a wellbeing v náročném online světě. 

Za dobu existence EFA vzešlo z programu Talent Search více než šedesát mladých talentovaných návrhářů, kteří již získali nebo získávají mezinárodní uznání. Do programu se mohli přihlásit mladí návrháři mladší 28 let, kteří porotě představili svou kolekci. Letos se přihlásilo více než 50 talentů ze středoevropských zemí a porota neměla snadný úkol, protože přihlášené kolekce nabývají rok od roku na kvalitě. Partneři EFA se rozhodli, že pro příští ročník programu Talent Search otevřou novou kategorii pro začínající návrháře bez věkového omezení.

Mezinárodní porota složená z odborníků na módu a mentorů se skládala ze zástupců partnerských univerzit: Jerzy Gawel – vedoucí Krakovské školy umění a oděvního designu, Polsko, Jan C. Löbl – Ateliér oděvního a textilního designu UJEP Česká republika (Univerzita J. E. Purkyně – UJEP), Barbora Peuch – Ateliér designu oděvu AFAD Bratislava – Slovensko a zakladatelka EFA Karolína Bosáková. Do soutěže Young Talent Search bylo letos vybráno osm mladých talentů, po dvou z každé země V4. Rozhodujícími faktory při hledání byla kvalita předložené kolekce a mezinárodní potenciál každého kandidáta.

Mohu říci, že letos jsme zaznamenali neuvěřitelný zájem ze strany designérů a oslovili nás i někteří mladí talenti mimo země V4. Vnímáme nárůst a důraz na udržitelnost, kreativní využití recyklovaných materiálů a shodli jsme se s ostatními členy poroty, že každým rokem jsou kolekce inovativnější. Projekt EFA vytváří účinnou podporu mnoha kreativním talentům ze střední Evropy a propojuje příslušné odborníky s profesní komunitou jednotlivců, kteří jsou otevřeni spolupráci, uvedla zakladatelka EFA Karolina Bosáková.

Vybraní designéři byli pozváni do Prahy, aby se zúčastnili oficiálního programu EFA, kde měli možnost nahlédnout do přípravy své kolekce k uvedení na trh. To zahrnovalo profesionální focení samotných výrobků a modelů s profesionálním módním fotografem. Druhou částí proměny jejich módních kousků v jedinečnou značku bylo exkluzivní video jejich módní kolekce.

Designéři navíc získali přístup ke vzdělávacímu programu EFA, zúčastnili se diskuzí a využili individuálního mentoringu a koučinku s významnými zahraničními hosty, mezi nimiž byli Martyn Roberts – ředitel a zakladatel Fashion scout (Velká Británie), Maria Camila Blanco – zakladatelka velkoobchodního showroomu – La Superclásica (Argentina), Marcela Danielová – módní konzultantka pro Blízký východ, Jana Hrušovská, Marketing & PR Lindex, Pavlína Louženská, obchodní a marketingová konzultantka, střední Evropa, Wiktoria Skiba – zakladatelka časopisu The Spoiled Queen (Polsko), Roxanne Chen Gadsby – ředitelka Dyelog PR (Velká Británie).

Letos byli vybráni tito mladí designéři – dva z každé země V4:

ČESKÁ REPUBLIKA

 

LÅKA – letos jsme vybrali značku, kterou reprezentují Kristina Hončarivová a Laura-Andrea Žižková, které se na EFA již prezentovaly v roce 2019 a obě jsou absolventkami Fakulty umění a designu UJEP. Společně založily značku LÅKA, která se soustředí na streetwear a udržitelnost. Jejich kolekce nese název LAMÉ+STAN? a skládá se ze dvou diplomových kolekcí. LAMÉ využívá staré lurexové látky z divadla a STAN látky z nepoužívaných stanů.

.

Anežka Macková studovala na Fakultě umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem. Inklinuje ke kombinaci grafického designu a textilu a ráda se věnuje aktuálním tématům ze svého úhlu pohledu. Její prezentovaná kolekce nese název CZECH STREET STYLE.

MAĎARSKO

Yaxian Feng je mladá módní návrhářka, která absolvovala magisterské studium na Metropolitní univerzitě v Budapešti. Její diplomová kolekce nese název YEHENARA a kombinuje východní a západní kulturu, čímž vytváří harmonii, která je v jejích návrzích vždy přítomná. Její kolekce byla představena také na přehlídce mladých talentů BCEFW v roce 2021.

Anna Sibitka vystudovala módní návrhářství na Mod’Art International Hungary (2020). Ve svých kolekcích vždy používá jedinečné potisky a kombinuje je s dalšími ručními ozdobami. Její kolekce nese název Feel the pattern. Od roku 2019 spolupracuje s projektem Ziggurat, v rámci rezidenčního programu vytvořila z kostýmů jedno mezinárodní umělecké dílo.

POLSKO

Letos Łukasz Kubiński dokončil magisterské studium na krakovské Škole umění a módního návrhářství. Jeho kolekce nese název FURNITURE clothing COLLECTION a využívá převážně čalounické materiály, částečně získané v souladu se zásadou „no waste“. Kolekci „Furniture clothes collection“ vytvořil, aby upozornil na problém rasismu v Polsku.

Kamila Majka-Dziedzic absolvovala magisterské studium módního návrhářství na Technické univerzitě v Lodži. Její tvorba balancuje mezi avantgardní módou a ready to wear projekty a její nejnovější kolekce nese název UNTOUCHED. Během studia Kamila pracovala pro módní značky jako stážistka. Po ukončení studia si našla práci jako módní návrhářka, pracuje pro mezinárodní společnost, navrhuje pánské kolekce a stará se o linii doplňků.

SLOVENSKO

Natalis Repkovská studuje na Akademii výtvarných umění v Praze. Jejím cílem je tvořit pro lidi, kteří se nebojí vystoupit z davu, aby byli autentičtí. Natalis se zaměřuje na propojení olejomalby s oděvem, textilními strukturami, reliéfy a živými barvami. Vytváření struktur bez textilního odpadu hraje v jejím přístupu zásadní roli. Její nejnovější kolekce nese název The Artist’s Salon. (Umělecký salon)

Juliána Brnáková je studentkou oděvního designu na Vysoké škole výtvarných umění v Bratislavě. Její kolekce se jmenuje The Chance a vychází z její nové metody zpracování textilního odpadu. V roce 2021 získala ocenění Nová módní tvář na Bratislavských módních dnech by Mercedes Benz.

Mladí designeři ocenili možnost podělit se o své vize s ostatními kolegy a módními profesionály.

Kamila Majka-Dziedzic podotkla: Být jedním z finalistů EFA 2021 bylo pro mě velkým dobrodružstvím a poctou, kterou jsem nečekala. Počínaje perfektní organizací, úžasným týmem fotografů, vizážistů, kadeřníků, konče krásnými modelkami a návrháři z různých zemí. Byl to velký sen setkat se s dalšími tvůrci, kteří mají podobný pohled na začátek kariéry mladého módního návrháře, a kteří se potýkají s podobnými problémy a žijí v zemích V4. Tyto dny byly tak intenzivní, ale plné kreativity a neustálé vzájemné podpory. Navázala jsem nová přátelství, měla jsem možnost setkat se s profesionály z oboru a představit jim sebe a svou práci – to je zážitek, který si budu pamatovat navždy. 

Jsem EFA za tuto šanci velmi vděčná – vrátila se mi „jiskra“ vášně pro módu a jsem připravena vytvořit novou udržitelnou kolekci. Z této akce jsem si odnesla obrovskou lekci a cítím se sebejistější, když se chystám se svou prací proniknout mezi širší publikum.“ Děkuji vám za všechno! EFA 2021 byla perfektní

Łukasz Kubiński souhlasil, že to byla úžasná zkušenost se skvělým a profesionálním týmem. O lepším zakončení letošního roku než s EFA jsem nemohl ani snít. 

Udržitelnost a vztah mezi udržitelností a luxusem byly jedním z hlavních témat, která zaznívala během dvou dnů na všech akcích EFA. Martyn Roberts – ředitel a zakladatel společnosti Fashion scout (UK) říká: Vztah mezi luxusem a udržitelností je náročný. Luxusní značky jsou značky, na kterých chtějí společnosti vydělávat. To dělají všechny společnosti. A tak chtějí věci prodávat, a proto potřebují, aby je lidé kupovali. Ale udržitelnost sama o sobě a oceňování řemesel a udržitelných látek, a starost o své životní prostředí, není vlastní cestou luxusu. Je to něco, co je pro nás všechny nezbytné. Ale také musíte být v pozici, kdy si můžete dovolit o to pečovat. 

Požádali jsme mladé designéry, aby nám pověděli o svém vztahu k udržitelnosti:

LÅKA (Kristina Hončarivová + Laura-Andrea Žižková) (CZ) 

V obou našich kolekcích se zaměřujeme na upcyklaci materiálu. Na upcyklačním přístupu jsme postupně pracovali během studia na FUD UJEP. Kolekce LAMÉ je ušita z přebytečného lurexu, který dříve sloužil jako kulisa. V kolekci LAMÉ jsme z něj ušili pohodlné péřové bundy a mikiny. Kolekce STAN? je ušita z turistických stanů, které byly vyřazeny kvůli vadám šití. Materiál je však stále funkční, takže je vhodný pro pláštěnky, které vyrábíme. Principy upcyklace nebo recyklace chceme využívat i v našich dalších kolekcích.

Juliana Brnáková (SK) 

Kolekce „Chance“ dává doslova šanci textilnímu odpadu, který by jinak nebyl využit. Tento textilní odpad se sbírá přímo z textilií. Tvoří ho různé druhy střihů látek, odřezky nití nebo dokonce kousky ponožek. Z materiálů, které byly z tohoto odpadu vyrobeny, vznikají modely. Toto je vlastně bezodpadová výroba, protože kolekce nevyužívá ani skutečný odpad, ale také nevytváří žádný nový druh odpadu. Naopak ukazuje, jak by se tento nepotřebný textilní odpad dal využít v různých oblastech oděvního a textilního průmyslu, a tedy recyklovat. Na modelech se podílí velké množství ruční výroby a technik.

 

Yaxien Feng (HU)

Ve své poslední kolekci se vědoměji zaměřuji na udržitelnost. Můžete si prohlédnout modely s nulovým odpadem, jako je například péřová bunda nebo síťované kousky, kde nezbyla žádná látka na vyhození. Můj pletený kousek byl upleten ve tvaru šicího vzoru, takže jsem nemusela vystřihovat tvar a nechávat zbytky látky. Kdykoli mohu, vybírám si přírodnější a kvalitnější látky, které déle vydrží, například materiály na bázi bavlny a hedvábí. U některých kousků dokonce používám recyklované materiály, jako jsou uzávěry z plechovek od limonád. Nasbírala jsem jich spoustu plechovek a upcyklovala je na top a čelenku.

Anna Sibitka (HU) 

Dotkněte se kolekce vzorů. Při navrhování oděvů se vždy snažím používat přírodní textilie vyrobené ekologicky šetrným způsobem. Kromě přírodních textilií používám také textilní odpad z šicí dílny. Znám majitelku šicí dílny, která by ráda snížila množství jejich textilního odpadu. Z těchto důvodů mi dala možnost použít jejich nepoužívaný textil. Mám také sítotiskový ateliér, protože chci vyrábět textilie se svými vzory pomocí přírodních barev. V mém ateliéru je pro mě opravdu důležité snížit množství odpadu, takže používám nástroje opakovaně. Kromě toho jsem si do svého sítotiskového ateliéru pořídila všechny nástroje z druhé ruky. Ráda bych pokračovala ve výrobě oděvů co nejekologičtějších.

Lukasz Kubinski (PL)

„FURNITURE clothes COLLECTION“ je vyrobena převážně z čalounických materiálů, částečně získaných v souladu se zásadou „no waste“ – použil jsem zbytky z výroby nábytku. Chtěl jsem také připomenout, že problémem dnešní doby není jen rychlá móda, ale také – jak to nazývám – rychlý nábytek, kdy lidé vyhazují starý nábytek a kupují si nový, ale málokdo z nich ví, kolik chemikálií se při výrobě uvolňuje do životního prostředí, a přitom místo toho existuje mnoho způsobů, jak starý nábytek znovu využít, není třeba ho vynášet do popelnice.

Kamila Majka-Dziedzic (PL)

Svoji kolekci jsem začala vytvářet v době pandemie, takže když došlo na výběr designu, přehodnotila jsem své cíle a položila si otázku: Co už mám k dispozici pro vytvoření kolekce? Co je pro módu v dnešní době opravdu důležité, potřebují lidé vůbec módu? A tak jsem se místo objednávání drahých látek z Itálie nebo Španělska rozhodla začít kolekci s látkami, které jsem nasbírala za léta vzdělávání v oblasti módy – abych další kolekcí, kterou v tak těžké době nikdo nepotřebuje, snížila svůj dopad na životní prostředí. Kolekce UNTOUCHED obsahuje látky sbírané po dobu pěti let, kousky látek ze školních úkolů, látky, které jsem získala zdarma z uzavřené šicí dílny, a také zbytkové látky zakoupené na místě v polské Lodži. Všechny tyto věci mi umožnily vnímat svou kolekci udržitelnějším způsobem a dokázaly, že v dnešní době je potřeba tvořit zodpovědně.

####

 

European Fashion Accelerator (EFA) je intenzivní program vytvořený na podporu talentovaných studentů v kreativních odvětvích v regionu V4 a funguje jako efektivní most mezi kreativním a obchodním světem. EFA založila v roce 2012 společnost Unique One Events pod vedením Karolíny Bosákové (producentka Unique Fashion Week v České republice a Košice Fashion Week ve Slovenské republice) s cílem úspěšně pomáhat středoevropským návrhářům a sdílet osvědčené postupy mezi univerzitami. Letos se EFA uskutečnil v Praze mezi 15.11. – 16.11. 2021.

 

Karolína Bosáková je uznávaná modelka, podnikatelka a filantropka s rozsáhlými znalostmi a zkušenostmi v módním průmyslu a podnikatelském prostředí. Více než deset let pracovala a žila v Paříži a New Yorku. Během své modelingové kariéry spolupracovala se světoznámými značkami a módními návrháři, jako jsou Chanel, Yves Saint Laurent, Dior, Fendi, Alexander McQueen, Oscar de la Renta a mnoho dalších. Je zakladatelkou společnosti Unique One models & events, která do České a Slovenské republiky přinesla koncepty Fashion Week a European Fashion Accelerator. Je také uznávaná pro svou obdivuhodnou roli filantropky. Od roku 2017 vede nadaci Happy Hearts, která buduje bezpečné školy v zemích postižených přírodními katastrofami.  

 

Comments

comments

Vyhledat