Kopfstein se v Texasu rozloučí nejen se sezonou
Letošní ročník leteckého šampionátu Red Bull Air Race míří do svého finále. Poslední závod této sezony se uskuteční o víkendu 17. a 18. listopadu v americkém Fort Worth. Petr Kopfstein se na území Texasu naposledy proletí s motorem, který jej provázel po celou dobu jeho působení v nejprestižnější letecké soutěži na světě.
Český pilot Petr Kopfstein neprožívá šťastnou sezonu. I když dokázal bodovat v šesti ze sedmi závodů, patří mu v tuto chvíli třináctá příčka v celkovém pořadí. Symbolem těchto neúspěchů může být motor, se kterým Team Spielberg létá už třetí sezonu, tedy od svého vstupu do nejrychlejšího motoristického sportu na světě. Už předtím s ním přitom závodil legendární Maďar Peter Besenyei, duchovní otec celého seriálu.
„U leteckého motoru dochází k opotřebení exponenciálně. Dlouho je v dobrém stavu, ale jakmile se jeho kvalita začne zhoršovat, jeho výkon klesá dramaticky rychle. A právě do tohoto zlomového momentu jsme se letos dostali. Jsme posledním týmem, který v nedávné době nevyměnil aspoň válce, nebo rovnou celý motor,“ říká karlovarský pilot.
Zajistit nový motor do závodního speciálu Edge 540 V3 přitom není jednoduché. Pro piloty Red Bull Air Race je vyrábí výhradně americká společnost Lycoming a na světě jich existuje velmi limitovaný počet. „Je jich pouze šestnáct. Čtrnáct je rozděleno mezi týmy v Air Race, dva jsou rezervní. Každý další motor se proto musí nechat separátně vyrobit. Dál je s tím spojena náročná administrativa, protože musíme motor nechat dopravit do Abú Zabí, kde ho budeme před prvním závodem příští sezony montovat do letadla. Přitom je nutné vyřešit různá celní a logistická omezení,“ naznačuje Petr. „Ale jsem přesvědčený, že se bude jednat o velmi pozitivní změnu, která ukončí letošní smolnou éru.“
Už nyní prošlo letadlo Teamu Spielberg některými úpravami, které český pilot poprvé otestuje ve Fort Worth. „Udělalo se hodně práce, která ale nebude mít vliv na rychlost. Spíš se jednalo o kompletní servis a revize.“
Návrat po třech letech
Do Texasu se Red Bull Air Race vrací poprvé od roku 2015. Tehdy tu Petr Kopfstein létal jako člen nižší kategorie Challenger. „Ve srovnání se závodem před třemi lety poletíme trať v opačném směru, který je jednodušší a bezpečnější. I tak nás opět čekají neobvykle velké elevace. Mezi bránami je výškový rozdíl až 12 metrů, což je na tak malém prostoru poměrně hodně. Našemu týmu trať příliš nenahrává, čekají nás totiž pasáže s velkým přetížením, ve kterých musí motor běžet opravdu bezchybně. I tak ale dáme do závodu maximum a porveme se o co nejlepší výsledek,“ slibuje lídr Teamu Spielberg, který by se v případě výrazného bodového zisku mohl v celkovém pořadí posunout o několik příček výš. Vždyť od osmého místa jej dělí pouze šest bodů.
O ně se bude rvát na motoristickém okruhu, jehož srdcem je dráha pro automobilové závody NASCAR o délce 2,4 km. Na tribuny jednoho z největších závodních areálů ve Spojených státech se vejde až 190 tisíc diváků! „Od posledního závodu Red Bull Air Race v Texasu už uplynula docela dlouhá doba, tak věřím, že se tam na nás motorističtí fanoušci těší,“ dodává Petr.
Sobotní kvalifikace odstartuje ve 22 hodin SEČ, nedělní závod pak ve 20 hodin. ČT Sport bude vysílat přímý přenos od 21 hodin. Přímý přenos celého závodního víkendu můžete sledovat na www.redbullairrace.com.