Lukáš Novotný je strážce majáku a kreslí Londýn. Pozvala si ho i BBC

Lukáš Novotný je pozoruhodný mladý muž. Čech, co pracuje v Londýně jako strážce majáku a designér a ilustrátor. Právě vydal krásnou knihu s ilustracemi Londýna – díky ní si ho v pondělí na rozhovor pozvala i BBC.

 

Jak jste se octnul v Londýně a co tak celé dny děláte?
V Londýně jsem skončil díky dlouhé řadě osobních neúspěchů. Nepodařilo se mi udržet na vysoké škole v Praze a v následujích letech mě tam ani nepřijali na žádnou univerzitu, o kterou jsem měl zájem. Když se se mnou poté rozešla přítelkyně, chtěl jsem se vydat na zkušenou do Kanady, ale nedostal jsem pracovní vízum. Londýn mi tak trochu zbyl jako jediné místo, kde zkusit uspět.
Co je vaše běžná denní práce? Údajně máte část úvazku jako hlídač majáku!? To zní úžasně, jaké to je? 
Jsem na volné noze a tak je každý den trochu jiný. Žongluji mezi ilustrací, grafickým designem a tzv. “paper engineering”, což je tvorba papírových skládanek. Maják opravdu hlídám, byla to první práce, co se mi v Londýně podařila sehnat. Dnes už tam jsem jenom jednou měsíčně, hlavně kvůli atmosféře (plat je stejně spíše symbolický).
Proč jste se pustil do knihy Modern London: An illustrated tour of London’s cityscape from the 1920s to the present day, a je vaše první?
Odjakživa jsem chtěl napsat a ilustrovat vlastní knihu, mám ale hromadu různých zájmů, a tak jsem se nemohl rozhodnout, o čem by měla být. Modern London kombinuje architekturu s politickou a sociální historií, vývojem hromadné dopravy, designu a urbanismu. To vše v jednoduchém jazyce (moje angličtina stejně není tak dobrá) a bez zbytečného žargonu. Díky tomu čtenář nepotřebuje detailní znalost britské historie nebo architektury a má vše dodané v kontextu.

Peep-show skládací karta pro cestovní kancelář

EPICENTRUM BRUTALISMU
Co vás fascinuje na londýnské architektuře, jaké jsou vaše oblíbené epochy? Jaké barvy, tvary, funkce budov vás oslovují?
Britská architektura se až na vyjímky vyznačuje skromným vzhledem, a proto mne velmi zaujal poválečný modernismsm, který vystupuje z řady. Optimistická nálada ve společnosti se tehdy promítla i do designu budov a architekti se nebáli použít výrazné barvy. Nesmím ale zapomenout ani na brutalistickou architekturu, pro kterou je Londýn bezkonkurenčním epicentrem.
Jiné vaše illustrace vyprávějí třeba o New Yorku, myslíte si i tady na knihu?
Chtěl bych vytvořit celou sérii knih o světových městech, jako vynikající Miroslav Šašek v šedesátých letech. Ale zatímco Šašek stihl jednu knihu za půl roku, mě ta první trvala tři a půl. Můj nakladatel mě už oslovil s nápadem na New York, jestli vše půjde podle plánu, měl by Modern New York vyjít na Vánoce 2020.

Detail ilustrace mrakodrapů v New Yorku

Jakou technikou nejraději pracujete?
Samotné kreslení je často až poslední krok dlouhého procesu. Na začátku se snažím sehnat architektonické plány, aby byla moje ilustrace co nejpřesnější. Vybírám nejenom veleznámé budovy, ale i ty již zdemolované a zaniklé v propadlišti dějin. Na internetu je o nich minimum informací, a tak mířím do knihoven. Pokud ani tam nenajdu vhodné architektonické plány, uchýlím se k deskriptivní geometrii, která člověku pomůže získat nezkreslené dimenze fasády z archivních fotografií.
Je těžké se v UK uživit? Londýn má pověst drahého města a umělecké profese málokdy patří mezi ty finančně lukrativní.
Je. Začátky byly obzvlášť kruté, protože jsem v celém městě nikoho neznal a měl sem tři práce najednou. S pomocí mojí přítekyně (která je sama designérka) se mi ale naštěstí postupně podařilo sehnat klienty a mohl jsem práci jako barman, stěhovák či šatnář pověsit na hřebík. Nájmy jsou neskutečně vysoké a nutí člověka pracovat 7 dní v týdnu po většinu roku.
Jaké další věci děláte, co je na tom super a co horší? 
“Paper engineering“, ve kterém kombinuji moje ilustrace a zkušenosti ze skládání papírových modelů z Ábíčka. Výsledkem jsou série několika stovek personalizovaných pozvánek či promo materiálů. Moc lidí se tomu ve světě nevěnuje, a tak mám klienty od Ameriky až po Švýcarsko. Design je vyřezaný laserem, ale problém je, že samotné skládání a lepení vyžaduje opatrnou lidskou práci a nelze automatizovat. Snahy outsourcovat to do Číny dopadly (očekávaně) s tragickým propadem kvality, a tak to dál designuju i vyrábím sám.

Peep-show skládací karta pro cestovní kancelář

Plány na nadcházející měsíce?
Vánoce v domovském Městci Králové a poté měsíc strávený prací na knize v New Yorku.
Co byste chtěl letos najít pod stromečkem?
Komix Vzduch je naše moře od Václava Šorela a knihu Praha Brutální od OKOLO.
PS: Knihu Modern London: An illustrated tour of London’s cityscape from the 1920s to the present day u nás prodává eshop Nejlevnější knihy za velmi rozumných 450 Kč, mezinárodní obchody najdete zde.

 

Comments

comments

Vyhledat