Milena Dopitová: Zakázané uvolnění
Instalace Zakázané uvolnění 2021 reaguje na situaci, ve které se nacházíme již více než rok, na dobu nouzového stavu souvisejícího s pandemií COVIDU–19. Žijeme jinak, podle daných omezení, zákazů a pravidel, která mají chránit naše zdraví. Tento stav je jako zlý sen, z něhož se zatím nemůžeme probudit zpět do aktivně prožívaných dnů a vyjít třeba volně mezi lidi, do divadla, restaurace nebo bez obav navštívit své známé.
Projekt Zakázané uvolnění tvoří několik objektů instalovaných do kruhu. Každý z objektů je sestaven ze dvou fotbalových branek otočených čelem k sobě tak, aby mezi nimi vznikl samostatný uzavřený prostor.
Celek odkazuje k architektuře místa, města, území a připomíná jakousi hradbu, za kterou nejde vstoupit, ani ji obejít. Není jisté, zda má tato sestava obranný či útočný charakter, nebo jen čeká v režimu připravenosti k aktivaci své původní funkce a významu.
Milena Dopitová (*1963, Šternberk)
Milena Dopitová ve své tvorbě zpracovává témata týkající se sociální identity. Zabývá se obecnými fenomény, se kterými se potkává každý z nás, ale které jsou často společensky tabuizované. Dospívání, stárnutí, smrt, nejistota, krutost nebo násilí prezentuje s osobním vkladem, ale zároveň nám je dovoluje pozorovat začleněné do širokých sociálních a společenských vztahů. Přestože poselství se týká nás všech, mají východiska tvorby velice osobní až intimní kořeny. Jde často o velmi autentické zážitky, které prožila třeba ve vlastní rodině.
Dopitová absolvovala Akademii výtvarných umění v Praze v ateliéru Milana Knížáka (1986 – 1994), její díla byla prezentována na výstavách v České republice i v zahraničí. Zmínit můžeme například Galerii hlavního města Prahy, Moravskou galerii v Brně, Brooklyn Museum (New York), Akademii der Künste (Berlín), galerii Display (Praha), The Whitechapel Art Gallery (Londýn), Polansky Gallery (Praha), Museum of Contemporary Art (Helsinki), Artists Space (New York), Aperto, XLV. Venice Biennial (Benátky), a další. Kromě dalších ocenění získala Dopitová za své dílo v roce 2011 cenu Michala Ranného.