Milovník umění, který pozvedl Moravu z bídy třicetileté války

Johann Dittman, Zámek Mírov, 1822, kvaš, Arcibiskupství olomoucké
Johann Dittman, Zámek Mírov, 1822, kvaš, Arcibiskupství olomoucké

Bez biskupa Karla z Lichtensteinu-Castelcorna (1624-1695) by Morava – zejména Olomouc a Kroměříž – vypadala dnes úplně jinak. A není to žádná nadsázka. Tento barokní velmož stál za stavbami či přestavbami rezidencí v Kroměříži, Olomouci, Brně, Vyškově, Hukvaldech či na Mírově a vybudoval světoznámou kroměřížskou Květnou zahradu. Kromě toho však také shromáždil cenné sbírky grafik, mincí, knih, hudebnin a obrazů, včetně světoznámého Tizianova díla Apollo a Marsyas.

„Po třicetileté válce pozvedl Moravu kulturně i hospodářsky na evropskou úroveň. Nelze však opomenout, že v době jeho episkopátu také postihly velkolosinské panství čarodějnické procesy,“ uvedl Miroslav Kindl, jeden kurátorů výstavy.

Právě osobnosti Karla z Lichtensteinu-Castelcorna se věnoval čtyřletý výzkum odborníků z Muzea umění Olomouc, Univerzity Palackého v Olomouci a Masarykovy univerzity v Brně, který vyvrcholil ve čtvrtek 13. 6. 2019 zahájením výstavy Za chrám město a vlast v Arcidiecézním muzeu Olomouc a Arcibiskupském zámku v Kroměříži.

Jedna výstava ve dvou městech
Olomoucká část expozice bude patřit biskupově osobnosti – jeho mládí, studiím i kariéře. Návštěvníky provede prostřednictvím popisek sám biskup Karel jako poutník z jiného času, který se snaží přiblížit svou dobu pro dnešního člověka někdy nepochopitelnou. „Představí umělce, kteří pro něj tvořili, i agenty, které využíval pro nákupy nejen uměleckých děl, ale i mnoha dalších věcí, například ovocných stromů, vzácných parfémů či alchymistických přípravků. Byl totiž mužem mnoha zájmů,“ říká Kindl. „Vyzná se také z toho, proč nezarazil čarodějnické procesy a vydal inkvizici i jednoho ze svých lidí – děkana Kryštofa Aloise Lautnera.“

V kroměřížské Galerii Zámecké obrazárny i na dalších místech zámeckého areálu poznají návštěvníci biskupa Karla jako náruživého stavebníka a mecenáše. Jeho stavební činnost se opírala o plány významných architektů té doby, jejichž činnost a život dokumentují dopisy, faksimile architektonických plánů i poslední vůle. Hlavním biskupovým spolupracovníkem na tomto poli byl italský architekt Giovanni Pietro Tencalla, který vytvořil rovněž návrhy významných sakrálních staveb – Svatého Kopečka, Staré Vody, premonstrátské kanonie Hradisko. Výstava představí také dobové vybavení rezidencí – nábytek, obrazy, zbroj a podobně.

K výstavě vyjdou dvě monografie – každá odlišně zaměřená. První, jejímž editorem je Ondřej Jakubec, klasičtějším způsobem zhodnotí biskupovu osobnost a dobu. Editorem druhé publikace nazvané Místa biskupovy paměti je Rostislav Švácha – bude to kontextuální vyprávění zaměřené na sídla, místa, sbírky a upomínky biskupa Karla. Obě obsáhlé knihy vyjdou v češtině a v angličtině.

Dokumentární film
K výjimečnému projektu patří také výjimečné doprovodné počiny. V tomto případě je to dokumentární film Barokní velmož, v němž hlavní roli biskupa Karla ztvárnil Jaroslav Plesl. „Je to pokus o vhled do myšlení, životního stylu a díla Karla z Lichtensteinu-Castelcorna. Jeho postava je z dnešního pohledu rozporuplná, ale formovala jej úplně jiná doba, než je ta naše. V každém případě to, co po sobě na Moravě zanechal, je impozantní,“ říká scenárista a režisér Theodor Mojžíš.

Výstava je uskutečněna jako součást projektu Za chrám, město a vlast, podpořeného z grantového programu Ministerstva kultury České republiky NAKI II: Program na podporu aplikovaného výzkumu a experimentálního vývoje národní a kulturní identity na léta 2016 až 2020.

VÝSTAVA | Za chrám, město a vlast. Olomoucký biskup Karel z Lichtensteinu-Castelcorna uprostřed barokní Evropy
TRVÁNÍ DO | 29. 9. 2019
MÍSTO | Arcidiecézní muzeum Olomouc, Arcibiskupský zámek v Kroměříži
KURÁTOŘI VÝSTAVY | Miroslav Kindl, Ondřej Zatloukal, Jana Macháčková, Miroslav Myšák

Comments

comments

Vyhledat