Na jaké filmy z KVIFF 2019 se podívat? Další tipy
Přinášíme další tři tipy na snímky z 54. ročníku Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary.
Světlo mého života (USA, 2019)
Americký herec Casey Affleck se letos vrátil na festival do Karlových Varů jako scenárista a režisér, aby zde představil svůj druhý celovečerní počin Světlo mého života, v němž mimo jiné ztvárnil i hlavní roli. Komorní příběh filmu je zasazen do dystopického světa, kde z důsledku neznámé choroby vymřela valná většina žen. A ty, co zůstaly, se z nějakého důvodu stávají lovnou zvěří. Zhruba dvě hodiny dlouhý snímek podává emočně vyčerpávající obraz rodičovské lásky, kdy je člověk pro své dítě schopen obětovat naprosto všechno.
Casey Affleck jako přehnaně starostlivý otec nepřekvapí svým prvotřídním výkonem, nezaostává za ním však ani talentovaná představitelka hlavní ženské role Anna Pniowsky. Souhra obou těchto herců je něco magického, jako kdybyste na plátně viděli skutečného otce, jak se urputně snaží zachránit život své milované dceři. Nečekejte monumentální dystopické dílo ve stylu Mad Maxe či Blade Runnera, jde o poměrně skromné konverzační drama, které staví hlavně na – místy krutém, jindy něžném – scénáři.
Forman vs. Forman (Česko, 2019)
Kdo by neznal před více než rokem zesnulého filmového režiséra Miloše Formana, autora kultovního snímku Hoří, má panenko, držitele Oscara za filmy Přelet nad kukaččím hnízdem nebo Amadeus? Čech, který by mohl být synonymem amerického snu, v němž obyčejný vesnický kluk z dětského domova někde v socialistické východní Evropě dobyl Hollywood.
O neuvěřitelné cestě Miloše Formana připravila dokumentární snímek Forman vs. Forman, jenž byl letos uveden i na Filmovém festivalu v Cannes, renomovaná režisérka Helena Třeštíková společně se svým střihačem Jakubem Hejnou. Film obsahuje obrazové a zvukové materiály posbírané z celého světa a je až fascinující, jak obsáhlý a divácky vděčný snímek se z toho tvůrcům povedlo zpracovat. Jde o úctyhodný, přesto nikoliv přehnaně sentimentální portrét, který divákovi osvětlí myšlení filmového velikána, jehož hnacím motorem byla touha po vymezení se vůči propagandistické kinematografii, o které sám říkal, že je naprosto nudná. Chtěl na plátně ukázat opravdové lidi a jejich životy.
Šampion (Itálie, 2019)
Debutující italský režisér Leonardo D’Agostini ve svém celovečerním snímku Šampion vypráví příběh vycházející hvězdy fotbalového klubu AS Řím, která přitahuje jeden problém za druhým. Média za to mladého fotbalistu pranýřují a vedení jeho týmu se rozhodne, že by si jejich svěřenec měl doplnit maturitní zkoušku. Najdou mu tedy soukromého učitele, který musí přijít na systém, jak svého nového studenta přinutit k učení.
Snadno rozpoznatelná ústřední myšlenka filmu, kdy učitel pomáhá svému studentovi hledat tu správnou životní cestu, připomíná oscarový snímek Dobrý Will Hunting z roku 1996, oproti němu se však Šampion nebere natolik vážně – geniálního matematika v něm nahrazuje průměrně inteligentní fotbalista.
Šampion dokonale přetavuje klišé, že fotbaloví hráči jsou pouze sebestřední, nevzdělaní a motivovaní luxusním životem plným nevkusné módy, na oddychovou komedii plnou chytrého humoru, jíž nechybí soundtrack nabitý populární hudbou, v jejímž čele stojí skladba Special Needs od britské kapely Placebo.
Další tipy na filmy z Varů, na které doporučujeme zajít i do nefestivalového kina, přineseme brzy!