Navrhněte nové umělecké dílo ve vestibulu stanice metra Florenc!

Foto Anna Surovková / unsplash.com
Foto Anna Surovková / unsplash.com

Vestibuly stanice Florenc C dostanou v rámci probíhající rekonstrukce nové úsporné LED osvětlení. Na něj by v pasáži spojující oba vestibuly mělo navázat nové trvalé umělecké dílo – světelný objekt, na jehož návrh Galerie hlavního města Prahy (GHMP) společně s Dopravním podnikem hlavního města Prahy (DPP) vyhlašují soutěžní dialog v rámci programu Umění pro město. Zájemci se do něj mohou přihlásit pouze elektronicky prostřednictvím Tender Arény, uzávěrka je 21. dubna 2023 ve 14 hodin. Vítěz by měl být vyhlášen letos v září, rozhodne o něm pětičlenná porota. Úkolem vítěze bude také zajistit realizaci a instalaci navrženého díla. Organizátorem soutěžního dialogu je CCEA MOBA.

Předmětem tohoto soutěžního dialogu a součástí veřejné zakázky v rámci programu hl. m. Prahy Umění pro město je kromě návrhu nového uměleckého díla – světelného objektu pro pasáž spojující severní a jižní vestibul stanice metra Florenc C – také zpracování kompletní projektové dokumentace v součinnosti s GHMP, DPP a zhotovitelem rekonstrukce stanice. A to včetně soupisu prací a dodávek a získání potvrzení o splnění technických norem pro použití v metru. Dále je předmětem zakázky dodání uměleckého díla, jeho instalace a zprovoznění, součinnost při odstraňování vad a nedostatků a v neposlední řadě autorský dozor. Do soutěžního dialogu se mohou přihlásit zájemci, kteří v termínu do 21. dubna 2023 do 14.00 podají přihlášku a doklady, že splňují jak základní způsobilost podle zákona o zadávání veřejných zakázek, tak i kvalifikaci podle soutěžního řádu České komory architektů.

DPP by touto soutěží rád navázal na architektonické, umělecké a designérské hodnoty pražského metra. DPP stejně jako Magistrát hl. m. Prahy a GHMP vnímají, že součástí významných rekonstrukcí veřejných prostor metra nebo vzniku nových stanic by měla být i realizace uměleckých děl specifických pro dané místo, které formulují potřeby i vize současné doby. Soutěžní dialog je v tomto ohledu nejvhodnější způsob, jak umožnit vznik trvalých uměleckých hodnot v tomto specifickém prostředí. Podzemní svět metra je přirozeně bez denního světla. Osvětlení zde plní nejen primární funkci strategické městské stavby, ale je také nosným nástrojem pro modelaci prostoru, tvorbu atmosféry a práci s psychologií cestujících. Světlo je v metru esenciální, může být efektní, inteligentní, udržitelné, ale také koncepční a výtvarné.

„Předpokládáme, že návrh nového uměleckého díla bude vycházet z kvalitních až revolučních projektů, kdysi přítomných v pražském metru. Jako byl třeba legendární biometrický světelný objekt v podhledu vestibulu stanice Náměstí Míru. Ten nešťastně odstranili v devadesátých letech, aby na jeho místě mohla vyrůst trafika. Pracovat by se především mělo se světlem, jeho intenzitou, barevností, reflexí, ale také odrážet dnešní společenská témata, estetiku a navíc zůstat nadčasovým odkazem pro další generace,“ říká Zdeněk Hřib, 1. náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy a člen dozorčí rady DPP.

„Metro vyžaduje robustní elementy, které vydrží prašné, větrné, teplotně proměnlivé prostředí či časté zásahy do okolních technologií. Z našich letitých zkušeností vyplývá, že navržené dílo musí být odolné a kvalitní nejen po výtvarné stránce, ale zejména po materiálové a technologické a v neposlední řadě jednoduše opravitelné pracovníky DPP,“ uvádí Marek Kopřiva, člen představenstva a technický ředitel DPP – Metro.

„Za posledních několik dekád se nedařilo cíleně a koncepčně doplňovat umělecká díla do tak významného veřejného prostoru, kterým pražské metro je. Věřím, že úzká spolupráce GHMP a DPP na soutěžním dialogu pro světelný výtvarný objekt nebo světelnou instalaci podchodu stanice Florenc přinese kvalitní a reprezentativní současné umění s mezinárodním přesahem,“ dodává Marie Foltýnová, vedoucí Oddělení správy veřejné plastiky GHMP.

„Dynamický prostor tranzitního uzlu v transformačním území s historickým odkazem je v kombinaci s technickými omezeními a globálními nejistotami obrovskou výzvou. Díky programu Umění pro město mám však naději na umělecké světlo pro metro, ale i pro místo, pro město jako vzkaz pro nadcházející generace,“ doplňuje Anna Švarc, architektka metra a projektová manažerka DPP.

Všechny přihlášené účastníky, kteří splní podmínky v účasti v soutěžním dialogu, organizátor vyzve k vypracování a předložení Profesního přístupu k řešení zakázky. V něm budou mít účastníci za úkol popsat řešení budoucího uměleckého díla ze dvou aspektů: z pohledu kvality uměleckého záměru a kvality konceptu technologického řešení. GHMP a DPP doporučují umělecké dílo realizovat ve stropním podhledu v návaznosti na nové LED osvětlení. Předložené návrhy posoudí a vyhodnotí porota, která vybere čtyři finalisty postupující do další fáze soutěžního dialogu. V něm budou mít za úkol zpracovat již detailní finální návrh uměleckého díla, včetně konceptu technologického řešení, kvalifikovaného odhadu investičních a budoucích provozních nákladů a cenové nabídky za zpracování příslušné projektové dokumentace a dodání díla. V této fázi soutěže organizátor společně s GHMP a DPP pro finalisty zorganizuje dva workshopy. První společný, na kterém účastníkům budou vysvětleny technické podmínky a limity, případně zpřesněno či vysvětleno zadání. Druhý workshop bude finalistům sloužit k osobní prezentaci a konzultaci rozpracovaných návrhů s porotou.

Čtyři hodnotící kritéria finálních nabídek

Předložené finální návrhy uměleckého díla budou hodnoceny v souladu se zákonem o zadávání veřejných zakázek podle celkové kvality nabídky, tj. poměru dvou hlavních kritérií: umělecké kvality a celkové nabídkové ceny. Prvním hlavním hodnotícím kritériem s váhou 70 % bude kvalita návrhu uměleckého díla, v rámci kterého jsou dílčími podkritérii kvalita uměleckého záměru s váhou 50 %, kvalita konceptu technologického řešení s váhou 25 % a výše investičních nákladů s váhou 25 %. Druhým hlavním hodnotícím kritériem je celková nabídková cena s váhou 30 %.

O vítězi rozhodně osmičlenná porota

Každému finalistovi, který předloží finální nabídku a akceptuje veškeré závěry ze soutěžního dialogu bude náležet odměna 150 tisíc korun bez DPH. O vítězi soutěžního dialogu bude rozhodovat osmičlenná porota. V její nezávislé části s právem hlasovat zasednou nezávislá architektka Stanislava Blažková, bývalá hlavní architektka ateliéru A8000, dále Pavel Korbička, pedagog Fakulty výtvarných umění Vysokého učení technického v Brně, Maxim Velčovský, český designér, pedagog na Vysoké škole uměleckoprůmyslové a v současnosti kreativní ředitel společnosti Lasvit a jako náhradnice architektka Marie Hroncová. V závislé části poroty pak zasednou Anna Švarc, architektka metra a projektová manažerka DPP, a Hana Třeštíková, zastupitelka HMP a místostarostka Prahy 7 pro oblast kultury, sportu a sousedských vztahů, jako náhradnice Marie Foltýnová, vedoucí Oddělení správy veřejné plastiky GMHP, a dále Anna Gümplová, asistentka programu Umění pro město GMHP.

Soutěžní dialog „Světlo pro metro“ je základním předpokladem pro jednání GHMP s Radou hl. m. Prahy a Komisí Rady hl. m. Prahy pro umění ve veřejném prostoru o následné realizaci vítězného návrhu uměleckého díla. Pokud bude návrh komisí přijat včetně finančních závazků, bude následovat koordinace mezi vítězem soutěžního dialogu, DPP a zhotovitelem rekonstrukce stropní desky a vestibulu stanice Florenc C. Ambicí všech stran je v ideálním případě spojit dokončení stavebních prací s odhalením uměleckého díla v roce 2026.

 

Další informace najdete na:

www.ghmp.cz, umenipromesto.eu

www.facebook.com/umenipromesto

www.instagram.com/umenipromesto

Comments

comments

Vyhledat