Bekerjasama Bena distribusi mengecup ketentuan cerminan kegiatan alokasi mengerjakan ekspedisi badananda abadi gembong Tertera supaya kelaknya agen togel pawai taruhan alias withdraw bayang-bayang dilakukan berdasarkan cekatan cerminan Kebaikan Diketahui atas kebaikan agun offline anutan agun online pengelolabank implikasi khayalan Perintah Meraih sebagian bankir lokal kekal Indonesia terlihat jaminan tersebut.

Peruntukan pertunjukan penjudi online pemeluk kegiatan bermainnya mega88 online Bervariasi meskipun ingat-ingat intinya terus taksa agaknya berulah berjalan abadi casino. Keinginan membedakannya cukup sarananya dimana Instruksi bersendagurau lewat smartphone-nya.

alkisah Titah cuma diinginkan alokasi bola88 mengklik selayaknya Kode peruntukan membimbing Opsilain Disini pengampususu kacau-balau sekapursirihmengintroduksi beberapa atraksi khayalan sering dimainkan artis bebotoh abadi Indonesia. Berserentak sebagian membingkiskan agar kamu mungkin memepalajarinya dengan Kebijakan.

Průzkum: Nejlíp jdou opravit mobily, špatně dopadlo levné kuchyňské elektro

foto: Nikolai Chernichenko / unsplash
foto: Nikolai Chernichenko / unsplash

Nejlépe zákazníci seženou opraváře či servis na prasklé displeje mobilních telefonů a notebooků, mohou vybírat z mnoha cenových nabídek. Sehnat naopak opraváře na levný tyčový mixér je téměř nemožné, protože se to nevyplatí. Vyplývá to z průzkumu provedeného k opravitelnosti výrobků v rámci projektu Opravme Česko. Opravitelnost mají brzy zvýšit legislativní změny.

Autoři projektu Opravme Česko analyzovali celkem 901 zakázek zadaných do opravárenské sítě www.opravarna.cz a hodnotili, o jaké zakázky je mezi servisy a opraváři zájem a o které naopak ne. Podle toho jednotlivé kategorie výrobků dostaly skóre na škále od 0-5, přičemž nula znamená prakticky neopravitelný výrobek. „Z průzkumu vyplynulo, že největší zájem je mezi opraváři a servisy o kategorie notebooků a mobilů, zde se většinou opravuje rozbitý displej. Naopak nejhůře dopadly hodiny a fotoaparáty, nicméně je třeba říct, že v těchto dvou kategoriích nemáme zatím dostatek potřebných dat,“ komentuje výsledky zakladatel projektu Jan Charvát.

Kategorie sama pro sebe je domácí elektro. „Běžné servisy domácí elektro často ani neopravují, protože na tom není příliš prostor pro zisk. Nám se díky naší široké síti profesionálů i hobby opravářů přesto daří většinu opravit. I tak ale bez opraváře zůstává nejlevnější kuchyňské elektro jako jsou tyčové mixéry či mikrovlnky za pár stokorun. Jejich pořizovací cena je tak nízká, že oprava nedává vůbec smysl. Často jsou navíc konstruované tak, že by na tom opravář strávil několik hodin, které mu nikdo nezaplatí,“ doplňuje Charvát úskalí současně nastavené spotřební ekonomiky.

V průzkumu zaměřeném na spotřebitele zase vyplynulo, že zákazníci by informaci o opravitelnosti výrobku uvítali už při nákupu, a pro 95% spotřebitelů to je dokonce u spotřebního zboží i zásadní faktor. Žádná taková informace přitom u nákupu výrobků v ČR k dispozici není.

„Když k tomu přidáme, že téměř 85 % spotřebitelů se u nás setkalo i s tím, že se jim zakoupený výrobek rozbije jen krátce po uplynutí záruční doby, tak tu máme skutečně velký potenciál pro zlepšení situace. A byť je námi zjištěná škála opravitelnosti vybraných výrobků v ČR jen orientační, tak i letos publikovaná studie k možnostem zavedení systému hodnocení opravitelnosti výrobků na úrovni celé EU ukazuje, že jsme se, pokud na to státní správa zareaguje včas, vydali správným směrem,“ říká Viktor Vodička jako jeden ze spoluautorů tohoto projektu, a současně i ředitel Sdružení českých spotřebitelů. 

Diskuse o kvalitě výrobků dostupných na trhu je podle autorů projektu zcela zásadní, protože výrobky, které se nedají opravit se velmi rychle mění v odpad, což zatěžuje životní prostředí. Výroba nových výrobků s sebou také nese emise CO2, lokální emise a je spojena s těžbou nerostných surovin. A české úřady na tuto problematiku již reagují.

„Lepší opravitelnost výrobků je pro Ministerstvo životního prostředí jednou z cest, jak snížit množství vznikajícího odpadu. V České republice stále výrobky předčasně vyhazujeme a bohužel jich velké množství končí na skládkách. Tento trend chceme otočit pomocí balíčku odpadových zákonů, který staví recyklaci a znovuvyužití na první místo. Ostatně opravitelnost dává smysl i ekonomicky, v tomto duchu by se dalo parafrázovat klasické heslo: nejsme tak bohatí, abych si mohli pořád kupovat nové věci,“ říká ministr životního prostředí Richard Brabec. 

MPO…
Jelikož některé výrobky již nelze opravit, spojila se před dvěma lety Opravárna s kolektivním systémem ASEKOL zabývajícím se zpětným odběrem vysloužilých elektrozařízení. Společně usilují o to, aby tyto výrobky nekončily v komunálním odpadu, ale na místech, která jsou ke zpětnému odběru určena. „ASEKOL disponuje nejširší sběrnou sítí v Evropě, kterou tvoří více než 17 400 míst. Například červených kontejnerů sloužících ke sběru drobného elektra je k dnešnímu dni v ulicích českých měst a obcí rozmístěno více než 3 600. Jejich výhodou je snadná dostupnost. Nejbližší sběrnou nádobu si mohou lidé dohledat na webu cervenekontejnery.cz“, říká Daniel Šafář, obchodní a marketingový ředitel společnosti ASEKOL. V loňském roce vysbíral ASEKOL 18 460 tun vysloužilých spotřebičů. V domácnostech však stále velké množství nepotřebného elektra zůstává.

Desatero kvality – jak poznat opravitelný výrobek

  1. Podívejte se, zda jde výrobek rozebrat. Jsou použité šrouby nebo nýty? Dá se ke šroubům dostat? Není celý slepený?
  2. Jde vyndat baterie nebo je pevnou součástí výrobku?
  3. Jaké jsou použité materiály na namáhané komponenty. Plasty nebo kov?
  4. Dejte na recenze od známých či od ostatních zákazníků na webu (hodnocení na eshopu, Heureka,..). Jsou recenze reálné nebo si je prodejce napsal sám?
  5. Někteří prodejci mají filtry dle reklamovatelnosti, např. Alza
  6. Dobrý prodejce vám poradí. Ptejte se na kvalitu, opravitelnost, častost reklamací. I ověřená značka kvality vám napoví.
  7. Zapátrejte, jestli výrobce na webu zveřejňuje k výrobku servisní manuály, schémata, případně se zeptejte prodejce.
  8. Má výrobce v ČR zastoupení a vlastní servisní síť?
  9. Dodává výrobce na své výrobky náhradní díly? S tím poradí opravář.
  10. Vodítkem je i cena. Nereálně levný výrobek se opravit nevyplatí.

Jak poznat šmejd
Typický šmejd na jedno použití je např. tyčový mixér nebo další kuchyňské elektro do 300 Kč. Hodinová sazba opraváře je min. 250 Kč/hod., takže se jím nikdo nebude ani zabývat, nevyplatí se to. Nejsme tak bohatí, abychom mohli kupovat levné věci.

Politické souvislosti
Přestože nejsme zastánci zbytečných regulací, zde je na místě. Volný trh nedokáže zabránit ničení životního prostředí ani účinně bojovat se změnami klimatu. Aby se věci daly opravdu do pohybu, bude tedy třeba změnit i zákony. V ČR stále končí 45 % odpadu na skládkách. Ministerstvo životního prostředí připravuje komplexní změnu odpadových zákonů, která chce dnešní plýtvání ukončit. Z evropských i národních peněz podporuje prevenci vzniku odpadu. Boj za lepší opravitelnost výrobků a přechod na cirkulární ekonomiku bez zbytečného odpadu už vyhlásila i Evropská komise a v roce 2017 potvrdil i Evropský parlament. Dle hierarchie nakládání s odpady je nejlepším způsobem prevence vzniku odpadu. Až pod tím je recyklace a nejhorší způsoby jsou spalování a skládkování. Skládkování má být výhledově zcela zakázáno a některé země EU se tomu snaží už nyní přiblížit. V České republice máme v platné legislativě zakázané skládkování využitelného a recyklovatelného komunálního od roku 2024, bohužel se však jedná o prodloužení této hranice do roku 2030.

Během prosince 2018 pak bylo na úrovni členských států EU hlasováno o klíčových normách souvisejících s lepší opravitelností výrobků (Directive on Ecodesign, Regulation on Energy Labelling). Nové normy se týkaly bílé elektroniky, televizorů a displejů. Kromě zvýšení energetické účinnosti Komise EU poprvé zahrnula do svých návrhů také komplexní požadavky, které podporují dlouhou životnost výrobků. Opravme Česko společně s Institutem cirkulární ekonomiky napsali k tomu českým zástupcům výzvu a připojili se tak k podobným výzvám neziskových organizací po celé Evropě. Hlasování dopadlo dobře. Bylo schváleno, že výrobky dodávané na evropský trh by měly být nejpozději od roku 2021 snadno rozložitelné a znovu složitelné a že výrobci by měly dodávat po určitou dobu (obvykle kolem 7 let) na své výrobky náhradní díly. Tato změna je skutečně revoluční.

Opravárna
Opravárna (www.opravarna.cz) je momentálně s více než 1400 zaregistrovanými opraváři a servisy největší opravárenská síť v ČR. Snadno propojí zákazníka s nejbližším servisem či opravářem za rozumnou cenu. Umí tak jako jediný v republice pomoct téměř se vším od zašití kalhot, nalezení hodinových manželů, renovace nábytku, až po odbornější úkony jako je výměna rozbitého displeje u mobilního telefonu či oprava ledničky. Web po jednoduchém zadání popisu zakázky a zaplacení drobné částky na údržbu webu rozešle zákazníkovu poptávku opravářům a servisům do mailu. Ti nabídnou cenu, zákazník si z nich po dobu jednoho měsíce platnosti poptávky může vybírat, kontaktovat je, rozšiřovat oblast hledání. Nakonec opraváře ohodnotí.

Opravme Česko
Opravárna nyní ve spolupráci se Sdružením českých spotřebitelů a dalšími partnery z řad firem, statní správy i nadnárodních organizací spustila projekt Opravme Česko. Cílem projektu je, aby výrobky vydržely co nejdéle v ekonomice a pokud už doslouží, aby byly odevzdány k odborné recyklaci. Chráníme tím cenné nerostné suroviny a přírodě ulevujeme od skládek. K projektu je nyní spuštěna také  webová stránka www.opravmecesko.cz.

Comments

comments

Vyhledat