Největší světový výrobce vinylů je v Čechách a trhá rekordy. Právě o něm vyšla kniha
Největší výrobce vinylů na světě, česká GZ, slaví 70 let od vylisování první desky obsáhlou knížkou o svém příběhu a nejlepšími výsledky v historii
Česká společnost GZ Media měla loni nejlepší rok od svého založení. Dohromady ve svých lisovnách v Česku, USA a Kanadě vyrobila přes 40 milionů vinylů. Tržby společnosti z hudebních nosičů a polygrafických výrobků dosáhly 3,8 miliardy korun a zisk firmy před odečtením úroků, daní a odpisů byl 870 milionů korun. Firma zároveň k sedmdesátému výročí od své první vylisované gramofonové desky vydává obsáhlou knihu s názvem Gramofonka – Z Loděnice do velkého světa. Věnuje se celé historii společnosti, která prostřednictvím továrny v Loděnici sahá až do 19. století.
„Rok 2020 byl jako na horské dráze, v první vlně pandemie jsme přišli o zakázky, pak jsme jich ale získali tolik jako nikdy předtím. Se zrušením koncertů umělci z celého světa pro své fanoušky ve velkém připravovali nové desky. Musíme navyšovat kapacitu, abychom stíhali vyrábět. Dařilo se nám i v polygrafii, pro kterou jsme loni postavili novou výrobní halu s nejmodernějšími dostupnými tiskařskými stroji,“ popisuje Michal Štěrba, ředitel GZ. Je zodpovědný za kompletní provoz všech šesti továren, které skupina GZ provozuje ve čtyřech zemích. Klíčová strategická rozhodnutí dělá společně s hlavním majitelem společnosti Zdeňkem Pelcem. Ten se podílí na rozvoji firmy už od roku 1983, kdy se stal šéfem tehdejších Gramofonových závodů.
Vychází první ucelená kniha o příběhu GZ
Aktuální světová jednička ve výrobě vinylů za více než 70 let svého fungování vyprodukovala přes 600 milionů gramofonových desek, více než 1,7 miliardy CD a DVD a kolem tří miliard polygrafických výrobků. Desky lisuje pro řadu zahraničních hvězd, mezi které patří U2, Lady Gaga, Madonna a dlouhá řada dalších. Obaly a jiné polygrafické výrobky dodává také do celého světa, mezi jinými pro Samsung, Hewlett-Packard, Canon a nespočet dalších firem.
V knize jsou příběhy desítek zaměstnanců a spolupracovníků z různých zemí, kde GZ působí. Někteří v továrně pracují více než 55 let a mnozí vytvořili i vlastní výrobní linky a lisy, které jsou důležitou součástí úspěchu firmy. Na více než 330 stránkách čtenáři najdou například silný židovský příběh, drama války, zvraty dlouhodobého vztahu se Supraphonem i zákulisí socialistického hospodářství a překvapivý vliv Miloše Jakeše. Kniha popisuje také divoká devadesátá léta, kdy továrna čelila rafinovanému a vytrvalému nájezdu tunelářů a ubránila se jen díky nápaditému právnímu postupu. Věnuje se i klíčovému období pod americkými investory, díky nimž se z poměrně nemajetného ředitele Zdeňka Pelce, kterého Američané původně chtěli nahradit svým člověkem, stal později majitel miliardového vinylového království.
„GZ dělá svými výrobky radost lidem z desítek zemí po celém světě jako boty od Bati a své aktivity rozjela naplno jako nejsilnější auta značky Škoda. Její příběh je fascinující a při výrobě knížky jsme s kolegyní historičkou měli úplnou svobodu zaznamenat ho tak, jak jsme ho vnímali od lidí z fabriky i mimo ni, ale také prostřednictvím médií, kronik a mnoha dalších historických materiálů, které jsme procházeli v archivech,“ říká Miroslav Čepický, autor knihy Gramofonka – Z Loděnice do velkého světa.
Historické informace zpracovala Dana Hradilová. Grafiku a sazbu vytvořil Jaroslav Gvozdek, produkci celé knihy měla na starost Jana Plotová. Tvůrci na knize pracovali intenzivně jeden rok. Výsledek vychází s pevnými knižními deskami ve velkorysém formátu velikosti vinylu, s vyobrazením vinylové desky na titulní stránce. Má 336 stránek, je na kvalitním papíře, s množstvím velkoformátových fotografií jak z historie, tak ze současnosti. GZ je také vydavatelem knihy, která je dostupná pouze na webu www.gramofonka.cz. Do konce srpna za zvýhodněnou cenu 800 Kč.