Nová výstava v CAMPu: Film Asanace ukáže tragickou etapu moderních dějin Žižkova

ASANACE Expozice_IPR Praha
ASANACE Expozice_IPR Praha

Film Asanace ukáže tragickou etapu moderních dějin Žižkova na pětadvacetimetrovém plátně pražského Centra architektury a městského plánování 

 

V Centru architektury a městského plánování (CAMP) mohou návštěvníci od 9. do 20. února zhlédnout jedinečný dokument o 20 letech bourání Žižkova. Představí neznámý pohled na zanikání jedné čtvrti, kdy tradiční domy, činžáky a ulice ve velkém ustupovaly typizovaným panelákům.

 

Grafik Petr Toman pořídil v první polovině 80. let minulého století stovky diapozitivů, na kterých pro vlastní potřebu dokumentoval mizející Žižkov, který znal od dětství. Před několika lety objevil fotografie v jeho soukromém archivu režisér a producent Radim Procházka. Rozhodl se z nich vytvořit film, při jehož uvedení využije superširokou projekci v pražském CAMPu.

„V CAMPu se většinou zaměřujeme na budoucí proměny Prahy. Tentokrát ale návštěvníky vtáhneme do minulosti a ukážeme jim část Žižkova, která už neexistuje,“ komentuje vedoucí CAMPu Štěpán Bärtl

Dodnes viditelnými výsledky komunisty nařízené asanace Žižkova jsou bloky panelových domů v centru historické čtvrti. „Autor fotek je sice absolvent AVU, ale jeho přístup k „dokumentaci“ Žižkova neměl umělecké ambice,“ říká Procházka, „neestetizoval, nehledal metafory, ale nostalgicky zaznamenával. Opakující se motivy bezděčně nabízejí ještě jiné příběhy než jen postupné a fatální mizení staré zástavby.“ Procházka společně se střihačem Janem Daňhelem a skladatelem Michalem Ratajem z fotografií vytvořili filmovou koláž, která působí nejen na emoce, ale některé záběry mají na diváky až fyzický účinek.

Od středy 9. února do neděle 20. února se film promítá vždy každou čtvrthodinu po celou otevírací dobu CAMPu.

Radim Procházka je filmový a televizní producent a režisér, pedagog FAMU. Vystudoval dokument na FAMU v dílně Karla Vachka, se kterým pak téměř 20 let spolupracoval. Jeho vlastní filmy uvedly významné festivaly, jako MFF Karlovy Vary nebo MFDF Jihlava. Jan Daňhel je přední český střihač. Mezi jeho nejvýraznější spolupráce patří Hmyz Jana Švankmajera, se kterým jej pojí také příslušnost ke Skupině česko-slovenských surrealistů. Skladatel Michal Rataj je autorem převážně elektroakustické a instrumentální hudby a od roku 2008 sólově vystupuje v autorských zvukových performancích v Evropě i v USA.

Film vznikl za podpory Fondu kinematografie a městské části Praha 3.

 

Comments

comments

Vyhledat