Novou galerijní sezónu v Karpuchina Gallery zahájí Denis Baštuga

Denis Baštuga, Jump Scare Backwards, Akryl, olej a olejový pastel, 150 X 200 cm, 2024
Denis Baštuga, Jump Scare Backwards, Akryl, olej a olejový pastel, 150 X 200 cm, 2024

Název výstavy „Panini Pressed (The Life and Death of Deny Braun)“ v Karpuchina Gallery odkazuje na specifický moment v životě jejího hlavního protagonisty, Denyho Brauna, který je alter egem umělce, stlačeného mezi realitou a fantazií, mezi instinkty a racionálním myšlením. Termín „Panini Pressed“, který se v poslední době stal populárním na platformě TikTok, slouží jako metafora tohoto tlaku – stavu, kdy je něco stlačováno do nové formy, stejně jako je lisován sendvič panini. Výstava se dotýká prastarých aspektů lidské existence, jako je „ještěří mozek“ – ta část našeho mozku, která je zodpovědná za základní instinktivní reakce, například na nebezpečí. Tento prvek je v dílech Baštugy zhmotněn prostřednictvím obrazů dinosaurů a dalších symbolů prapůvodních instinktů, které i v dnešní době ovlivňují naše chování. Denis Baštuga prostřednictvím této výstavy zkoumá, jak se mísí naše evoluční dědictví s moderními výzvami, a jak jsme všichni do jisté míry „Panini Pressed“ v tomto složitém a neustále se měnícím světě.

Deny Braun je cestovatel v čase. Do našeho věku putoval stovky miliónů let a brzy se z něj chystá vypravit vstříc vzdálené budoucnosti. Je k tomu náležitě vybaven. Sleduje kraťounkou lidskou kulturu, coby krátkou epizodu v dosavadní historii planety, během níž jeden živočišný druh dosáhl hegemonického postavení a následně začal ohrožovat sám sebe. Denyho Brauna ohrozit nemůže. Je šváb a tak dobře ví o směsi zhnusení a obdivu, který k němu tento druh chová, a zároveň si uvědomuje, že toto opovržení paradoxně vyplývá ze stejné schopnosti adaptovat se, v níž sám lidský druh vždy tolik vynikal.

Mladý český malíř slovenského původu Denis Baštuga je kronikářem Braunovy dlouhé přítomnosti na Zemi. Sbírá zlomky dostupných informací a pokouší se z nich sestavit alespoň částečný obraz osudů mytického stvoření, které se proplétalo mezi těžkýma nohama dinosaurů, bez újmy se vyrovnalo s nárůsty i poklesy klimatických teplot a nedávno přežilo Hirošimu. Baštuga ukládá získané informace do vzorců, které mají postihnout hlavní rysy Braunova života. A objevuje přitom princip konfliktu, jež není podmíněn epochami a vytváří setrvalý tlak, kterému je nutné odolávat. Nachází paralely k lidskému druhu a v dinosaurech spatřuje tvory, kteří švábům i našemu vlastnímu prapředstvu ovlivnili výstavbu neuronových spojení tak nevratně, že je na pudové úrovni užíváme dodnes. Jednou z otázek pak je, zda celá lidská civilizace není uvízla mezi oněmi třemi vrstvami lidského mozku, z nichž ta nejstarší na stres odpovídá útěkem, agresí či zamrznutím. Pro Baštugu se důležitými tématy stávají naše schopnost odolávat neustávajícímu tlaku a schopnost adaptace na nové podmínky. Dá se o tom zjistit víc kronikou života a (nepravděpodobné) smrti Denyho Brauna?

Denis Baštuga šestým rokem studuje na Akademii výtvarných umění v Praze. Věnuje se primárně malbě, i když jeho obrazy na první pohled vyzrazují, že nejbližším výrazovým prostředkem mu je kresba. Na plátna kreslí a zapisuje; obsahy jeho obrazy bývají sestavované z vrstev informací, jejichž vnější nesourodost se při delším zkoumání mění ve vnitřní vazby. Volně se pohybuje mezi dávnými minulostmi a pohyblivým úsekem, který nazýváme přítomností. Postavu švába pojmenoval Deny Braun, protože tak lépe vyzní, že se svými novými obrazy blíží k žánru civilizačně psychologické bajky (s nejistým průběhem a otevřeným koncem).“

Jiří Ptáček, kurátor výstavy.

Denis Baštuga

Denis Baštuga (nar. 1994) se do Prahy přistěhoval ze slovenského Púchova. Od roku 2019 studuje v Ateliéru malby 2 na Akademii výtvarných umění v Praze. Vedle malby se soustavně věnuje performancím a sochařským experimentům. Počínaje rokem 2018 se účastní skupinových výstav, samostatné měl v pražském Prostoru 39 (2019) a v Beseder Gallery v Praze (2024). Performance a instalace z let 2019-2021 realizoval převážně v rámci projektu Bactihub, již od roku 2020 ale začaly fúzovat s působením v nové platformě Nephro Studio, kteroužto Baštuga založil spolu s Lenou Lugo pro performery a výtvarné umělce zaměřené na kooperativní a interdisciplinární tvůrčí praxe. Výstavami se Nephro Studio představilo v pražském knihkupectví Page 5 (2020), v pražské Galerii 35m2 (2022), v Galerii Bernarda Bolzana v Těchobuzi (2022) či ve zlínské Photographer Gallery (2023).

Comments

comments

Vyhledat