Pionýrům tuzemské taneční scény The Tchendos táhne na třicet, mají druhou desku a čtyři generace posluchačů

The Tchendos jsou svérázná partička. Příští rok oslaví tenhle projekt, který zprvu neopouštěl temné kouty žižkovské zkušebny, tři dekády od založení. Trojice kolem DJe Wokurky zprvu atakovala veřejný hudební prostor všemožnými remixy, hudebními sety či aktivisticky zaměřenými projekty (například antixenofobní skladba Nedovedu pochopit).
Debutové album Kill Death spatřilo světlo internetového světa v roce 2008, když jej Tchendos umístili bezplatně ke stažení na své webové stránky. Šlo o fanoušky vymodlené a uskupením vypocené dílo, které upomínalo na devadesátkové elektronické vlivy a mísilo je s méně či více vážně míněnými kusy jako Neděle v parku o otcovských strastech a slastech či Dnes naposled, kde hostující Amrit Sen (Michael´s Uncle) připomínal sílu démonu alkoholu za doprovodu do dřeně kostí hoblující metalové kytary.
Démon alkohol, reklamy a sebevražda
V chytlavém singlu Commercial Breaks se blýskla Charlie One (Wubble U, Ohm Square) a celé album zakončil Sebevraždou člen Tchendos Pete Kreff, který se nechal vyburcovat k česky deklamované antimotivační písni o tom, že „není lehké si připustit, že jsi tu úplně zbytečně“.
Mezi první a druhou deskou The Tchendos Meet The Universe, která měla křest v říjnu loňského roku, uskupení vrhalo do prostoru singly jako Sluníčko, Žižkovský surfaři nebo Paranoia střední věk, kde si s Tchendos zazpíval Tony Ducháček z Garáže. Tchendos přitvrdili v proklamacích, deklamacích i inzultacích, nepřestali se vyjadřovat k palčivým společenským otázkám, ale neopustil je pro ně tolik typický humor, nadhled a láska pro klubovou hudbu. Singlům se mimořádně dobře vedlo v hitparádě Rádia 1 a Tchendos sem tam vystupovali veřejně.
HRTL – parádní start večera
Páteční koncert ve Futuru zastihl Tchendos v doprovodu živých dechů, kytary a zpěvačky. K dispozici byl už též vinyl s novinkou, která vznikla ve spolupráci se starým známým producentem Štěpánem Tůmou (ex Sebastiens, Colorfactory, Liquid Harmony). Do smíchovského klubu dorazili posluchači hned čtyř generací a parádně je nastartoval syntezátorový set Leoše Horta aka HRTL. Na moduláry ovládané midi klaviaturou, sekvencerem a doplněné o ikonický osmdesátkový Roland SH-101 vyčaroval tenhle člen brněnských syntezátorové manufaktury Bastl Instruments parádní taneční set, během něhož si přišli na své fanoušci spirituálnější elektroniky i ti, co sjížděli free tekno party. Parádní start večera.
Pán mýho věku a šibenice
Tchendos nastoupili po desáté, přehráli většinu skladeb z necelé půlrok staré desky, na níž dominuje poetická pocta spisovateli Otu Pavlovi, kritika konspirátorů Elvis už nežije nebo Hate Funk. Wokurka v téhle skladbě mistrně pojmenovává zajímavý paradox tuzemského kverulantství: „Jsem pán mýho věku, mám velkou kliku, nemusim do války, nemám ani hlad, jsem pán mýho věku, tak jsem se naučil aspoň věrně bát.“ A doplňuje to textem o tom, jak nám všem, bez výjimky, šibe, což vede k veřejné nenávisti a veřejnému stavění šibenic.
Aktivismus, fatalismus, poetismus
Tchendos se na novince posunuli k vyzrálejším hudebním kompozicích, závěrečná kompozice Letec je adeptem na nejzajímavější a nejpropracovanější skladbu desky, která od klubové elektroniky uhýbá do žánrového šuplíku art rock / progresivní rock. Aktivismus, fatalismus, poetismus, impresionismus, anarchismus, klubismus a další ismy pro „Čendosáky“ tolik typické, roztáčejí hudební dynamo dál.
Žižkovským surfařům táhne na třicítku, ale dle vlastních slov jsou teprve na začátku. Konečně se osmělili veřejně vystupovat, inspirace jim nedochází a noví fanoušci dorůstají. Bylo až dojemné sledovat, že do Futura na ně přišli posluchači od prvních ročníků základky až po ty, kteří si už pomalu užívají zasloužený důchod.
The Tchendos, HRTL
DJ Saku, DJ Voita + DJ Wokurka (after party)
Praha, Futurum
25. duben 2025
text Lukáš Král, foto Miroslav Vránek