Pražské jaro odstartovalo

foto: pořadatel akce
foto: pořadatel akce

Program mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro nabízí na šedesát koncertů. Velká očekávání vzbuzují hostování zahraničních umělců v čele s Royal Concertgebouw Orchestra Amsterdam, Budapest Festival Orchestra či Tonhalle-Orchester Zürich. Rezidenční umělec festivalu Julian Rachlin se v rámci čtyř festivalových koncertů představí v celé šíři svých talentů – jako houslista, violista, znamenitý komorní hráč i dirigent. Milovníci staré hudby s napětím vyhlížejí vystoupení English Baroque Soloists a Monteverdi Choir za řízení Sira Johna Eliota Gardinera, prvotřídní italský ansámbl specializovaný na Vivaldiho hudbu Accademia Bizantina či návrat jedné nejvýraznějších postav světa autentické interpretace staré hudby Jordi Savalla.

„Napříč festivalovým programem se vine dramaturgická linka k oslavám stého výročí české státnosti. Chceme přinést pohled na celé období moderního státu a sebevědomě vykročit do budoucnosti, jejímiž hybateli jsou a budou dnešní autoři a mladí interpreti. I proto dáváme velký prostor hudbě současných českých skladatelů. Za důležité považuji, že z naší iniciativy zahraniční ansámbly ve světové premiéře uvedou skladby napsané na objednávku festivalu – Varšavská filharmonie novinku Michala Nejtka, proslulý soubor Klangforum Wien dílo Luboše Mrkvičky,“ říká ředitel festivalu Roman Bělor. „Do koncepce oslav stého výročí republiky zapadá i letošní debutový koncert.“

Debut Pražského jara

S myšlenkou podporovat mladé dirigenty a dát jim šanci uvést se na mezinárodním fóru přišel před čtyřmi lety předseda Umělecké rady Pražského jara, nedávno zesnulý dirigent Jiří Bělohlávek. „Hodláme pravidelně dávat příležitost talentovaným umělcům představit se v konkurenci nejvypjatější, s nadějí, že takto vytvořená šance se jim může stát tím rozhodujícím odrazovým impulsem do další kariéry,“ uvedl tehdy.

V rámci letošního Debutu Pražského jara se představí Chuhei Iwasaki, mladý japonský dirigent studující a působící v Česku. „Tímto koncertem se umocňuje symbolika oslav stého výročí založení republiky, dirigent Iwasaki totiž uvede dvě stěžejní díla této dramaturgické linky – Hudbu pro Prahu 1968 v emigraci působícího českého skladatele Karla Husy a Klavírní koncert č. 2 Pavla Bořkovce. Sólistou bude laureát naší loňské hudební soutěže Marek Kozák,“ říká ředitel festivalu Roman Bělor.

Iwasaki se narodil a vyrůstal v japonském Tokiu. V jeho životopise upoutává pasáž, že se narodil v blízkosti rybího trhu. „Tsukiji je totiž jedna z nejstarších částí Tokia a naše rodina tam žije více než sto let. Proto to vždycky uvádím, zakládáme si na této tradici,“ vysvětluje Iwasaki.

V Tokiu začal chodit na konzervatoř. Brzy ale usoudil, že chce-li se klasické hudbě věnovat naplno, musí do Evropy. Místo si vybral poté, co při jejím japonském turné slyšel Českou filharmonii. Dodnes si Iwasaki barvitě vybavuje dirigenta Zdeňka Mácala i skladby Janáčka, Nováka a Dvořáka, které filharmonici hráli. „Po tom koncertu jsem nemohl vstát. Jen jsem tam pět šest minut užasle seděl a rozhodl se, že do té země musím jet,“ vzpomíná v nedávném rozhovoru pro Hospodářské noviny.

Mladý japonský dirigent působí od roku 2007 v České republice. Po absolvování Pražské konzervatoře pokračoval ve svých studiích na pražské AMU. Pravidelně spolupracuje s předními českými orchestry (PKF – Prague Philharmonia, SOČR, Janáčkova filharmonie ad.). Se souborem Prague Conservatory Modern, který založil při Pražské konzervatoři, se stal absolutním vítězem rozhlasové soutěže Concerto Bohemia v roce 2016.

Velká očekávání vzbuzuje spojení debutujícího dirigenta s klavíristou Markem Kozákem, laureátem Mezinárodní hudební soutěže Pražské jaro a semifinalistou Mezinárodní klavírní soutěže Fryderyka Chopina ve Varšavě.

„Tento Bořkovcův koncert je neprávem opomíjen,“ zdůrazňuje klavírista Marek Kozák. „Fascinuje svou energií a inspirací lidovou písní.“ Dílo má pro něj i osobní rozměr. „Během studií na HAMU mi velmi pomáhala profesorka Noemi Zárubová-Pfeffermannová, která je vnučkou Pavla Bořkovce. Mnohokrát se mnou o svém dědečkovi mluvila a jeho osobnost mi přiblížila. Přál bych si, aby se tato skladba zařadila mezi světové klavírní koncerty a objevovala se na programech hudebních festivalů mnohem častěji,“ dodává Kozák.

Debutový koncert láká jedinečnou dramaturgií s dvěma klenoty české moderní hudby, které v druhé polovině večera doplní Dvořákova Pátá symfonie.  „V roce 2018 si budeme připomínat padesáté výročí tragických událostí, které daly vzniknout této mimořádně silné skladbě Karla Husy. Poprvé jsem ji slyšel už v Japonsku, kde se těší velké popularitě mezi orchestry dechových nástrojů. Cítím se velmi poctěn, že mohu právě toto dílo na Pražském jaru uvést,“ vyznává debutující dirigent Chuhei Iwasaki. Osobní pouto cítí i k Bořkovcově skladbě. „Víte, na Pražské konzervatoři byl mým učitelem skladby ‚žák žáka‘ Pavla Bořkovce,“ dodává a oči mu při tom žhnou nadšením.

Při otázce, co pro něj debut na Pražském jaru znamená, zvážní: „Budu k vám upřímný: téměř polovinu svého života bydlím v České republice, a tak ji považuji za svůj domov. Jako student jsem každý rok navštívil celou řadu koncertů Pražského jara a vždy jsem snil, že jednou budu moci vystoupit na stejném pódiu. Tento debut je tedy splněním mého snu!“ uzavírá Iwasaki.

Comments

comments

Vyhledat