Retrospektiva Pavla Jasanského v GHMP ukazuje jeho bohatou tvorbu

Nová krajina, noví obyvatelé, černobílá fotografie, 29 ⨉ 39 cm /  (c) Pavel Jasanský - dědicové
Nová krajina, noví obyvatelé, černobílá fotografie, 29 ⨉ 39 cm / (c) Pavel Jasanský - dědicové

Galerie hlavního města Prahy (GHMP) připravila první rozsáhlou retrospektivu fotografa, graka a výtvarníka Pavla Jasanského. Od 6. května do 31. srpna nabídne v GHMP Domě fotografie ucelený pohled na jeho bohaté a mnohostranné celoživotní dílo, novátorsky rozkročené mezi fotografií, malbou, sochou i videem. Jasanský je znám zejména svou spoluprací na fotografiích a designu mnoha gramodesek, plakátů i multimediálních produkcí. Výstava i rozsáhlá knižní monografie připravená kurátorem Pavlem Vančátem se ale soustředí především na jeho volnou dokumentární a multimediální tvorbu.

Umělecká kariéra promovaného geologa Pavla Jasanského (1938–2021) začíná v bohémském podhoubí šedesátých let, kdy fotografoval tehdy nastupující hudebníky a byl také autorem fotografií pro Poetickou vinárnu Viola či grafické úpravy pro časopis Divoké víno. Od konce šedesátých let následovaly spolupráce na fotografiích a designu mnoha gramodesek, plakátů i výstavnických produkcí, od nichž se ale Jasanský v osmdesátých letech odklonil a profiloval se jako jeden z klíčových autorů české fotografie, jehož tvůrčí odvaha ho zařadila k průkopníkům „intermediálního“ umění.

Auta, 1986, tuš a pigment na fotografii, dřevěná deska, 74 ⨉ 122 cm / (c) Pavel Jasanský – dědicové

Z dělníka časopisů, gramodesek a výstav sám sebe povýšil na zcela svrchovaného tvůrce obrazů, které paradoxně, a přitom logicky popírají vlastní existenci ať už v rozmáchlém žánru negativního malířského gesta, nebo v případě jeho klíčového cyklu Nová krajina, noví obyvatelé skrze úplné odpoutání se od svých tvůrců i adresátů. Tento Jasanského svět, prezentovaný jako nekonečné, bezúčelné a přehlcené bludiště samoúčelných obrazů, které přitom my sami můžeme zkoumat se zájmem, rozmyslem i s pobavením, je zcela aktuální i dnes,“ uvádí kurátor Pavel Vančát.

Jasanského stěžejní dílo cyklus Nová krajina, noví obyvatelé (1985–1990) v obecném významu ukazuje pocity senzitivního jedince na vrcholu moderní doby, zahlceného obrazovými informacemi. V závěru první dekády kapitalismu se Jasanský pouští do cyklu Botič (1998–2001). Na prahu digitální doby zvolil překvapivě velký panoramatický formát černobílého negativu, aby vytvořil obrazové vzpomínání na místa svého dětství, kde pořídil první fotografie a která se proměnila ve dvou režimech.

Výstava v GHMP Domě fotografie představí mimo jiné také cyklus Paristory (1967–1976) z cest do Paříže, který Jasanskému přinesl umělecké uznání a v němž se projevil jako fotograf s výjimečnou empatií a postřehem. Ten uplatnil i v zobrazení emotivně vypjatých mikrosvětů ústavů a nemocnic či hřbitovů.

Nová krajina, noví obyvatelé, černobílá fotografie, 29 ⨉ 39 cm / (c) Pavel Jasanský – dědicové

Závěrečnou kapitolou Jasanského díla je projekt nazvaný Podepsané fotky (1965–2015). V obsáhlém albu soustředil podepsané portréty svých příbuzných, přátel, kolegů i mezinárodních celebrit, pořizované od šedesátých let do přelomu milénia. Představuje kroniku autorova vlastního života, vtělenou do těch druhých.

Protipól Jasanského dokumentární tvorby tvoří multimediální díla. A to počínaje spoluprací na projektu Most (1981–1982), spočívajícím v sochařských a environmentálních intervencích do tehdy likvidovaného starobylého jádra města, nuceného ustoupit neúprosné těžbě uhlí. Vrcholem intermediálních snah je zřejmě první „videosocha“ v Čechách. Monstrózní instalace Divák (1989) kombinuje existenciálně pojatá fotoplátna s tušovou domalbou se sochou sedící postavy, která má místo hlavy televizní obrazovku. Dodnes je působivým obrazem abrazivního mediálního podvědomí konce osmdesátých let.

Na výstavě bude k vidění také doklad výtvarných experimentů, do nichž se Pavel Jasanský začal pouštět od konce sedmdesátých let: jde o Hlavy a Otisky nebo o projekt Těla vzniklý ve spolupráci s tanečníky Evou Černou a Karlem Vaňkem.

Napříč tvorbou Pavla Jasanského se zrcadlí souboj s dobou a časem, k němuž autor přistupuje subtilně a ironicky. „Jsem za celou rodinu rád, že výstava v GHMP Domě fotografie završuje téměř dva roky práce na uspořádání otcova bohatého archivu. Už loni na podzim jsme představili výběr jeho propagační tvorby v divadle Dobeška a před pár dny jsme zahájili výstavu jeho fotografií výtvarníků v prostorech Archivu výtvarného umění v DOXu. Plníme tím vším slib, který jsme mu dali ještě za jeho života. Myslím, že ‚fotr‘ by z toho všeho měl velkou radost,“ říká Lukáš Jasanský.

Nová krajina, noví obyvatelé, černobílá fotografie, 29 ⨉ 39 cm / (c) Pavel Jasanský – dědicové

Helena Musilová, šéfkurátorka GHMP, pak dodává: „Pavel Jasanský patří k těm autorům, kteří dokázali posouvat hranice média fotografie směrem k intermediálním experimentům a obrazovému myšlení. Jeho práce je dnes inspirativní právě v tom, jak svobodně a s nadhledem propojoval různé formy vizuálního vyjádření. Jeho tvorba zůstává překvapivě aktuální – svým humorem, obrazovou přemýšlivostí i skepsí vůči mediální zahlcenosti. Jasanského dílo mluví k různým generacím a nabízí možnost nového čtení nejen v kontextu dějin fotografie, ale i vizuální kultury obecně. Výstava navazuje na dlouhodobý profil GHMP, který dává prostor komplexním osobnostem českého umění, jež často působily mimo hlavní proud, ale zásadně ovlivnily jeho vývoj.“

„Tvorba Pavla Jasanského není jen průsečíkem médií, ale také živoucím dialogem s proměnami společnosti. Jeho schopnost zachytit napětí mezi osobní pamětí a kolektivní zkušeností ukazuje, jak umění může být současně kronikou i kritikem doby. Praha je ideálním místem pro retrospektivu takového vizionáře, jehož dílo překračuje generace a nutí nás ptát se, co dnes znamená být autentický,” říká pražský náměstek pro kulturu, cestovní ruch, památkovou péči, výstavnictví, národnostní menšiny a animal welfare JUDr. Jiří Pospíšil.

Návštěvníci se mohou s tvorbou Jasanského seznámit i díky rozsáhlé monografii Pavel Jasanský (1938–2021), jejímž autorem je kurátor výstavy Pavel Vančát. V loňském roce ji vydal Archiv výtvarného umění společně s GHMP a čtenářům poskytuje komplexní pohled na mnohostranné a bohaté celoživotní dílo tohoto fotografa, grafika a výtvarníka. Samotná výstava je k vidění až do 31. srpna v GHMP Domě fotografie a bude doplněna o doprovodné programy a komentované prohlídky.

Zápasy 1990-1991 / (c) Pavel Jasanský – dědicové

Pavel Jasanský

GHMP Dům fotografie

Revoluční 1006/5, 110 00 Praha 1 – Staré Město

Budova má bezbariérový přístup.

Otevřeno

út–st 10–18 h

čt 10–20 h

pá–ne 10–18 h

Pro aktuální informace k doprovodným programům, komentovaným prohlídkám a edukačním aktivitám prosím navštivte: www.ghmp.cz/vystavy/pavel-jasansky/.

Comments

comments

Vyhledat