Režisér Radim Špaček dokončuje film o kapele Už jsme doma

Hudebník Miroslav Wanek a výtvarník Martin Velíšek
Hudebník Miroslav Wanek a výtvarník Martin Velíšek

Držitel Českého lva Radim Špaček dokončuje filmový dvojportrét lídra alternativní kapely Už jsme doma Miroslava Waneka a jejího dvorního výtvarníka, malíře Martina Velíška. Na celovečerním dokumentárním filmu Rozsviť světlo, ať je vidět původně pracovali režisér Václav Kučera a producent Romek Hanzlík. Oba tvůrci však v roce 2019 zemřeli a snímek zůstal nedokončen. „Mám jistý vhled do toho, jakým způsobem Václav Kučera uvažoval a tvořil. Zároveň jsem se toho od něj spoustu naučil a výzvu dokončit film, který připravoval, beru i jako splátku pomyslného dluhu,“ říká režisér Radim Špaček. Premiéra dokumentárního filmu, jenž vzniká za podpory Státního fondu kinematografie a v koprodukci České televize pod hlavičkou produkční společnosti KOZA Film, proběhne v létě 2023.

Dokumentární film Rozsviť světlo, ať je vidět vypráví na pozadí více než pětatřicetileté historie hudební skupiny Už jsme doma silný příběh dlouholetého přátelství jejích dvou ústředních osobností – zpěváka, kytaristy a skladatele Miroslava Waneka a malíře Martina Velíška, který byl od počátku výhradním autorem plakátů, obalů alb a vizuální prezentace kapely. Zatímco Wanek nikdy nepřestal rozvíjet svou uměleckou kreativitu a jeho kariéra je stále na vzestupu, Velíšek svému talentu ublížil a v letech, kdy film začal vznikat, se potýkal s těžkou závislostí na alkoholu. Dokumentární snímek sleduje i to, jak rezolutně se k tomu jeho kolegové ze skupiny Už jsme doma a především Miroslav Wanek postavili. „Nestává se často, že se někdo vzdá svého pohodlí, aby někomu blízkému doslova zachránil život,“ uvažuje režisér Radim Špaček. Dvojportrét umělců s velkým tvůrčím potenciálem a
rozdílnými životními osudy se odvíjí v rámci dějové linky, zachycující jeden rok v životě kapely, s reminiscencemi do minulosti v podobě archivních záběrů z koncertů i dalších aktivit protagonistů. Nepřikrášlený obraz přátelství a spolupráce Miroslava Waneka a Martina Velíška tak současně reflektuje dění na alternativní hudební a výtvarné scéně v České republice v průběhu posledního čtvrtstoletí.

Kapela Už jsme doma je už od svých začátků v polovině 80. let klíčovou formací domácí alternativní scény. Hudba skupiny se vyznačuje punkovou naléhavostí a nezkrotnou energií, ale současně je kompozičně náročná a podobně jako v symfonickém orchestru hraná podle partitury. Neodmyslitelnou součástí skladeb jsou existenciální texty frontmana, zpěváka, kytaristy a skladatele kapely Miroslava Waneka. Od 90. let se skupina Už jsme doma prosazuje také v zahraničí. Hrála ve více než čtyřiceti zemích čtyř kontinentů, jen v USA uskutečnila na 700 koncertů a spolupracovala například s legendární anonymní formací The Residents. Vydala osm řadových alb a několik koncertních a výběrových nahrávek. Jejich hudba je zastoupená na desítkách kompilací po celém světě. Obaly a grafika všech alb jsou dílem nezaměnitelného malíře Martina Velíška, dvojnásobného držitele Českého lva za výtvarný počin roku (filmy Fimfárum Jana Wericha a Fimfárum 2) a autora interiéru kultovní pražské hospody U vystřelenýho oka.

Režisér Radim Špaček debutoval v roce 1995 celovečerním filmem Mladí muži poznávají svět, který natočil v obléhaném Sarajevu. Studia na FAMU zakončil roku 1998 filmovým experimentem Rychlé pohyby očí. V roce 2009 natočil psychologický thriller Pouta, odehrávající se v totalitním Československu, který mu vynesl Českého lva za nejlepší film roku a nejlepší režii. Další ocenění získal film za scénář, kameru a výkon Ondřeje Malého v hlavní roli. Radim Špaček dále realizoval filmy Místa (2014) a Zlatý podraz (2018) a režíroval i čtyři epizody úspěšného seriálu Svět pod hlavou (2017).

Comments

comments

Vyhledat