Rozhovor s Barborou Johansson o filmovém festivalu KINOLAB
2.-3. listopadu proběhne v Galerii současného umění DOX KINOLAB FILM FESTIVAL s podtitulem How technology made us share. Více o projektu, plánovaných přednáškách a kontextu vzniku festivalu nám pověděla Barbora Johansson, umělecká vedoucí festivalu.
KINOLAB FILM FESTIVAL se jmenuje podle vaší filmově-diskuzní platformy, kterou provozujete už několik let. Mohla bys mi k ní povědět něco víc?
KINOLAB je, jak jsi říkal, filmově-diskusní platforma, která se zaměřuje na současná socio-politická témata. Formou filmů a diskusí s odborníky podněcuje publikum k aktivnímu kritickému myšlení a umožňuje nahlédnout do společensky málo diskutovaných oblastí.
Spolek KINOLAB vznikl na podzim 2016, kdy po odchodu z Paralelní Polis (od 2014 do 2016 známý jako KINO 43) rozšířil svou působnost pro veřejnost i do dalších kulturních a komunitních center či vzdělávacích institucí napříč Prahou. Dlouhodobě jsme navázali spolupráci s Centrem současného umění DOX a Přírodovědeckou fakultou Univerzity Karlovy. Náš program se objevil například i na uměleckých vysokých školách, jako je UMPRUM, AVU a FAMU či v místech, kde by ho nikdo nečekal. Tam náš program přinášíme vůbec nejraději.
Působíme nejen lokálně, ale navázali jsme i několik zahraničních partnerství, tím nejaktuálnějším je partnerství se španělskou organizací Barcelona Creative Commons Film Festival. V minulosti jsme například spolupracovali s Festival of Environment, Arts & Sustainable Technology v Londýně, byli pozváni na Pixelache Festival v Helsinkách či na masterclass Become Become v Athénách. Nyní se náš festival zařadil do mezinárodní sítě CC WORLD FESTIVALS.
Kdo je součástí Vašeho týmu? Čemu se mimo festival věnujete?
Náš tým je plný kreativních lidí z velmi různých odvětví, jejichž společným tématem je vidět svět v souvislostech, a to pak předkládat veřejnosti právě skrze film a provokativní diskuze řešící aktuální společenská témata. Program KINOLAB obohatilo za dobu jeho trvání mnoho úžasných lidí z různých odvětví: od umění, filmu a filozofie až po evoluční biologii, antropologii, ekonomii či politiku.
Mimo festival průběžně pořádáme i další programy. Nedávno jsme uvedli v rámci cyklu KOMUNITY filmově-diskusní večer v kině Ponrepo. Těšit se můžete na říjnový filmově-diskusní večer na Festivalu Demokracie FORUM 2000, který přiblíží současnou situaci na východní Ukrajině.
Všechny naše akce se dají jednoduše sledovat na facebooku KINOLAB.cz nebo webu.
První ročník festivalu se soustředí na internetové pirátství a Creative Commons. V čem Vás tato problematika zaujala? Dotýká se Vás toto téma i mimo festival?
Prvním impulsem pro nás bylo navázání spolupráce s Barcelona Creative Commons Film Festival, kde jsme minulý rok KINOLAB prezentovali. Právě tam jsme narazili na spoustu zajímavých témat, o kterých se moc nemluví. Skoro každý má dnes svůj profil na sociálních sítích, skoro každý sdílí nějaký obsah nebo si stahuje filmy. Máme pocit, že spousta lidí o svém každodenním chování v online světě a nad jeho dopady příliš neuvažuje. Proto jsme se rozhodli zaměřit první ročník festivalu pro běžné uživatele internetu a skrze praktické příklady přiblížit nejrůznější způsoby legálního a nelegálního sdílení či možných alternativ, což se bude řešit například v sobotní panelové diskuzi Pirátem bez vlastní viny.
Zároveň mě jako autora audio-vizuálních děl zajímá, kde jsou meze takového sdílení. Nedávno se mi stalo, že někdo použil můj materiál do svého filmu, aniž bych o tom věděla. Mám pocit, že takových situací se děje dnes a denně mnoho a v podstatě nikdo moc neví, jak s tím nakládat. Na jednu stranu tu máme licence Creative Commons, které umožňují volně sdílet autorská díla, a na druhé straně autorské právo, které hájí zájmy autorů. Toto téma se objeví například v sobotní přednášce Lidové umění kyberprostoru, které řeší používání a přetváření materiálu běžnými uživateli internetu. Na přednáškové části festivalu spolupracujeme s poradensko-právním spolkem Fair Art, který zajišťuje jejich kvalitu.
Nebude přednáškám těžké porozumět? K události jste na Facebooku napsali: „Krade taky tvoje máma? Kup jí lístek na KINOLAB Film Festival a my jí vysvětlíme, že to jde i jinak.“ Dokáže se tedy v problematice zorientovat i moje máma?
Přednášky jsme záměrně koncipovali tak, aby je sice uváděli odborníci na daná témata, ale aby byly srozumitelné běžným uživatelům internetu, pro které je právě první ročník festivalu určen. Takže ano, může přijít i vaše maminka a možná bude sama překvapena, kolik se toho dozví o vlastním jednání na internetu.
Program festivalu je velmi bohatý. Na co se Ty sama těšíš nejvíc?
První ročník je opravdu nabitý, spíš se bojím, aby si diváci stihli vůbec zajít na oběd. Filmy jsme vybírali v návaznosti na daná témata, které se jich buď přímo dotýkají, nebo jsou sami nositeli licencí Creative Commons. Takto licencované filmy máme z databáze Barcelona Creative Commons Film Festival. Mezi ně například patří snímek Nothing to hide, který řeší, do jaké míry je bezpečné volně sdílet svá osobní data na sociálních sítích. Dále nám dodává filmy distribuční společnost Film Europe, která nám poskytla výtvarný film Čtverec, kontroverzní snímek Perverzní průvodce ideologií od Slavoje Žižka či film Naprostí cizinci. Ten poukazuje na to, co by se stalo, kdybychom si všichni navzájem otevřeně sdíleli své osobní zprávy. Od Jihlava International Documentary Film Festival pak máme pásmo krátkých tematických filmů. Velice zajímavý bude i snímek Free Lunch Society, který nastiňuje téma dnes velmi diskutovaného garantovaného základního příjmu.
Já sama se těším především na panelové diskuze. Máme spoustu zajímavých hostů, díky kterým se divák rychle zorientuje v dané problematice, jako je například právník a odborník na Creative Commons Matěj Myška. Netradiční pohled na věc pak návštěvníkům nabídne autor knihy Anarchokapitalismus Martin Urza.
Co plánujete pro příští ročník?
Tento rok nese festival podtitul HOW TECHNOLOGY MADE US SHARE, kde řešíme sdílení online. Ten příští jsme pojmenovali OPEN SOURCE SOCIETY a zaměříme se na téma otevřeného sdílení v širším kontextu, a to nejen online. Budeme se zabývat aktuální otázkou otevřených a sdílených služeb, které nejsou postavené na vlastnění, ale společném sdílení, což vidíme jako cestu budoucnosti pro naši společnost.
Text: David Bláha