Social Media v roce 2020: 4 trendy, které by vám neměly uniknout 

Sociální média již nějakou dobu mění podobu obchodu a rychlost této transformace se v roce 2020 ještě zvýší. Retaileři, kteří již zareagovali na trend sociálních sítí, zařadili sociální marketing do svých strategií a jsou ochotni přijmout risk s ním spojený, jsou ti, kteří z tohoto procesu budou těžit nejvíce.

 1. TikTok: Platforma, kterou je dobré sledovat

TikTok dosáhl 1.5 miliard stáhnutí v roce 2019. Tento nevídaný vzestup byl způsoben stále větší oblíbeností aplikace mezi mladou Generací Z, ale také agresivní marketingovou kampaní a investicemi do geografické expanze. TiTok se stal #1 mezi inzerenty na Snapchatu a druhým největším inzerentem na YouTube. Svoji pozici posílil také díky virálnímu obsahu z influencer marketingu a zapojením celebrit do kampaní, což jen umocnilo rostoucí povědomí o aplikaci. Můžeme předpokládat, že TikTok v roce 2020 poroste ještě více, jelikož i marketéři se touto platformou již začali zabývat a budou z ní chtít vytěžit co nejvíce. 

2. Influencer Marketing: strategie, která se stále vyplácí

V poslední době jsme zaznamenali zvěsti o tom, že influencer marketing už dosáhl svého vrcholu a je na ústupu, my ale věříme, že svého vrcholu ještě nedosáhl. Influencer marketing umožňuje firmám reagovat na typické chování spotřebitele, který se v nákupním procesu rozhoduje na základě doporučení, i díky tomu si vybudoval stabilní pozici v marketingových rozpočtech velkých i malých firem. Propojení značky s vhodným influencerem tak přináší příležitost, aby si zákazníci skrze influencera ke značce vybudovali vztah a důvěru.  

Velké firmy v sektorech jako beauty, fashion, e-commerce či v automoto se v roce 2019 přesvědčili, že investice do influencer marketingu se jim vyplácí a proto můžeme očekávat, že výdaje na spolupráce s influencery v roce 2020 nadále porostou a influencer marketing pokoří 10 miliardovou hranici.  

3. Technologie na vzestupu: AR/VR

Virtuální realita (VR) a rozšířená realita (AR) byla dlouho spojována pouze se světem videoher či s Hollywoodskými filmy a většina firem a marketérů tento trend a jeho potenciál v marketingu zatím nedocenili. VR je ale skvělá technologie, která pomůže nadchnout naše publikum, budovat značku a výrazně pomůže k přiblížení produktu v samotném nákupním procesu. 

Představte si, že umožníte svým zákazníkům procházet virtuálním showroomem, vybírat si oblečení ze stojanů a produkt si téměř reálně vyzkoušet a to vše online pomocí chytrého telefonu před samotným nákupem. Ačkoliv to může několik let trvat, než se VR technologie začnou masivněji používat v marketingu, představují silnou páku ve snaze přiblížit se zákazníkovi a udělat jim nákupní proces pohodlnější.  

Například značka The Gap VR a její výsledky již vyzkoušela ve formě aplikace s virtuální zkušební kabinkou, kde si zákazníci mohli zboží vyzkoušet na fiktivní postavě. Také Instagram již VR a AR začal testovat a několika vybraným profilům umožnil tyto technologie využít v rámci Instagram Stories shopping, kde si zákazníci mohli zboží vyzkoušet na sobě. V roce 2020 se tak jistě můžeme těšit na další podobné experimenty s virtuální realitou.  

4. Trend, co se vyplatí sledovat: Social Commerce

Jsem přesvědčen, že rok 2020 by mohl být zlomovým rokem pro social commerce, tedy obchod na sociálních sítích.  Stále více zákazníků využívá nákup přímo na sociálních sítí, kde produkt objevili a do budoucna bude popularita tohoto nakupování nadále stoupat na úkor přesměrování zákazníků do klasického eshopu. 

Na základě našich dat, se prvky sloužící k nákupu na sociálních sítích, včetně VR technologií, používají stále častěji. Na to platformy zareagovaly tím, že přidávají stále více možností jak nákup skrze sociální sítě umožnit a uživatelsky zpříjemnit. 

Instagram nedávno na profilech vybraných značek představil Instagram Shopping, umožňující zákazníkům pomocí VR detailně prozkoumat produkty před samotným nákupem, nebo využití URL odkazů k přímému nákupu. Skupina Facebook aplikací, tedy WhatsApp, Facebook Messenger a Facebook Groups, disponuje novými technologiemi péče o zákazníky a community managementu. Díky tomu se celková marketingová komunikace od představení produktu až po samotný nákup a ponákupní komunikaci může odehrávat přímo na sociálních sítích. TikTok nedávno také otevřel dveře obchodu když začal testovat verzi, kde influenceři mohou vkládat nákupní odkazy do svých videí. 

Věřím, že pro retail je to nyní velmi zajímavé období plné výzev. Ti, kteří již marketing na sociálních sítích využívají a kteří jsou ochotni experimentovat s novými technologiemi a platformami, jsou ti, co se jim daří zůstat napřed a posouvat jejich podnikání a úspěch nejdále. 

Text: Yuval Ben-Itzhak, CEO, Socialbakers

Ilustrace: Gordon Johnson via Pixabay

O autorovi:

Yuval Ben-Itzhak je CEO společnosti Socialbakers s více než 20 lety zkušeností v oblasti obchodu a nových technologií.  Yuval je častým komentátorem a mluvčím jak v médiích, tak na různých událostech. Mezi jeho hlavní témata patří budoucnost mobilních technologií, bezpečnost a soukromí, dynamika spotřebitelů a inovace.  

 

Comments

comments

Vyhledat