Studie Food-waste v ČR a ve světě: Češi se úspěšně učí zachraňovat jídlo, které by se jinak vyhodilo

Plýtvání s potravinami je celosvětovým problémem, který v posledních letech nabírá enormních rozměrů. Každoročně se dle údajů Organizace pro výživu a zemědělství vyhodí jedna třetina vyprodukovaných potravin, která se 8 % podílí na produkci emisí CO2, a jen Evropané pak ročně vyhodí přes 153 milionů tun potravin v hodnotě přibližně 143 miliard. Každý Čech dle MŽP ročně vyhodí 91 kg potravin a za celou ČR jde o 1,9 milionu tun ročně. I proto se food-waste stává zásadním globálním tématem s politickým přesahem. V Česku si platformy na záchranu jídla v posledních letech vydobyly stabilní pozici a objem jídla, který zachrání, každým rokem výrazně roste. Dokládají to data z platformy Nesnězeno, která je průkopníkem v anti food-waste řešení v České republice. 

Plýtvání jako celosvětový problém
Food-waste problém se netýká jen vyspělých zemí, ale je celosvětový a nezaostává v něm ani Česká republika. Dle dat Ministerstva životního prostředí každý Čech ročně vyhodí 91 kg potravin a za celou ČR jde o 1,9 milionu tun ročně. Jídlo vyhazuje 75 % českých domácností, přičemž potravinový odpad tvoří jednu třetinu veškerého odpadu v domácnostech. Do boje proti plýtvání tak vyrážejí anti food-waste platformy, které hledají efektivní cesty, jak zachránit co nejvíc vyprodukovaných potravin.

Anti food-waste program Nesnězeno
Platforma Nesnězeno vznikla v ČR v roce 2018, kdy ji prostřednictvím FB skupiny založil Jakub Henni. Původní iniciativa se zaměřila na záchranu jídla z restaurací, supermarketů, pekáren a dalších obchodů s jídlem v celé ČR, které by se jinak vyhodilo. V roce 2019 byla založena mobilní aplikace jako platforma jak pro koncové uživatele, tak i pro podniky a obchodníky, které zvýhodněné balíčky s potravinami a jídlem na platformě nabízejí. Právě data z platformy Nesnězeno potvrzují, že Čechům téma plýtvání jídlem není lhostejné a postupně hledají řešení, jak tomuto negativnímu trendu předcházet.

Češi se postupně učí neplýtvat a zachraňovat nesnězené jídlo
Z dat anti food-waste platformy Nesnězeno vyplývá, že Češi již zachránili v ČR přes 650 tun potravin v celkové hodnotě bezmála 52 milionů Kč (v rámci 500 tisíc balíčků potravin). Čtvrtinu prodaných balíčků na platformě Nesnězeno tvoří jídla z restaurací, 18 % pekárny, 27 % obchody s jídlem, 20 % kavárny a 7 % pak cukrárny. Ze 72 % se na plaftormě nabízejí zpracované potraviny. V 54 % dodávají balíčky jednotliví podnikatelé a podniky, 46 % pak pochází z řetězců. Mezi nejaktivnější česká zapojená města patří Praha, Brno a Plzeň, pětici pak uzavírá Ostrava a Olomouc.

Aplikaci Nesnězeno, která se v roce 2022 spojila s maďarským Munch, používá již přes 2 miliony uživatelů v Česku, Maďarsku, Slovensku a Rumunsku, kde celkem zachránili 2,5 milionu balíčků potravin, které by se jinak vyhodily. Platforma již čítá nabídky od více jak 3 500 partnerů.

„To, že Češi vyhodí 1,9 milionu tun potravin ročně, je bohužel smutný fenomén, který je navíc podpořen tím, že objem vyhozeného jídla nijak zásadně neklesá. Když jsme Nesnězeno v roce 2018 zakládali, byla situace obdobná. I proto jsme se rozhodli s tím něco udělat, přimět lidi se nad plýtváním zamyslet a dát jim možnost mu předcházet. Jsme rádi, že tuto filozofii sdílí i naši partneři na platformě. Společně se chceme zaměřit na osvětu a do pěti let bychom se chtěli zasadit o to, aby křivka plýtvání začala klesat. Víme, že lidé se o tuto problematiku stále více zajímají, jen často neví, jak začít, což se snažíme s naší platformou změnit. Je před námi velký kus práce, ale věřím, že se nám podaří, aby lidé brali omezení plýtvání s potravinami jako samozřejmost”, uvádí Jakub Henni, CEO Nesnězeno.

Počet zapojených společností a značek roste
K anti food-waste platforfmě se v Česku připojuje stále více značek včetně obchodních či kavárenských řetězců. V rámci partnerství s Penny Česká republika nabízí zlevněné jídlo na Nesnězeno už 200 prodejen v ČR. Ve spolupráci se Starbucks pak během čtyř let platforma zachránila už 35 000 balíčků s neprodaným jídlem. Do programu se zapojil i hotel Hilton, pekařství Paul, La Donuteria, Minit, Forky’s, Trdlokafe, Cukrářství Martinák nebo Goodlok a mnoho dalších.

Projekty v ČR, které bojují proti zbytečnému plýtvání
Kromě platformy Nesnězeno bojují proti plýtvání také další anti food-waste programy. Zachraň jídlo se zaměřuje na praktické informace a recepty pro spotřebitele a usiluje i o systémové změny a řešení. Projekt Smart Food učí děti, jak správně zacházet s potravinami. Cílem je odnaučit děti plýtvat potravinami a zlepšit jejich vědomosti, jak můžou rozumně a přátelsky ke zdrojům nakládat s potravinami. Český systém vratných obalů na jídlo Rekrabičky umožňuje zabalit jídlo a pití z restaurací, kantýn a kaváren do vratného a znovupoužitelného obalu.

O Nesnězeno a Munch
Munch byl založen v roce 2020 Botondem Zsoldosem, Bencem Zweckerem, Albertem Wettsteinem a Kirillem Perepelicou, jejichž misí bylo bojovat proti plýtvání potravinami prostřednictvím technologií. Společnou vizí bylo představit udržitelný přístup k potravinářskému průmyslu, který přinese prospěch jak majitelům podniků, tak zákazníkům. Restaurace, pekárny, obchody s potravinami či hotely využívají platformu Munch k prodeji svých nespotřebovaných, vysoce kvalitních potravin za snížené ceny.

V listopadu 2022 se Munch sloučil s českou aplikací Nesnězeno, založenou Jakubem Hennim. Společně nyní mají přes 3 500 partnerů a více než 2 milionu stažení aplikace. Dosud Munch zachránil více než 2,5 milionu balíčků potravin v České republice, Maďarsku a na Slovensku. Tyto snahy byly rovněž oceněny množstvím cen: Nesnězeno získalo absolutní vítězství v ekologické soutěži E.ON Energy Globe nebo v poslední době Czech Social Awards v kategorii Startup. Munch na druhou stranu získal prestižní ocenění „Udržitelná společnost roku“ a „Cenu za prevenci plýtvání potravinami“ na Maďarské národní zemědělské a potravinářské výstavě.

 

Comments

comments

Vyhledat