V Bold Gallery se představí jedna z nejzajímavějších malířek své generace Lenka Černota
Pod názvem Vlčina, který může symbolizovat živočišnou vůni vlka signalizující skrytou přítomnost tohoto zvířete, ale i kůži, umožňující dívat se a vnímat věci z vlčí perspektivy, se v holešovické Bold Gallery svou největší výstavou představuje jedna z nejzajímavějších malířek své generace Lenka Černota. Pětatřicetiletá vizuální umělkyně, která je celoživotně fascinována právě vlky, zde nabídne od 18. srpna průřez svou tvorbou s akcentem na poslední velkoformátová plátna. Autorčino tvůrčí soužití s těmito dravými a zároveň magickými zvířaty se vyvíjí od realistických záběrů po abstrakci, která volně naznačuje vlčí pohled na svět. Ve všech etapách její práci dominuje silný emoční náboj a výrazná, až světelná barevnost. Nedílnou součástí pláten vrstvených a proškrabávaných zároveň, jsou také expresivní poznámky, které mění tradiční obrazy v osobní mentální mapy. Její výjimečné zacházení s obrazem dokládá i to, že některá svá „vlčí“ plátna umisťuje do nepřístupných míst beskydských lesů, kde je nechává i několik týdnů zvěři i přírodním podmínkám na pospas. Jejich osud pak dokumentuje prostřednictvím fotopastí. Výstavu doprovází katalog s textem kurátora výstavy Radka Wohlmutha.
„Lenku Černotu pokládám za výjimečně talentovanou autorku a její nevídaně autentické, a přitom hluboké sepětí s přírodou mne fascinuje. Jsem moc rád že tuto skvělou malířku, můžeme v naší galerii komplexně představit,“ říká zakladatel Bold Gallery a také majitel aukčního domu Arcimboldo Oldřich Hejtmánek. Lenka Černota našla podle všeho unikátní klíč k tomu, jak ve svém díle spojit kultivovanost se živočišností, rozum s emocemi, analytické vidění se spontaneitou. „Co do toho dáš, to tam je,“ říká malířka, která svoje velkoformátové obrazy vytváří většinou přímo rukama, kdy zapojení celého těla do práce s vrstvením barev na plátně přirovnává k rituálu hnětení těsta. Menší formáty, skici a malování štětcem představují protipól, jistý odstup, popis nebo komentář pocitů a situací. Hluboký vztah k přírodě a téma vlka, provázející její tvorbu posledních několika let, přivedly umělkyni k originální reakci na koronavirové restrikce: „Kde jinde bych mohla vystavit obrazy než v lese. Zvířata jsou skvělí a bezcenzuroví diváci,“ vysvětluje Lenka Černota s úsměvem, a dodává: „Fotopasti díky rodinnému zázemí znám, ale až v karanténě mne napadlo, že před ně dám obrazy“.
Pro své celoživotní úzké sepětí s přírodou našla Lenka Černota přirozený základ v myslivecké rodině, kde vyrůstala. V tvůrčí cestě jí však pomáhá i netypicky rozsáhlé vzdělání v několika oborech. Vedle pražské AVU dokončila také doktorandské studium na VŠB – Technické univerzitě v Ostravě, kde vyvinula originální způsob přípravy pigmentu z odpadních metalurgických materiálů, na nějž získala patent. Studovala čtyři roky multimédia a sochařství na Akademii v polském Krakově a vysoce si cení i bakalářského titulu z Fakulty restaurování Pardubické univerzity. Ateliér nástěnné malby a sgrafita v Litomyšli jí, dle vlastních slov, poskytl kvalitní průpravu nejen v technických dovednostech.
Bold Gallery, umístěná na pomyslné spojnici mezi Trafo Gallery a DOXem dotváří obraz pražských Holešovic jako nejvýznamnějšího pražského art districtu. Renomovaný galerista Oldřich Hejtmánek, jehož aukční dům Arcimboldo se donedávna věnoval zejména starým mistrům a umění z oblasti Asie, se zde zaměřuje na tvorbu současných umělců napříč generacemi, někdy nesnadno zařaditelných solitérů, kteří zviditelňují a tematizují některé z více či méně skrytých podob současného světa.
Výstavu Vlčina Lenky Černoty v holešovické Bold Gallery na adrese U Měšťanského pivovaru 6a v Praze 7 je možné navštívit do 26. září. Více informací na www.boldgallery.art a www.facebook.com/boldgalleryprague/.