V České republice je nejrozšířenější jízda na kole, turistika a běh
Vyznavači pasivního i aktivního sportování. Tak se dá charakterizovat český národ. O sport se podle nejnovějšího průzkumu agentury Kantar Millward Brown zajímá až 4,5 milionu obyvatel, ještě o 300 tisíc víc ho provozuje aktivně. V letních měsících téměř dvě třetiny dotazovaných usednou na kolo, každý druhý se pravidelně vydává na túru, 40 % respondentů běhá. Naopak oproti minulým rokům klesá oblíbenost fotbalu, ten si občas zahraje jen 22 % osob v produktivním věku.
Cyklistika je u nás sportem číslo jedna. Na kole jezdí nejvíce Čechů, a to přes 70 % dotazovaných. Ročně se u nás v průměru prodá kolem 350 tisíc kol.
„Mezi nejoblíbenější stále patří horská kola. Zvláště v letních měsících jich prodáme na několik tisíc. Zakládáme si na kompletnosti sortimentu i v dětských kolech, kde je výběr správné velikosti naprosto zásadní. Stavíme na světových značkách jako je KTM, ale i na vlastních – lety prověřených značkách X-Fact, Cygnus a Scirocco, kde jsme schopni nabídnout vyšší standard vybavení a osazení s nižší cenou. Doslova rozjetým trendem jsou Elektrokola, tady vidíme dvouciferné nárůsty každou sezónu,“ potvrzuje zájem o cyklistiku Jan Štádler, marketingový ředitel Hervis Sports z Hervis v ČR.
Češi považují kolo za ideální způsob, jak aktivně trávit volný čas se svými dětmi. Stále častěji potkáme na několikakilometrových cyklostezkách i tříleté caparty. Vybrat pro potomka ideální kolo, které ho neodradí již na začátku, není přitom vůbec jednoduché.
„Rodičům se snažíme vymluvit, aby kupovali větší kolo, na kterém bude podle jejich představ dítě jezdit déle. V tomto případě však rozhodně neušetříte. Nechte malého cyklistu, aby si svůj první dopravní prostředek nejdříve vyzkoušel. Nic vám nezkazí výlet víc, než otrávené dítě na velkém a těžkém kole,“ radí Jan Štádler.
Pokud si chce aktivní rodič vyčistit hlavu, jde si sám zaběhat. Běhání je hned po turistice třetí nejoblíbenější sportovní aktivita. Většina Čechů obvykle běhá sama, téměř polovina pak při této aktivitě poslouchá hudbu. Svůj pravidelný běžecký trénink se vydá na závody zúročit více jak půl milionů Čechů, z nichž více jak jedna třetina využívá sportovních aplikací v chytrých telefonech.
Když Češi sportují, překvapivě k tomu nepotřebují společnost. V první desítce oblíbených sportů byly totiž uvedeny pouze individuální sporty. Kolektivním aktivitám vládne fotbal, ten byl zmíněn až na 13. místě, za ním se umístil plážový (18. příčka) a klasický volejbal, nacházející se až na 20 místě.
Hlavní motivací, proč sportovat, je pro zpovídaný vzorek respondentů, což byli osoby v produktivním věku, tedy mezi 16. až 65. rokem života, starost o své zdraví a možnost odreagování se. Shodně zmínili i snahu zlepšit si fyzickou kondici a také radost z pohybu. To dokazuje i fakt, že téměř 1,5 milionu obyvatel ČR považuje aktivní sportování jako jednu ze svých nejoblíbenějších volnočasových aktivit.
Dalším velmi oblíbeným relaxem je pasivní sport. Snad nikoho příliš nepřekvapí, že lední hokej je s přehledem nejsledovanějším sportem v ČR. Při významné sportovní události si ho nenechá ujít přes tři čtvrtiny lidí. Populární je také biatlon a tradičně fotbal. Veliký zásah má v případě světového formátu i sjezdové lyžování.
Naprostá většina dotázaných sleduje sporty doma v televizi, necelá třetina pak navštěvuje i sportovní akce. Při dotazu na nejoblíbenějšího sportovce, si nejčastěji vzpomněli na Martinu Sáblíkovou, Jaromíra Jágra či Ester Ledeckou.
Ač by se mohlo zdát, že stále více Čechů tráví svůj volný čas na golfovém greenu, 90 % respondentů vnímá tento sport jako drahý. Oproti roku 2015 ještě narostlo negativní vnímání golfu z hlediska cenové dostupnosti.