Voucher Obědovka pomůže lidem v nouzi a zachrání jídlo
Díky aktivitě organizace Zachraň jídlo se od poloviny března 2022 podařilo zachránit přes 12 000 obědů, které zbývají ve firemních jídelnách, a darovat je lidem v nouzi. Nyní organizace spouští na platformě Darujme měsíční sbírku, která projektu Zachraň oběd umožní fungovat i v budoucnu. Zakoupením voucheru dárce zajistí převoz nevydaných obědů z firemních kantýn do charitativních organizací v Praze. Pomůže tak například samoživitelkám a eliminuje plýtvání jídlem.
V rámci sbírky si lidé mohou koupit Obědovku, voucher na záchranu nevydaných porcí z firemních jídelen před jistým vyhozením. Je to poukaz, který nasytí potřebné a pomůže neplýtvat jídlem. A jak to celé funguje? Například díky voucheru v hodnotě již 300 Kč se zachrání 15 porcí hotového jídla, to znamená 15 obědů pro lidi v nouzi. Za 1000 Kč je to už 70 porcí.
Organizace Zachraň jídlo navazuje spolupráci s firemními jídelnami, které vaří ve velkém pro zaměstnance nebo veřejnost. I přes snahu provozovatelů co nejlépe plánovat zbyde v každé jídelně denně 10–20 porcí. To je zhruba 72 000 nevydaných jídel denně. 72 000 vyhozených šancí nasytit ty, kteří si sami teplý oběd dovolit nemohou. Tyto zbylé obědy od nich převezme distribuční firma DoDo a převeze je lidem v nouzi, kteří je ihned sní. Kde je to možné, převáží se jídlo v REkrabičkách, čímž se minimalizuje odpad skutečně na minimum. Tímto způsobem se od března 2022 podařilo darovat přes 12 000 porcí obědů, které by jinak skončily v koši.
“Projektu se daří a jsme pyšní, že se nám povedlo unikátní propojení prevence plýtvání jídlem a sociální pomoci. Chtěli bychom, aby projekt mohl fungovat i v budoucnu. Právě kvůli tomu spouštíme kampaň Obědovka. S její tvorbou nám pro bono pomohla reklamní agentura WMC Grey, bez jejíž pomoci bychom se neobešli,” zmiňuje ředitelka spolku Zachraň jídlo Michaela Číhalíková.
Aby Obědovka mohla dále fungovat i růst, je potřeba získat pravidelné dárce. Právě proto vznikla vedle outdoorové a online kampaně i aktivační kampaň s influencery. Oslovili jsme známá jména, která se na svých profilech zabývají tématy ohledně jídla a stravování. Poslali jsme jim jídelníček, který mají lidé v azylových domech běžně na talíři. Konzervy, pečivo, čínské polévky a nebo nic. Na nich je azyl menu rozebrat, sdílet, vyzkoušet – co uznají za vhodné. A vyzvat své sledující ať pomohou potřebným ukončit jejich nedobrovolnou dietu darováním Obědovky.
“Několikrát jsme u různých charitativních projektů zjistili, že nejlepší je komunikovat autenticky. Takže chceme ukázat únosně kreativním způsobem realitu.’‘ Popisuje agenturní “WHY“ kreativní ředitel WMC Grey, David Suda.
Podle dat Evropské typologie bezdomovství a vyloučení z bydlení v prostředí ČR z roku 2020 bylo v České roce okolo 20 000 lidí bez střechy nad hlavou nebo v akutní bytové nouzi. Momentálně jsou odhadovaná čísla vyšší. Po covidu přišla válka na Ukrajině, s tím spojená energetická krize a inflace. Všechny tyto faktory výrazně zhoršily životní úroveň tisíců lidí po celé České republice a tím narůstá zájem o služby charitativních organizací. Michaela Nováková, ředitelka Azylového domu pro matky s dětmi Otevřené srdce, zmiňuje: “Nikdy jsme neměli více žádostí o azyl. Stojí za tím inflace, energetická krize a špatná bytová situace v Praze. Momentálně máme okolo 50 nevyřízených žádostí.”
„Teplé, plnohodnotné jídlo je pro naše klienty luxus. Mnoho z nich teď jí, co kde najdou. V důsledku nesprávné životosprávy a absence plnohodnotné stravy často trpí zažívacími problémy, které dále přecházejí v chronická onemocnění,” říká Hana Štěpánová z Azylového domu sv. Terezie v pražském Karlíně, podle které počet lidí v nouzi v posledních letech významně stoupá.
Jen v Praze má o zapojení do projektu Zachraň oběd zájem dalších 23 charitativních organizací a přibývá i počet kantýn ochotných darovat své nevydané pokrmy lidem v nouzi. Zachraň jídlo by v dalších letech rádo rozšířilo aktivity po celé republice. I to je důvod proč organizace potřebuje finanční podporu.
K čemu organizace použije získané finance? Přebytečné jídlo poskytují jídelny zdarma, je ale nutné pokrýt náklady na koordinaci převozů nevydaných porcí, na provoz aplikace, která darování usnadní a také na rozšiřování sítě zapojených subjektů. Jeden oběd zahřeje u srdce, ale teplé jídlo každý den může změnit život. Zakoupením Obědovky v hodnotě 300 korun se podaří zachránit a převézt 15 obědů k lidem v nouzi.
Partneři kampaně: DoDo, Eurest, FreshPoint, Perfect Canteen, REkrabička, Scolarest, WMC Grey, Zátiší Group.
Web sbírky: https://www.darujme.cz/projekt/1206071