Na vlastní oči: Vyhlášení finalistů cen Czech Grand Design 2022 a film Tmání 

23. 2. 2023, večer, kdy se prostory brněnského uměleckoprůmyslového muzea staly nejen místem pro shluk široké veřejnosti, milovníků umění i designerů z celé republiky, ale také místem pro oslavu 150. výročí od svého založení. Večer, kdy se designeři z republiky sjeli do Brna, aby zjistili, kdo bude mezi finalisty letošních prestižních cen Czech Grand design.

Vyhlašování vybraných nominantů nebylo jedinou atrakcí, které se nám v průběhu večera dostalo. Vyhlášení finalistů bylo zařazeno až na samé zakončení, vyvrcholení akce. Jakousi předehrou jí byla vernisáž minulých absolutních výherců této ceny, tedy designerského dua Vrtiška & Žák. Toto mužské duo už jen svým vzhledem vyzařovalo svou lásku k designu. Oba designeři se dostavili v ladících outfitech sestávajících z celočerného odění v kombinaci se zářivě červenými teniskami. Jejich tvorbu jste pak mohli spatřit v samém srdci galerie. Pomyslně levitující produkty v mezipatře – série domácího nábytku z bytelných materiálů, které díky zaoblenému zpracování působí ladně a příjemně.

Akce odstartovala kolem 6 hodiny večerní. Úplný počátek ale nastal o dvě hodiny dříve, a to totožnou vernisáží, avšak určenou pro dětského diváka – tento formát, který bývá k vidění obecně hlavně u brněnských výstav, je podle nás náramně sympatický. Vernisáž byla uvedená designery osobně v doprovodu dalších jmen z umělecké sféry a samozřejmě za přítomnosti Jana Presse, ředitele Moravské galerie. Navázalo představení animovaného snímku Tmání. Krátkometrážního filmu, vzniklého v česko-německé koprodukci, s tematikou zabývající se depresí u mladých lidí. Jak člověk s depresí vnímá svět kolem sebe? Pro vyjádření takto silného prožitku využili autoři Ondřej Moravec s výtvarnicí Bárou Annou Stejskalovou virtuální realitu, skrze kterou mohl divák daný prožitek skutečně pocítit. Tento film šlo zhlédnout na dvou místech v galerii.

Bez elitářství

Čekalo se hlavně na vyhlášení finalistů designerských cen pro rok 2023.

Z osmdesáti tvůrců a firem byli vybráni finalisté do osmi kategorií, a to produktový design, móda, šperk, grafický design, fotografie, ilustrace, výrobce a objev roku. Každá kategorie byla vyhlášená jiným zástupcem z dané sféry, který přednesl úvodní slovo a měl tu čest představit vždy tři finalisty z kategorie.

Ač šlo o „pouhé“ oznámení finalistů, nikoliv finální rozsudek cen, akce se zúčastnil velice hojný počet návštěvníků. Od zdánlivě náhodných kolemjdoucích, po designery, kteří kvůli tomuto večeru absolvovali cestu zdaleka. Tím jako by Moravská galerie říkala, že není jen tak ledajakou galerií, ale Galerií s velkým G, kde umění doslova vzkvétá, bují a je přístupné pro všechny. Akce se mohl zúčastnit kdokoli bez rozdílu, nebyla ohraničena elitářskými mantinely, naopak vyzařovala přívětivou atmosféru. Každý, koho jen trochu umění, průmysl či design zajímá, se mohl zúčastnit a přiťuknout si sklenkou vína na mladé vycházející designery.

Po celou dobu akce se návštěvníci mohli beztrestně a bezplatně pohybovat po celých prostorách galerie, a kromě nového designu zhlédnout i sbírky starší. Komu nesedlo podávané víno, mohl se teleportovat skrze monochromně bílé Cafe Robot do budoucnosti, kde vám kávu s vaším obličejem vydá robot, nebo navštívit fantaskní terasu s barevným mrakem levitujícím nad hlavami.

Kromě zviditelnění a zpřístupnění designu se akci povedlo zviditelnit i instituci, tedy brněnské UMPRUM. Pod vedením Jana Presse a jeho kolegů prochází galerie velkými změnami, skrze které se snaží hravou formou lákat lidi k zájmu o umění.

Finalisti:

Designér roku:

1) LEXOVÁ & SMETANA – kolekce sedacího nábytku Hide and Seek (Polstrin)

2) DANIEL PIRŠČ – limitovaná kolekce váz Barzoj

3) JAN PLECHÁČ – postel Libra (Johann Malle)

Módní designér roku:

1) ZUZANA KUBÍČKOVÁ – kolekce Couture 2022/23

2) LIBĚNA ROCHOVÁ – kolekce Inside 23

3) ZOLTÁN TÓTH – kolekce LABORA23 (spolupráce: Alexmonhart, SALONč4)

Designér šperku roku:

1) BOLD STUDIO BY MARKÉTA KRATOCHVÍLOVÁ – kolekce Archean

2) DICK WOLF – kolekce MARINA

3) ANEŽKA JUHOVÁ – kolekce Taro

Grafický designér roku:

1) JULIE DÍTĚTOVÁ – AI generované vzory – Machine learning: Programming Patterns

2) SIDE2 (TOMÁŠ MACHEK, RICHARD JAROŠ) – Čitelná Praha – navigační systém pro pěší a veřejnou dopravu (Hlavní město Praha)

3) STUDIO MARVIL (OLGA BENEŠOVÁ, JIŘÍ KARÁSEK, TEREZA SAITZOVÁ, VOJTĚCH VAVŘÍN, PAVEL ZELENKA) – vizuální styl pro neziskovou organizaci Člověk v tísni

Fotograf roku:

1) IRYNA DRAHUN – fotografie pro Sing Sing Soundsystem, The Melancholy of Marissa Cooper, film The Mácha a Julii Béna

2) JULIE HRNČÍŘOVÁ – portréty Amelie Siba pro časopis Full Moon, fotografie pro módní návrháře Lisu Billander a Tekla Lou, fotografie veřejné sochy SCAPE pro architekty Roman Kekel & Danny Nhat

3) LADISLAV KYLLAR – portréty Sky Ferreira pro časopis Interview a Sadie Coles pro Modern Matter, kampaň Acne Studios – Repurposed a editorial Wet Towels Left On The Floor pro Replica Man

Ilustrátor roku:

1) DARJA ČANČÍKOVÁ BOGDANOVÁ – ilustrace knihy Pan Nikdo a bílá tma (Dora Kaprálová, Baobab)

2) JINDŘICH JANÍČEK – ilustrace autorské knihy Na západ severozápadní linkou (Paseka) a knih Lampička (Annet Schaap, Baobab), Bitva o diamant (Bára Dočkalová, Raketa) a Ztracený svatý (Ondřej Horák, Alexandra Kusá, Take Take Take, SNG)

3) JAN TRAKAL – ilustrace knihy Nožička a Wohryzek (Marek Toman, Baobab)

Výrobce roku:

1) AMPLLA – hasicí přístroje HUSSECHUCK a SHIELD (Přemysl Kokeš, David Rosinai, Zuzana Ambrožová)

2) POLSTRIN – kolekce sedacího nábytku Hide and Seek (Lexová & Smetana)

3) TON – kolekce sedacího nábytku 822 (Claesson Koivisto Rune)

Objev roku:

1) ALENA KONEČNÁ – Hledání světla – fototerapeutické svítidlo

2) TOMÁŠ NĚMEC – kolekce FW22 Thanks God I’m an Atheist a SS23 The Lady of the Lines

3) JOHAN PERTL – série objektů Monumentality a stolky Utopia

 

Finální výsledky Czech Grand designu se dozvíme 2.3., tentokrát v budově Galerii České Spořitelny, kde budou měsíc díla výherců vystavena.

Vyvrcholení celé této události nastane 21. 3. slavnostním udílením cen v pražském CAMPU.

 

 

Comments

comments

Vyhledat