Výsledky XIII. ročníku hudebních cen Vinyla: Toyota Vangelis, Klara Wodehn a iniciativa Nadšením nájem nezaplatíš

Klara Wodehn/ Foto archiv umělkyně
Klara Wodehn/ Foto archiv umělkyně

Vítězové XIII. ročníku hudebních cen Vinyla byli vyhlášeni v průběhu slavnostního večera ve středu 6. března v pražském Lucerna Music Baru. Za Desku roku kritici zvolili album Výklopný světlomety, na němž Toyota Vangelis osobitě zasazuje hyperpop do kontextu české alternativní hudby. Objevem roku je producentka a vokalistka Klara Wodehn. Počinem roku je iniciativa Nadšením nájem nezaplatíš. Cenu Jany „Apačky“ Grygarové za publicistiku si odnesli hned dva autoři, Julie Pátá a Timon Láska. V rámci letos potřetí vyhlášené výzvy Bastl Electronic Track pro začínající producenty*ky porota vybrala skladbu Drill od Fæ Bestia.

„Tvorba hudebníků oceněných v kategorii Deska a Objev je odlišná ve svém projevu. Toyota Vangelis žhne  fosforeskujícím světem plným zvukových experimentů, Klara Wodehn má blíž k intimnímu projevu a pokojíčkové psychedelii. Společným jmenovatelem obou je i v Česku aktuálně silně rezonující hyperpop, který osobitě překračují k jiným žánrům,“ říká jeden z koordinátorů cen Vinyla Pavel Uretšlégr.

Různé přístupy k tvorbě porota hodnotila rovněž v rámci čtvrtého ročníku Ceny Jany „Apačky” Grygarové, na který se přihlásilo celkem 6 autorů*rek. „Navzdory době, kdy kulturní rubriky i média bojují o přežití, na sebe výrazně svou zcela vlastní strategií fungování ve složitém a prekarizovaném terénu upozornili Julie Pátá a Timon Láska. Porota mimo jiné ocenila také jejich přesah do mnoha publicistických žánrů. Oba autoři jsou příkladem inspirativní mladé kulturní novinařiny, která je velkým příslibem do budoucna,” vysvětluje za organizátory Tomáš Grombíř s tím, že příhodně k situaci dnes mizející kulturní publicistiky porota jako vítěze kategorie Počin vybrala iniciativu Nadšením nájem nezaplatíš, která téma aktivně komunikuje ve veřejném prostoru a apeluje i na politiky, aby nejen mediální ale celý umělecký sektor zprofesionalizovali zavedením statusu umělce. 

Ve výzvě Bastl Electronic Track porota z celkového počtu 42 přihlášených skladeb ocenila track Drill od Josefíny Trantinové alias Fæ Bestia, jež v open callu není žádným nováčkem. Fæ Bestia zaujala porotu už od prvních ročníků a meziročně vždy dokázala svůj zvuk zvuk technicky i kompozičně posunout. Fæ Bestia je velkým příslibem tuzemské elektronické scény, doplňuje Tomáš Grombíř.

Během slavnostního večera vystoupili hned čtyři nominovaní: Klara Wodehn, Anna Vaverková, Petra Hermanova a Toyota Vangelis. Všichni obdrželi tradiční vizuál limitované stokusové série LP, která obsahuje po jedné skladbě od všech nominovaných, shrnuje podstatné počiny tuzemské scény a zároveň slouží jako základní ocenění pro vítěze všech kategorií. Letos jej připravila výtvarnice a hudebnice Pavla Bastlová alias Tokyo Drift. Celým programem jako moderátorka provedla Linda Bartošová. Ocenění obdrželi věcné ceny od partnerů Bastl Instruments a GoOut.

„Tímto okamžikem Vinyla nekončí. Na domácí hudební scéně už několik let působíme celoročně, během roku opět chystáme sérii koncertů, přednášek či vzdělávacích workshopů na řadě míst po celé ČR,“ připomíná za organizátory Vinyly Pavel Uretšlégr.

Toyota Vangelis / Foto Jan Kuca

Comments

comments

Vyhledat