13. ročník kampaně Suchej únor: Měsíc bez alkoholu pro zdravější tělo i mysl

Kampaň Suchej únor již po třinácté upozorňuje na rizikovou konzumaci alkoholu v Česku a inspiruje k měsíční abstinenci. Letos přináší novinku „Dopis sám sobě“, která pomůže účastníkům nastavit individuální motivaci a sledovat vlastní pokrok. V loňském roce se do kampaně zapojilo 17 % dospělých Čechů, což představuje přibližně 1,2 milionu lidí. Polovina registrovaných účastníků navíc uvádí, že snížili spotřebu alkoholu i dlouhodobě.

Od svého vzniku v roce 2013 je Suchej únor osvětovou kampaní, která nejen vyzývá k měsíční abstinenci, ale především motivuje k zamyšlení nad vlastními návyky a možnostmi změny. „Suchej únor není jen o tom, že se na měsíc vzdáme alkoholu. Je to příležitost zjistit, jak na tom jsme, a případně udělat krok ke zdravějšímu životnímu stylu, což většina Sušičů i reálně dělá,“ vysvětluje Petr Freimann, ředitel neziskové organizace Suchej únor.

Průměrná spotřeba alkoholu v České republice sice pozvolna klesá, stále však patříme mezi největší konzumenty na světě – každý Čech ročně vypije v průměru 13,29 litru čistého alkoholu. Alkohol v Česku poprvé ochutnají děti již ve 12 letech a každý desátý dospělý pije alkohol denně.*

Češi pijí hodně a rizikově, a co je horší, situace se výrazně nelepší. Změny v oblasti politiky a regulace alkoholu jsou v Česku nezbytné. Kampaň Suchej únor je vlastně světlou výjimkou a jedním z mála příkladů funkční preventivní akce na celostátní úrovni. I krátkodobá pauza od alkoholu může mít pozitivní dopad na fyzické i psychické zdraví, ale u významné části účastníků Suchého února přetrvávají pozitivní změny ve vzorcích užívání alkoholu a ve snížení jeho spotřeby dlouhodobě. Svým záběrem a účinností tak má Suchej únor potenciál zlepšit zdravotní stav celé české populace,“ říká Viktor Mravčík, expert na závislosti a ředitel výzkumu ve Společnosti Podané ruce.

Podle Tomáše Šebka, lékaře a zakladatele think-tanku Ministr zdraví patří alkohol k hlavním faktorům snižujícím délku dožití ve zdraví. „Podívali jsme se na data o zdraví a spočítali, že malé pivo nám ubere přibližně 26, panák 33 a dvě deci vína 50 minut života v plné kvalitě. Zkuste si dopad abstinence zjistit schválně sami. Když potom během výzvy jednorázově selžete, nevzdávejte se – důležité je pokračovat tam, kde jste skončili. Nenechte jedno zaváhání zničit celý měsíc,” vyzývá Tomáš Šebek.

„Dopis sám sobě“ jako individuální průvodce a motivace

K dosažení cílů může letošním Sušičům pomoci jednoduchý, ale efektivní nástroj: „Letošní ročník přináší nový koncept „Dopis sám sobě“, který účastníky vybízí zvolit si individuálně svoje cíle, pomáhá jim udržet motivaci a reflektovat dosažený pokrok. Na začátku výzvy si na našem webu každý Sušič napíše dopis, kde si stanoví vlastní důvody a cíle pro měsíc bez alkoholu i dalších škodlivých libůstek. Během února získají účastníci pravidelnou podporu prostřednictvím motivačního kalendáře a tipů na inspirativní aktivity, které jim pomohou zaměřit se na nové zážitky a zábavu bez alkoholu. Na konci února Sušičům zašleme jejich dopisy s reflektujícími otázkami zpět, aby si mohli porovnat svá očekávání s dosaženými výsledky, popisuje Petr Freimann.

Výhody abstinence, které dlouhodobě uvádí účastníci předchozích ročníků (Sušiči), zahrnují**:

  • Čistá hlava (78 % účastníků)
  • Lepší spánek a více energie (58 % účastníků)
  • Nižší výdaje (59 % účastníků)
  • Úbytek na váze (35 % účastníků)

Suchej únor je příležitostí objevit, co všechno může měsíc bez alkoholu přinést. Na stránkách www.suchejunor.cz budou od prvního únorového týdne k dispozici veškeré informace k zapojení, další inspirace je na FB a IG Suchej únor. Podporu celé sušící komunity pak účastníci naleznou ve FB skupině Sušíme 2025.

ZDROJE:
* Zpráva o alkoholu v ČR 2023, ** Kampaň Suchej únor 2022

Comments

comments

Vyhledat