5. ročník hudebního festivalu Věčná naděje zahájí dílo Pavla Haase a Ástora Piazzolly
Již 15. února zahájí pátý ročník hudebního festivalu Věčná naděje dílo Ástora Piazzolly a Pavla Haase v provedení akordeonisty Ladislava Horáka s doprovodem Komorního orchestru Pražské konzervatoře pod vedením japonského dirigenta Chuhei Iwasakiho.
Festival, rozvíjející odkaz tzv. terezínských skladatelů a umělců tvořících v nesmírně náročných podmínkách koncentračních táborů 2. světové války, tak nejen připomene sté výročí narození Ástora Piazzolly, ale také připomene tango coby žánr, který se v koncentračních táborech často hrál a skládal.
Studii pro smyčce napsal Pavel Haas pro hudební těleso, které v Terezíně založil Karel Ančerl. Zpočátku utajovaná kulturní představení se nacistům staly prostředkem k vystupňování podvodu, skrytého pod heslem „Vůdce daruje Židům město“, jak se existence Terezína prezentovala navenek.. Roku 1944 byl v Terezíně natočen film, který měl ukázat „svobodný život Židů“ stranou války. Součástí snímku bylo i vystoupení Ančerlova orchestru, do filmu byla zařazena právě Haasova Studie pro smyčce. V polovině října byli Pavel Haas, Karel Ančerl a mnozí další deportováni do Osvětimi. Ančerl přežil a party Studie pro smyčce se mu podařilo po válce shromáždit. Dílo prozrazuje vliv Haasova učitele Leoše Janáčka, ale také moravského folkloru a synagogálních zpěvů.
Skladbou Čtyři roční doby v Buenos Aires vytvořil Ástor Piazzolla protějšek proslulých houslových koncertů Antonia Vivaldiho Le quattro stagioni. Cyklus hudebně ilustruje proměny ročních období ve městě a nálady jeho obyvatel: žhavé léto, v němž se vše zpomalí, dusno nehybného vzduchu jsou téměř nesnesitelné; podzim je měsíc, v němž se listí stromů barví do žluta, měsíc sklizně; po něm nastává chlad a příšeří zimních dní. S jarem, které je záměrně umístěno na závěr cyklu, přichází probuzení, nové touhy, všechno rozkvétá.
„Mám to štěstí, že pro mé provedení na festivalu Věčná naděje mi poskytl úpravu s doprovodem smyčcového orchestru špičkový parmský aranžér Giacomo Scaramuzza. Půjde o premiéru úpravy díla v České republice a já se moc na provedení těším,“ dodává k chystanému provedení Piazzollových skladeb Ladislav Horák.
Festival Věčná naděje dále uvede 21. 2. Talichovo kvarteto ve Španělské synagoze, 3. 3. recitál Jaroslava Špačka a Miroslava Sekery v klášteře sv. Anežky České, 25. 3. Pressburger Klezmer Band v Jazz Docku, 31. 3. Krása Quartet v kostele sv. Vavřince
a 3. 4. Hudbu hradní stráže a Policie České republiky v kostele U Salvátora. Vstupenky na festival Věčná naděje zakoupíte v prodejní síti GoOut.