Mezinárodní den kávy: Starbucks sází na udržitelnost

 

Základními hodnotami Starbucks jsou nejen výjimečné zážitky z kávy, ale také odpovědnost za životní prostředí. Jako největší řetězec kaváren na světě neustále usiluje o hledání nových cest k udržitelné budoucnosti a ochraně planety. V rámci letošních oslav Mezinárodního dne kávy si Starbucks připomíná důležitost tohoto tématu.

Značka, která letos slaví 50. výročí, se zaměřuje na odpovědnost za životní prostředí již od roku 1971, kdy byla založena první kavárna Starbucks. Dlouholeté úsilí pak neovlivnila ani již téměř dva roky trvající pandemie koronaviru. Jako přední světový producent a prodejce prvotřídní kávy se společnost Starbucks zavázala k etickému získávání zdrojů. Tím je myšleno zajištění nejen vysoké kvality produktů, ale i bezpečných, spravedlivých a humánních pracovních podmínek pro pěstitele kávy. K závazku patří také nejvyšší environmentální standardy, pokud jde o nakládání s odpady, úspory vody a energie a zachování biologické rozmanitosti. 

Aby společnost Starbucks motivovala své zákazníky k rozhodnutím příznivým vůči planetě, nabízí slevu 10 Kč pro každého, kdo si v kavárně nechá připravit nápoj do vlastního hrnku nebo tumbleru. U příležitosti Mezinárodního dne kávy 1. října mohou hosté, kteří si přinesou svůj opakovaně použitelný šálek, zdarma ochutnat ikonickou, eticky získanou směs Pike Place, představenou na počest první kavárny Starbucks otevřené v Seattlu v roce 1971. Směs Pike Place Roast zdůrazňuje všestrannost kávy Starbucks Roast, její mírně kyselé aroma harmonicky doplněné chutí kakaa a pražených ořechů. Jako každá káva Starbucks se skládá pouze z nejkvalitnějších zrn 100% Arabiky. Přijďte si užít svátek kávy a oslavte cestu k udržitelnosti se Starbucks!

Udržitelnost je součástí DNA značky Starbucks 

U příležitosti letošního 50. výročí Starbucks značka oznámila své další aktivity pro zlepšení životního prostředí. 

„Představujeme inovace v jednotlivých krocích, které mohou být na první pohled nenápadné, ale jejich celkový dopad je obrovský,“ říká Grzegorz Kazmierczak, regionální ředitel Starbucks pro Česko a Slovensko. „Věříme, že každý malý krok k udržitelnosti pomůže zachovat naši planetu čistší a zdravější pro budoucí generace. Naši zákazníci se o životní prostředí starají, proto jim ve Starbucks chceme dát dát společně se skvělou kávou i dobrý pocit, že jsou k planetě šetrní a ohleduplní.”

 

Letos Starbucks přichází s celou řadou inovací vedoucích k udržitelnosti. S některými se můžete už nyní setkat v kavárnách, další budou postupně přicházet.

 

Důraz na ekologické materiály

Jedním z hlavních zájmů společnosti Starbucks je omezit produkci odpadu. Již v loňském roce byla plastova brčka zcela nahrazena papírovou variantou. Technologie papírových brček se navíc neustále zdokonaluje, aby zákazníkům zajistila nejvyšší možný uživatelský komfort. Nová papírová brčka jsou plně recyklovatelná, ale pokud z procesu recyklace vypadnou, snadno a rychle se rozloží. Jen v České republice a na Slovensku se takto ročně ušetří odpad v podobě více než 1,5 milionu plastových brček.

Starbucks zavádí u vybraných studených nápojů také nová víčka, s nimiž potřeba brček zanikne docela. Přechodem na nová víčka se od loňského léta v České republice a na Slovensku ušetřil odpad v podobě více než milionu plastových brček. Celosvětově je to přes miliardu ročně.

Zákazníci, kteří rádi používají brčka, ale zároveň chtějí být šetrní k životnímu prostředí, mají k dispozici znovupoužitelná brčka, která mohou používat opakovaně.

 

Popularita opakovaně použitelného kelímku roste

V České republice mají zákazníci od roku 2008 možnost nechat si nápoj připravit do vlastní nádoby a kromě životního prostředí tak ušetří za každý nápoj 10 Kč. V letech 2017-2019 využití této možnosti rostlo meziročně o 100 %. V roce 2019 využili zákazníci slevu na nápoj ve vlastním kelímku více než 150 000 krát, v roce 2020 to bylo kvůli pandemické situaci zhruba o polovinu méně. Během pandemie byla také zavedena bezkontaktní metoda BYOT (Bring Your Own Tumbler), které je díky své bezpečnosti a pohodlnosti využívána i dnes.

Opakovaně použitelný kelímek byl v roce 2020 nejprodávanějším zbožím v celé nabídce merchandisingu a jeho popularita stále stoupá.

 

První kelímek vyrobený z kelímků

Nový kelímek s názvem Circular Cup představuje další způsob využití odpadu. Circular Cup Starbucks je opakovaně použitelný kelímek vyrobený ze šesti jednorázových kelímků. Nabízí udržitelné využití odpadových materiálů tím, že dává recyklovaným kelímkům nový život. Tumbler, vyrobený pro Starbucks britskou společností Circular & Co., má charakteristický design hrnku Starbucks a dorazí do kaváren v České republice na podzim. 

 

Stále se rozšiřující nabídka rostlinných alternativ

Potraviny rostlinného původu jsou z hlediska uhlíkové stopy a dopadu na životní prostředí výrazně příznivější než potraviny půsovu živočišného. Celosvětový trend se promítá i do nabídky kaváren Starbucks – podíl rostlinné složky na celkových tržbách za potraviny se meziročně zvýšil o 5 %.

Aby uspokojila poptávka zákazníků, společnost Starbucks se vždy snaží nabídnout rostlinnou alternativu k jídlům i nápojům. Díky tomu loni český projekt Rostlinně vyhlásil Starbucks kavárnou s nejlepší dostupností rostlinných produktů. Kromě klasického a bezlaktózového mléka si zákazníci mohou nechat připravit všechny nápoje se čtyřmi druhy alternativních mléčných nápojů. Na letošní sezónu je opět připravena také pestrá nabídka veganských chlebíčků.

 

Boj proti plýtvání potravinami

Domácnosti a restaurace ročně vyhodí desítky tun jídla, což se projevuje nejen na financích, ale i na životním prostředí. Starbucks je již rok hrdým partnerem projektu Nesnězeno, jehož cílem je zachránit jídlo s krátkou lhůtou trvanlivosti před vyhozením. Prostřednictvím portálu Nesnězeno.cz si zákazníci mohou toto jídlo objednat s výraznou slevou. Aktuálně je do programu aktivně zapojeno 13 kaváren v Praze, Brně, Ostravě a Olomouci. Společně každý den ušetří desítky jídel, která by jinak skončila nevyužitá v odpadu.

 

 

Comments

comments

Vyhledat