A studio Rubín bude balancovat na hranici poslání a sobectví
Dramatizaci románu Heinricha Bölla Klaunovy názory uvede ve čtvrté premiéře 51. sezóny A studio Rubín. Inscenace bude v rámci sezóny „S kým žijem?“ ohledávat hranici mezi posláním a sobectvím, jak ve vztahu Já-Ty, tak i v polemice o egoismu na rovině Já-Já. Režisérka Lucie Ferenzová příběh o zaslepení vlastním uměleckým posláním staví jako nelítostnou one man show s kaluží kávy a mikrofonem. „Smutného” klauna ztvární herec Šimon Krupa. Premiéra se odehraje 12. dubna 2019.
Autor: Lucie Ferenzová podle románu Heinricha Bölla
Režie: Lucie Ferenzová
Dramaturgie: Dagmar Radová
Výprava: Andrijana Trpković
Hraje: Šimon Krupa
Premiéra: 12. 4. 2019
Pražské A studio Rubín nechá již po druhé v sezóně diváky nahlédnout do tolika mýty opředeného světa umělců. Ti bývají často v mnoha oblastech nazíráni jako specifický „lidský druh“. Zvláště jejich pracovní činnost není okolím, a někdy i jimi samotnými, vnímána jako práce, ale spíše jako poslání a výsada, které podřizují celý svůj život, včetně vztahů. Takový je i případ Hanse – hlavní postavy románu německého spisovatele Heinricha Bölla. Ten v intenzivním monologu zápasí s bolestivou skutečností, že ho opustila jeho dívka. Mezi všemi vyvovalými vzpomínkami, obrazy, dialogy a také úvahami se ale stále více zpřítomňuje otázka, do jaké míry samotný Hans a jeho bezhlavé naplňování klaunské kariéry, mohli být příčinou vztahového krachu.
Režisérka Lucie Ferenzová, a současně také autorka scénického přepisu, se zaměřila právě na tuto tenkou a těžko postihnutelnou hranici mezi posláním a sobectvím. Rozporem mezi touhou naplnit svůj život vlastním „předurčením”, ambicemi, záměry a přáními druhého člověka. „Líbí se mi, jak Heinrich Böll ukazuje, že člověk v tomhle světě pokrytectví a věku prostituce, kde se lidi ptají jazykem kurev: ,jaký jsem byl?‘ ,doporuč mě dál‘; může fungovat jedině jako klaun s tlustou bílou maskou mrtvoly. Tak jako v životě a v dobrých uměleckých dílech bývá, ani tady není nic jednoduché a černobílé. Když totiž ten klaunův monolog pozorně posloucháme, zjišťujeme, že Marie, která ho opustila, možná měla důvod. Vydržela to s ním šest let, dva potraty a spoustu hodin hraní Člověče nezlob se a hlavně všechny ty sebestředné monology. Z téhle perspektivy se o morálním kreditu klaunů a jejich bezchybnosti dá přinejmenším pochybovat, což považuji v našem uvažování za podstatné. Klaunovy názory vnímáme jako inscenaci o ekologii vztahů.“ přibližuje inscenaci režisérka Lucie Ferenzová
Klaunovy názory v A studiu Rubín jsou koncipovány jako monodrama herce Šimona Krupy. Tato hraniční forma je pro herce výzvou, ale klade na něj také určité nároky v podobě schopnosti improvizace a specifické komunikace s publikem. Šimon Krupa díky svým hereckým zkušenostem, které obsahují jak klasické činoherní herectví, tak neobvyklé přístupy alternativních divadelních tvarů, daru svébytné jevištní existence, intelektuální vybavenosti i talentu komika, byl pro inscenační tým samozřejmou volbou. Šimon Krupa je členem souboru ostravské Komorní scény Aréna. V roce 2016 byl nominován na Cenu Thálie.
Premiéra se uskuteční 12. dubna 2019 v A studiu Rubín od 19.30 hod. První reprízy budou následovat 13., 14. a 25. dubna.