Autorky knihy o sociálních médiích: Sociální sítě nám všem daly hlas
Kniha Elišky Vyhnánkové & Michelle Losekoot s názvem Jak na sítě – Ovládněte čtyři principy úspěchu na sociálních sítích je jedním z mála titulů na toto téma z českých luhů a hájů. Autorky knížku zdárně pokřtily v pražském Royalu a my jsme se jich zeptali na pár věcí nejen o ní.
Kdy a proč jste se rozhodly napsat knihu o tématu sociální sítě?
Myšlenka na knihu vznikala postupně. Finální rozhodnutí padlo v září 2017, kdy jsme si společně řekly, že do toho půjdeme. Důvodů bylo mnoho. Nejsilnějším ale ten, že nám opravdu bytostně chyběla podobná kniha na trhu. Rešeršemi jsme navíc zjistily, že mezi anglicky psanými kousky to není o moc lepší. Naším dlouhodobým cílem je učit účastníky našich školení, naše klienty a studenty maximum toho, co umíme, aby byli samostatní. Sociální sítě nám všem daly hlas, a když ho umíte použít, lidé vám budou naslouchat. To je na nich úžasné. Přišlo nám škoda, že to na školeních nemůžeme naučit všechny. Kniha tak byla rozumným vyústěním.
Kdo vás inspiroval?
Těžko jmenovat někoho konkrétního. Inspirovali nás naši přátelé a kolegové odborníci, kteří vydávají knihy. Inspirovali nás lidé kolem nás, kteří se ptali, jaké knihy si mají přečíst. Inspirovala nás sama naše práce. Těsně předtím, než padlo finální rozhodování, byl ale největší inspirací Robert Vlach, který v té době čerstvě vydal knihu Na volné noze, což je taková bible pro freelancery. A my jsme si říkaly, že by bylo fajn, kdybychom něco takového zvládly pro sociální sítě. Výsledek se sice dramaticky liší od našich úplně prvních představ, ale o to lepší knihu jsme podle nás vytvořily.
Je vaše kniha pro běžné uživatele, nebo spíš pro lidi, kteří sítě užívají profesionálně?
Každý si z ní odnese něco. Na sociálních sítích je v současné době 5,7 milionu Čechů a kdokoliv z nich by si knížku přečetl, najde v ní spoustu inspirace k tomu, aby jeho příspěvky byly zajímavější, užitečnější a setkaly se s větším ohlasem. Psaly jsme ji ale samozřejmě hlavně pro ty, kterým sociální sítě mohou pomoct s plněním jejich cílů – lépe podnikat, zlepšit marketing, získávat zákazníky, rozšířit povědomí o značce. Začátečníci ji mohou používat od začátku do konce, ale i profesionálové si díky ní určitě pomohou srovnat myšlenky a najdou v ní nějakou inspiraci. Zjednodušeně řečeno – kdokoliv chce mít lepší své sociální sítě, kniha je tu pro něj.
Nezapomínejte žít offline
Jak se pracuje ve dvou, jaký byl váš systém spolupráce?
Každá z nás se při své práci specializujeme na něco jiného. Michelle je skvělá copywriterka a umí to se slovy, ví, jak vytvořit efektivní obsah. Eliška ráda studuje, jak sítě fungují, jaké je pozadí jejich algoritmů, jak je používat. Má ráda tabulky a čísla. Tahle synergie je vidět jak na školeních, tak u klientů, a použily jsme ji i v knize. Měly jsme rozdělené tematické kapitoly a navzájem jsme si je i mohly oponovat očima čtenáře, který tématu nemusí rozumět natolik jako autorka. Navzájem jsme si i “ohlazovaly” texty, protože každá z nás má samozřejmě jiný styl psaní.
Dozvěděly jste se během práce na knížce něco, co i vás samotné překvapilo?
Neuvěřitelné množství věcí. Napsat knihu je během její tvorby procházka bažinou zoufalství, jak společně říkáme. Ale zpětně, po jejím vydání, si uvědomujeme, jak obrovská zkušenost to byla. Nejen tím, co všechno jsme se ještě naučily o našem tématu sociálních sítí, ale i o nás samotných. Máme za sebou tvrdou vojnu a teď už se začínáme radovat z toho, že jsme to společně zvládly a na světě je knížka, která bude čtenářům pomáhat.
Jak si nenechat od sítí víc vzít než dát?
I o tom mimochodem v knize najdete kapitolu s názvem “Nezblázněte se z toho”. Sociální sítě jsou nástroj. Je potřeba si je pečlivě vyladit a zacházet s nimi tak, aby nám sloužily. Nezapomínejte žít offline, občas mobilní telefony odkládat i na delší dobu, filtrujte si to, co chcete vidět. Nestačí být na sociálních sítích aktivní (to je ta lehčí část), musíte být aktivní i v přemýšlení o tom, jestli to nejde dělat trochu lépe. Nejen v případě většího množství srdíček, ale i v životní spokojenosti.