Balet Národního divadla uvádí v premiéře triptych bpm

Balet ND Bpm Foto Pavel Hejny
Balet ND Bpm Foto Pavel Hejny

Neopakovatelná energie, hledání svobody, fúze nejrůznějších tanečních stylů. To je premiéra bpm Baletu Národního divadla, která přivádí na jeviště historické budovy ND trojici děl choreografů: Sharon Eyal a Gai Behar, Eyal Dadon a Yemi A.D.

 

Beats per minute (bpm) znamená počet úderů za minutu – v rytmu hudby, v pohybu nebo při tlukotu lidského srdce. Všechny významy se spojují v novém programu, který uvádí dílo BILL izraelského tvůrčího týmu Sharon Eyal a Gai Behar a dvě světové premiéry, choreografii ARTZA Eyala Dadona, rovněž tvůrce z Izraele, a BOHEMIAN GRAVITY českého choreografa a kreativního producenta s nigerijskými kořeny Yemiho A.D. Na jevišti Národního divadla bude inscenace poprvé uvedena 31. března 2022.

 

Eyal Dadon (1989) je vycházející hvězdou současného izraelského tance, jako tanečník se etabloval v souborech Kamea Dance Company, a především Kibbutz Contemporary Dance Company, kde začal záhy choreograficky tvořit. Aktuálně je uměleckým šéfem vlastního souboru Sol Dance Company, s nímž vystupuje po celém světě, a současně autorem řady originálních děl pro soubory jako moskevské Divadlo Stanislavského a Němiroviče-Dančenka, italské Aterballetto či Gärtnerplatz Staatstheater v Mnichově.

 

V Praze vytvořil dílo ARTZA, k němuž rovněž složil hudební doprovod. Výkřik artza  v hebrejštině znamená zhruba totéž, co český povel lehni, který se používá při psím výcviku. Autor se obrací k vnitřnímu zvířeti, které si každý neseme v sobě a neustále krotíme ve snaze nalézt rovnováhu mezi naplňováním společenských konvencí a potřebou volnosti.

„Nemohu divákovi říct, co má cítit, ale rád bych, aby přemýšlel a hledal své vlastní významy a odpovědi na otázky. Nakolik nás společnost svými pravidly drží v metaforické kleci, nakolik se jí dobrovolně podvolujeme, proč něco takového děláme a jak věrní sami sobě ve skutečnosti jsme,“ dodává Dadon.

 

Yemi A.D. (1981) své choreografie dosud vytvářel především na poli světového šoubyznysu, jak tomu bylo například při dlouhodobé spolupráci s uznávaným americkým rapperem Kanyem Westem na jeho mezinárodních turné a předávání cen MTV, při spolupráci s americkou televizní stanicí CBS nebo celosvětové kampani pro Apple. V Národním divadle a na výsostně divadelním typu scény jde tedy o jeho debut, který považuje za významný milník ve své tvorbě.

 

S Baletem ND uvádí Yemi A.D. světovou premiéru svého nového díla Bohemian Gravity s podtitulem Searching for Freedom. Hudbu vytvořil  NobodyListen a kostýmy módní návrhářka Liběna Rochová. Tomáš „Tommy“ Pražák ručí za akrobatickou průpravu tanečníků a v Londýně žijící oceňovaná fotografka Eliška Sky se ujala scénografie.

Inscenace Bohemian Gravity chce zapůsobit na emoce diváků.

 

Přívlastek bohemian zde bude prezentovat svobodomyslnost a touhu po volném a ničím neomezeném pohybu, gravity pak opozitum, v němž lze na jednu stranu spatřovat limit, který nám v rozletu brání a nutí nás držet se vlastních kořenů, na druhou stranu právě díky gravitaci si potřebu „vzlétnout“ uvědomujeme a prahneme po ní. Další paralelu představuje druhý možný výklad anglického slova bohemian, který v překladu může vyjadřovat také cosi českého.

 

„Velmi rád propojuji nejrůznější taneční styly, nevnímám interpreta jako nepopsaný list papíru, chci vědomě vycházet z jeho zkušeností, znalostí a prožitků. Někdy se spolehnout na známé vzorce, jindy je rozbourat,“ říká Yemi A.D.

 

Sharon Eyal (1971) je světovou hvězdou současného tance. Kariéru započala jako tanečnice a následně rovněž choreografka a pomocná umělecká ředitelka Batsheva Dance Company. V roce 20013 založila spolu se svým partnerem Gaiem Beharem soubor L-E-V Dance Company, s nímž s úspěchem hostuje po celém světě, tuzemští diváci její dílo mohli vidět i v rámci festivalu Tanec Praha v roce 2019. Je držitelkou několika prestižních cen jako Fedora – Van Cleef & Arpels Prize nebo Landau Prize. Její choreografie uvádí věhlasné soubory včetně Nederlands Dans Theater, Opéra de Paris nebo Staastoper Berlin.

 

Balet ND uvede její ve světě etablovanou choreografii Bill z roku 2015. Toto dílo v sobě nese jasný choreografčin rukopis – techno hudbu dvorního skladatele Oriho Lichtika, přiléhavé celotrikoty odhalující každý sval tanečníkova těla, minimalistický, syrový pohybový slovník i zvláštně absurdní atmosféru. Hlavním motivem díla je role jedince ve společnosti, což posilují repetitivně, na první pohled unisono prováděné pohybové sekvence, jednotné kostýmy i líčení. O to silněji poté rezonují větší i menší výkyvy proti zdánlivému normálu.

„Miluju unisono, které je ale trochu pokřivené. Stejní lidé, stejný pohyb, stejné načasování, ale přesto jiné,“ doplňuje k tomu choreografka.

 

ARTZA

Choreografie, koncept: Eyal Dadon

Spolutvůrce: Tamar Bar Lev

Hudba: Eyal Dadon

Scéna: Eyal Dadon

Kostýmy: Bregje van Balen

Světelný design: Daniel Tesař

Dramaturgie: Liran Michaeli

 

BOHEMIAN GRAVITY

Choreografie: Yemi A.D.

Hudba: NobodyListen

Aranžmá orchestru: Jan Šikl

Hlavní asistent choreografie: Tomáš „Tommy“ Pražák

Scéna: Eliška Sky

Světelný design: Eliška Sky, Lunchmeat Studio, Daniel Tesař

Kostýmy: Liběna Rochová

Asistenti choreografie: Michaela Kadlčíková, Anastasiya Piatrenka, Tomáš Böckl

 

Management Yemiho A.D.: Petr Bogdálek

Producent: Jozef Pavleye

Produkce: Lucie Snášelová

Dílo Bohemian Gravity vzniklo díky podpoře Nadace PPF.

Mediálním partnerem Yemiho A.D. je VOGUE

 

BILL

Choreografie: Sharon Eyal a Gai Behar

Hudba: Ori Lichtik

Scéna a kostýmy: Sharon Eyal a Gai Behar

Světelný design: Sharon Eyal, Avi Yona Bueno (Bambi)

Asistentka choreografie: Mariko Kakizaki

 

Fotografie z inscenace bpm ke stažení na webu Národního divadla 

Oficiální YouTube kanál Baletu Národního divadla

 

Termíny představení bpm v budově Národního divadla:

 

  1. premiéra: 31. března 2022 od 19:00 hod.
  2. premiéra: 1. dubna 2022 od 19:00 hod.

Neděle 3.4. od 18:00 hod., středa 6.4. od 19:00 hod. a čtvrtek 7.4. od 19:00 hod.

Sobota 11.6. od 14:00 a 19:00 hod., sobota 25.6. od 19:00 hod.

 

Comments

comments

Vyhledat