Balet ND uvede ikonické Labutí jezero v choreografii Johna Cranka

foto: Martin Divíšek
foto: Martin Divíšek

Druhou premiérou Baletu Národního divadla sezony 2018/2019 je Labutí jezero – ikonické dílo, které patří k základním kamenům repertoáru prestižních světových divadelních domů. Labutí jezero na hudbu Petra Iljiče Čajkovského v choreografii mistra Johna Cranka slibuje dechberoucí zážitek z hudby a tance, ryzost klasické elegance, bravurní výkonů sólistů a sboru, dramatické scény, výpravnou scénu i kostýmy.

Balet Národního divadla je prvním velkým souborem, který získal povolení inscenovat toto dílo mimo domovskou scénu Stuttgartského baletu.

Labutí jezero patří k nejslavnějším klasickým baletním titulům a je bezesporu nejvíce inscenovaným a navštěvovaným baletním představením. I když je balet svým pohádkovým příběhem na první pohled vzdálen prozaické realitě všedního života, přesto dokáže chytit diváky za srdce, a to v každé době a téměř v každém scénickém zpracování. V Národním divadle bylo inscenováno celkem 12 verzí Labutího jezera, pod které se podepsali choreografové Augustin Berger, Achille Viscusi, Remislav Remislavský, Saša Machov, Jelizaveta Nikolská, Alexandr Romanovič Tomskij, Jiří Němeček, Olga Skálová, Konstantin Michajlovič Sergejev, Lev Ivanov, Erich Walter, Růžena Mazalová, Marius Petipa, Vlastimil Harapes, Pavel Ďumbala, Hana Vláčilová, Kenneth Greve.

Novou verzi tohoto nesmrtelného příběhu uvede Balet ND v choreografii slavného tvůrce Johna Cranka. Jeho cílem bylo zachytit romantickou atmosféru a sloučit nádheru celého konceptu s jistou mírou intimity. Tento mistr epického baletu dává velkou příležitost tanečníkům rozvíjet charaktery jednotlivých postav, klade důraz na herecké ztvárnění a přitom poskytuje individuální volnost.

John Cranko není v Čechách neznámým tvůrcem – i když je více spjatý s německým prostředím a tamějším baletem, který formoval. V jeho pohybovém slovníku jsou jasné stopy dosaženého vzdělání v Sadler´s Wells School v Londýně, jakož i první zkušenosti získané v Sadler’s Wells Ballet. Záhy se stal jedním z předních světových choreografů a jeho šéfování Stuttgatskému baletu je zahrnuto do všech učebnic baletu, hovoří se o „Stuttgartském baletním zázraku“. Tento charismatický umělec shromáždil kolem sebe celou řadu mladých tanečníků, z nichž posléze vyrostly významné osobnosti baletu: Marcia Haydée, Egon Madsen, Richard Cragun, Birgit Keil a Susanne Hanke nebo pozdější choreografická esa: Jiří Kylián a John Neumeier.

Dva Crankovy celovečerní baletní opusy, inspirované slavnými literárními předlohami, byly v uplynulých sezonách také na repertoáru Baletu Národního divadla. Komediální Zkrocení zlé ženy podle Shakespeara a dramatický Oněgin inspirovaný románem A. S. Puškinem na hudbu P. I. Čajkovského.

John Cranko – mistr vyprávění, uměl pracovat s emocemi, které propojoval s velkými tanečními pasážemi a sólovými party, jež předpokládají mistrovské provedení a pro diváky jsou příslibem velkého zážitku. A takové bude i Labutí jezero, které se s jistotou stane velkou baletní událostí nejen v České republice, ale i v evropském kontextu.

Hudba: Petr Iljič Čajkovskij
Choreografie: John Cranko
Nastudování: Birgit Deharde, Andria Hall
Umělecká supervize: Reid Anderson
Scénografie: MartinČerný
Kostýmy: Josef Jelínek
Světelný design: Pavel Dautovský
Projekce: Lunchmeat
Hraje Orchestr Státní opery
Hudební nastudování:  Václav Zahradník
Dirigenti: Václav Zahradník / Sergej Poluektov

Národní divadlo

  1. premiéra: 28. března 2019
  2. premiéra 29. března 2019

Partnerem inscenace je společnost Preciosa Beauty, s.r.o., která zdobí inscenaci svými šperky.

HOVORY S…
u příležitosti slavnostní premiéry
Chcete se dozvědět více o vzniku inscenace Labutí jezero?
Přijďte do foyeru Národního divadla a uvidíte uměleckého šéfa Baletu ND Filipa Barankiewicze, který vysvětlí svůj záměr, ideje a pozadí vzniku tohoto nesmrtelného díla.
V živém rozhovoru představí baletní mistry Andriu Hall, Birgit Deharde a držitele práv k choreografii Dietera Graefeho.
25. března 2018 ve 13.30 ve foyeru na 1. balkoně Národního divadla

Comments

comments

Vyhledat