Centrum kultury a vzdělávání Blatná se změnou vizuální identity přihlásilo k městu růží

Vizuální identita v netradiční růžové barvě, stonek, jako most mezi „bahnitou“ krajinou a voňavým barevným květem růže, pro kulturní organizaci neobvyklý název, odkazující na historickou tradici pěstování růží založenou Janem Böhmem, ale hlavně jasný signál k oživení identity Blatné jako města růží. To jsou hlavní atributy nového vizuálního stylu, který na základě uzavřené soutěže pod taktovkou společnosti CZECHDESIGN vzešel z pera designérů z Jakub Vaněk Studio.
„Pro svou prezentaci Centrum kultury a vzdělávání Blatná (dále CKVB) používalo vizuální styl, který již neodpovídal potřebám a množství komunikačních výstupů organizace. Také původní logo již nevyhovuje současným požadavkům, a to zejména z důvodu nečitelnosti v menších formátech a hlavně v absenci jakéhokoliv návazného systému vizuální identity.“ uvedla ředitelka Broňa Winklerová.
Proto vznikla potřeba vytvořit ucelený vizuální systém, který by sjednotil a systematizoval vizuální komunikaci a prezentaci organizace i jejích dílčích subjektů. Měl by promlouvat současným komunikačním jazykem a akcentovat atributy, které jsou s městem stále silně spojené. Zároveň měl nést potenciál, stát se v budoucnu identitou samotného města.
„Od nové vizuální identity jsme očekávali, že bude především jasně identifikovatelná, jednoduchá, ale rovněž důvtipná a variabilní vzhledem ke všem dílčím složkám, které naše organizace zaštiťuje.“ přibližuje dále Broňa Winklerová.
V Blatné na kulturu sází dlouhodobě. Vědí, že rozvinutá kultura umí udržet ve městě i mladší generace a že dokáže zvyšovat pocit sounáležitosti s městem.
Jakub Vaněk Studio představilo koncept „Z blata do růže“
V designérské soutěži uspělo Jakub Vaněk Studio se sebevědomým konceptem vycházejícím z historické tradice pěstování růží v Blatné. Zadání soutěže umožňovalo volitelně pracovat také se zcela novým, kreativním názvem organizace a autoři tak přišli s jejím odvážným přejmenováním. Slovo plantáž splňuje požadovanou míru nadsázky a promyšlenosti a přenesení významu pěstování přesně vystihuje cíl organizace.
„Symbolem a leitmotivem celého vizuálního stylu je stonek, který je mostem mezi „bahnitou“ krajinou a voňavým barevným květem růže.“ Tak představují svůj koncept Barbora Micajová a Jakub Vaněk.
Vizuální styl se opírá o upravený frazém „Z blata do růže“. Symbolem je stonek, který spojuje obě charakteristiky. Je mostem mezi „bahnitou“ krajinou a květem růže, který představuje text. Blata zastupují minimalistické obrazce – průhledy krajinou, které jsou patrné na mapě blatenské krajiny.
Směr růží propsali autoři do nového názvu Centra kultury a vzdělávání Blatná, které se bude oficiálně prezentovat jako Kulturní Plantáž Blatná, přičemž logo bude zobrazovat pouze slovo Plantáž.
„Tak jako Jan Böhm pěstoval růže na svých blatenských plantážích, Plantáž pěstuje vášeň pro kulturu a vzdělávání v Blatné“ doplňují autoři.
Z Blatné se tak stalo jediné město, které může hrdě nosit růžovou
Charakteristické prvky konceptu poskytují neomezené množství vzorů, které lze jednoduše aplikovat do reálného života kulturního a vzdělávacího centra, ale i města Blatná. To vše ovoněno svěžími barvami. Z Blatné se tak stalo jediné město, které může hrdě nosit růžovou.
Jana Vinšová z organizace CZECHDESIGN, která soutěž odborně vedla, komentuje vítězný návrh následovně: „Jakub Vaněk Studio nejlépe vystihlo zadání a představilo silné a atraktivní zpracování vizuálního stylu, který má potenciál stát se přístupným pro širokou veřejnost napříč generacemi.“
„Návrh vystihl růžovou identitu města, kterou již postupně prolínáme do činnosti organizace a všech jejích dílčích složek, jejichž posláním je „pěstovat kulturu“. Symbolika stonku propojujícího zemi či blata s květem je analogií právě ke kultuře, která propojuje generace a zakořeněnou identitu nechává rozkvést.“ vyjadřuje spokojenost s výsledkem Broňa Winklerová.
„V komunikaci nového názvu vidíme silný potenciál, růže i růžové plantáže zůstávají stále v živé paměti místních obyvatel i návštěvníků města. Mnozí si v souvislosti s nimi vybaví nejrůznější zážitky. Záplavu barev a vůní ikonické květiny, zamotané nitě od draka uprostřed plantáží, těžkou práci, nebo například blatenskou adresu, nesoucí název Na Růžových plantážích. Ať už budou emoce a vzpomínky na růžové plantáže jakékoli, v pozitivním i negativním smyslu slova, jednoznačně nějaké budou. Náš původní název a vizuální styl něco takového nabídnout nemohl.“ dodává Radek Řebřina, PR manažer CKVB.
O soutěži
Jelikož v minulosti město Blatná uspořádalo soutěž o vizuální identitu města, která nepřinesla profesionální výsledky a byla nakonec zrušena, oslovilo CKVB k organizaci soutěže odbornou organizaci CZECHDESIGN.
Do soutěže byly na základě pečlivé rešerše vybrány následující subjekty: Jakub Vaněk Studio, studio Colmo a duo Lucie Marková a Tereza Pejřimovská. Zástupci CZECHDESIGN nastavili pravidla soutěže, organizovali workshop, definovali zadání pro designéry a vedli zasedání poroty.
Porota designérské soutěže ohodnotila vizuální styl jako nápaditý, pozitivní a doslova květnatý. Ocenila rovněž originální uchopení tématu růží, které je pro Blatnou charakteristické.
Rovněž práce s jazykem se ukázala jako velmi silnou stránkou celého konceptu, který se tak rozvíjí dál za hranice grafického designu. Příkladem budiž slogan „Pěstuji kulturu“ či představené aplikace v online prostředí, které trefně pracují s originálními doprovodnými texty.
CZECHDESIGN
CZECHDESIGN je profesionální zastřešující organizace, jež se stará o rozvoj designu v České republice. Dlouhodobě prosazuje uplatňování designu v praxi a férové nastavení podmínek v designérských soutěžích. Provozuje nejčtenější webový portál o českém designu www.czechdesign.cz, podporuje a propaguje české designéry, radí firmám a institucím, jak spolupracovat s designéry, a je předním pořadatelem designérských soutěží.