České ultralighty zaujaly na veletrhu ve Friedrichshafenu

České ultralighty zaujaly na veletrhu ve Friedrichshafenu. Jejich výrobci teď pokukují hlavně po asijských trzích, říká Protiva z LOM PRAHA.

Třicátý ročník největší evropské výstavy všeobecného letectví je u konce. Jubilejní Aero v bádensko-württemberském Friedrichshafenu bylo podle ředitele LOM PRAHA Jiřího Protivy hlavně skvělou příležitostí demonstrovat úspěchy a potenciál českého leteckého průmyslu. Česká republika je momentálně jednou z mála zemí, která je soběstačná ve výrobě ultralightů a Protiva věří, že v blízké budoucnosti by se jí navíc mohlo dostat lukrativních obchodních příležitostí zejména na asijských trzích. 

Silné zastoupení českých aero společností ve Friedrichshafenu by mohlo neznalé tuzemské historie letectví překvapit. Existuje pro to ale hned několik významných důvodů. Zaprvé, letectví má v našem regionu opravdu dlouhou tradici, která sahá až do dob první Československé republiky. S tím souvisí druhý faktor – vysoká kvalita technického školství na všech úrovních, které zásobuje české strojírenství dostatkem erudovaných expertů. V neposlední řadě se letectví u nás daří i kvůli dobře nastavené legislativě, která v minulosti pomohla Letecké amatérské asociaci (LAA) upevnit postavení ultralightů na zdejším trhu. 

„V kategorii ultralehkých letounů patříme k celosvětové špičce. Většina výrobců přitom začínala v 90. letech s výrobou strojů pro svou vlastní potřebu v garážích. Nyní jsou z původně garážových firem sebevědomí exportéři, kteří přichází s bezpečnými a sofistikovanými řešeními a mají silný zvuk ve světě. Potvrzuje to skutečnost, že domácí výrobci vyvážejí přes 90 procent produkce do zahraničí do všech kontinentů,“ prozradil serveru Seznam Zprávy přímo na výstavě člen představenstva Asociace leteckého a kosmického průmyslu ČR (ALKP) a šéf státního podniku LOM PRAHA, Jiří Protiva.

Protiva je přesvědčen o tom, že české ultralighty jsou schopné obstát na globálních trzích, což ostatně dokazují i hospodářské výsledky jejich výrobců. Prodeje jsou ovšem jen posledním článkem daleko širšího cyklu, který mimo jiné zahrnuje i vývoj a výzkum, výrobu součástek, testování a reálný i simulovaný výcvik. Česká republika se navíc může pochlubit významným mezinárodním postavením – jde o jeden z mála států, který se při stavbě letounů nemusí spoléhat na spolupráci s partnery ze zahraničí. 

Ultralighty do 600 kilogramů jsou zároveň hlavním vývozním artiklem českých firem, oblíbené jsou zejména u partnerů ze Spojených států amerických a Německa. Z dat Českého statistického úřadu vyplývá, že jen za loňský rok bylo z České republiky vyvezeno zboží tohoto typu do 33 světových zemí v přepočtu za více než jednu miliardu korun. Protiva podotýká, že pro české firmy momentálně vypadají slibně hlavně asijské trhy. Jediným problémem je stále ještě nedoladěná legislativa, která často neodpovídá výrobním standardům účinným v Evropské unii. Jakmile bude ale tato překážka odstraněna, zpřístupní se českým ultralightům velice lukrativní odbytiště. 

Výstava všeobecného letectví Aero ve Friedrichshafenu je největší akcí svého typu v Evropě, letos se konala již potřicáté. Českou republiku zde zastupovala řada společností, které zde vystavovaly právě především své ultralehké letouny. Pozornost návštěvníků tak upoutala ukázka strojů z portfolia firem, mezi kterými nechyběly BRM Aero, Shark Aero, Zlín Aviation, JMB Aircraft, Evektor-Aerotechnik nebo Blaník Aircraft. Poslední jmenovaná zde předvedla svůj nový elektricky poháněný větroň Urfin Juice. Doplňková exhibice pak zahrnovala záchranné systémy firmy Galaxy GRS nebo motory od firmy PBS Velká Bíteš či Protivova státního podniku LOM PRAHA. 


Comments

comments

Vyhledat