Český projekt Made by Fire na Milano Design Week

Made By Fire  / Moravská Galerie V Brně / Triennale Milano / Foto Vojtěch Veškrna
Made By Fire / Moravská Galerie V Brně / Triennale Milano / Foto Vojtěch Veškrna

Začíná Milano Design Week. Největší  světový festival designu letos hostí také  ojedinělý projekt Made by Fire. Kdo vyrazil  reprezentovat české sklo a porcelán? 

Dnešním dnem startuje Milano Design Week a s tím se otevírají prostory prestižní  instituce Triennale Milano, kde se statisícům návštěvníků na ploše o velikosti 300  m2 představí téměř 100 děl od 40 progresivních českých designérů, umělců a  značek. Projekt Made by Fire, který připravila Moravská galerie v Brně ve spolupráci  s festivalem Designblok, je největší prezentací českého skla, porcelánu a keramiky  v novodobé historii. Multimediální výstava oslavuje prostřednictvím vybraných  děl řemeslné mistrovství, tradici českého sklářského a porcelánového průmyslu,  vyzdvihuje důležitost experimentu a tvůrčí odvahy. Po skončení milánského týdne  designu se výstava znovu otevře během pražského festivalu Designblok (4.–8. 10.  2023) a následně se přesune do Uměleckoprůmyslového muzea v Brně (17. 11. 2023 –  31. 8. 2024). Výstava je otevřena pro veřejnost po dobu celého týdne zdarma.

Made By Fire / Moravská Galerie V Brně / Triennale Milano / Foto Vojtěch Veškrna

Impozantní výstavní prostory Triennale Milano uvedly řadu zásadních výstav, které již  od 60. let formují trendy světového designu. Teď je naplní špičkový design z českých  fabrik a ateliérů. Ve výběru, který v Miláně reprezentuje Česko, najdeme renomované  značky a výrobce jako je Lasvit, Bomma, Preciosa, Brokis, Kavalierglass a další,   legendy oboru jako jsou Lucie Koldová, Jan Plecháč, Rony Plesl, Eva Eisler, Maxim  Velčovský, studio Olgoj Chorchoj, Antonín Tomášek nebo studio DECHEM. Nechybí  ovšem ani zástupci nejmladší generace designérů, kteří svoji tvorbu často využívají  jako nástroj kritiky nebo vyjádření se k tabuizovaným tématům. Kromě toho nejlepšího  od českých výrobců skla a porcelánu a progresivních designérů nabízí výstava také  řadu projektů, které s médiem porcelánu a skla pracují zcela nevšedním způsobem.

Speciální oblek vytvořený z 2 600 kusů drobných zrcátek vystaví sochař a sklářský  výtvarník Stanislav Müller, který zároveň přímo v expozici předvede ve vybraných  hodinách živou art performance. Multimediální umělecký projekt nazvaný Mirror Man je v režii Stanislava Müllera aktivní už téměř třicet let. Zrcadlovou figuru vytvořil za  účelem asimilace – v zrcátkách se odráží reálný život kolem a zrcadlením se vstřebává  do postavy. Mirror Man reaguje na nadprodukci luxusu, individualismu a nedostatku  sebereflexe společnosti, která je platná dodnes.

Nevšední adaptaci tradičních váz od renomovaných výrobců Moser, Egermann  a Bohemia Crystal představuje ve svém projektu Birth of the Future behind Glass sklářský výtvarník a designér František Jungvirt. Trojice objektů symbolizující tradiční  prvky českého skla je výtvarně zpracována a transformována. Bohatě zdobenou  broušenou vázu Bohemia Crystal autor nechává porůst přírodními krystaly. Váza Moser  z foukaného skla s ručně vyhotovenou rytinou mění svoji podobu pomocí nástřiku  barvy technologií air-brush a folklorním nádechem díky dekoru v podobě malovaných  květin, pouťových perníků a barevného textu ožívá klasická Egermannovská váza  s vysokým smaltem.

Provokativní dílo nazvané Desatero onanie uvádí designérka Markéta Špundová.  Projekt, který vznikl jako revolta proti biblickému výkladu Desatera, se zaměřuje na  boření mýtu škodlivé masturbace, která je v klasickém výkladu zakázána. Kolekci soch,  které jsou připomínkou přirozené sexuality a zdůrazněním samolásky doprovází také  Špundové verze Desatera, která má fungovat jako návod, jak proniknout do onanie  a vyhnout se trapným nebo nepříjemným situacím.

Plastika Ronyho Plesla Thorn je vyrobená z uranového skla, jednoho z ústředních prvků  Pleslovy tvorby. Uran reaguje na ultrafialové záření a sochy doslova září v temných  prostorách, čímž vytvářejí magický efekt. Uranové sklo se v Čechách vyrábí již od  baroka, ale vzhledem k náročnému výrobnímu postupu s ním takto již téměř nikdo  nepracuje. Tato vazba na baroko je důležitá pro autorovo myšlení a kontext jeho  tvorby. Plastika Thorn z rozsáhlé série zabývající se propojením přírody, lidského těla  a křesťanské tradice má vzdáleně evokovat část trnové koruny.

Made By Fire / Moravská Galerie V Brně / Triennale Milano / Foto Vojtěch Veškrna

Prostor uzavírá gigantický skleněný billboard Kláry Horáčkové, v němž se odráží celá  výstava. Objekt Zrcadlo vznikl jako osobní reakce na přesycenost umělými vizuálními  podněty. Pro projekt je využitý mechanický billboard, místo reklamního obrazu jsou  na lamely nalepená zrcadla, čímž vzniká minimalistická instalace měnící význam  i funkci objektu. Díky pohybu lamel vzniká dojem koláže, reality složené z jednotlivých  segmentů. Odraz se rozkládá a skládá v opakujících se cyklech, každý nový obraz je  variací na realitu, obdobný, jako předchozí, ale nikdy stejný.

Výstava zasahuje také do venkovního prostoru, zahrady Giardino della Triennale, kde  je umístěna instalace Maxima Velčovského nazvaná Fyzická možnost smrti v mysli  někoho žijícího. Deformovaný a ohořelý automobil dovezený přímo z ukrajinské  válečné zóny nabízí pohled na krutou realitu ukrajinských měst a připomíná příběhy  lidí, kteří přišli nejen o auta, ale o veškerý majetek a v nejhorším případě o své blízké.  Autovrak figuruje ve výstavě jako symbol energetické krize, kterou válka na Ukrajině  způsobila, díky níž jsme si všichni uvědomili, že energie něco stojí, odněkud pochází  a je nástrojem politické strategie.

Kurátorky výstavy, kterými jsou publicistky Danica Kovářová a Eva Slunečková,  volně propojují současná i historická díla skrze čtveřici tematických okruhů: Průmysl,  Adaptace, Identita a Experiment. Projekt Made by Fire si klade za cíl nebýt jen  expozicí estetických objektů nebo kunsthistorickou přehlídkou, ale skrze díla ze  skla, porcelánu a keramiky tematizovat aktuální společenské otázky. „Síla výstavy  Made by Fire spočívá ve vizuální atraktivitě a přesvědčivém poselství, že žijeme v  době, kdy radikálně urychlujeme odchod od fosilních paliv kvůli ochraně klimatu,  ale také z důvodu válečné situace na Ukrajině. Prezentované sklo a porcelán od  předních současných českých autorů, použité ropné barely v kombinaci s autovrakem  dovezeném z válečné zóny na Ukrajině toto poselství výstavy umocňují,“ zhodnotil Jan  Press, ředitel Moravské galerie v Brně.

Made By Fire / Moravská Galerie V Brně / Triennale Milano / Foto Vojtěch Veškrna

Architekturu, jejímž základním prvkem jsou barevné barely, vytvořil Maxim Velčovský a studio edit! architects. „Naším cílem při navrhování architektury bylo nechat prostor  výstavy formovat samotnými objekty, vytvořit podium pro exponáty, které každému  z nich umožní vyniknout. Rozhodli jsme se využít právě barely jako symbol ceny  ropy, která ovlivňuje celou ekonomiku a určuje společenské procesy. Barel zároveň  připomíná důležitost zamýšlet se nad tím, s jakou energií při výrobě pracujeme, odkud  pochází a jakou za sebou nechává stopu. Připomíná také zásadní význam recyklace,  proto je i celá architektura snadno rozebratelná a po skončení týdenního festivalu  najde další využití,“ popsal Maxim Velčovský.

Podobu výstavy odhalují fotografie Vojtěcha Veškrny, nositele ceny Czech Grand Design za rok 2021. Bližší představení jednotlivých děl i autorů a jejich zasazení  do širšího kontextu nabízí stejnojmenná publikace Made by Fire. Najdeme v ní  také autorské fotografie od oceňované fotografky Hany Knížové, které reagují na  otázky kladené v jednotlivých částech výstavy a poskytují jí další uměleckou vrstvu.  K výstavnímu projektu byla rovněž spuštěna svébytná webová stránka madebyfire.eu poskytující všechny důležité informace.

Výstava Made by Fire neunikla zájmu osobností z prestižních kulturních institucí  i oborových zahraničních médií, jako je Dezeen, Designboom, Wallpaper*, MonocleELLE Decor Italia, MoMA, MINT Shop London, FRANKBROS a další. Projekt neopomíná  ani veřejností oblíbené detaily, které napomáhají snadnějšímu zapamatovatelnosti  značky – od brandovaných kombinéz kustodů na místě, přes pro milánský design week  charakteristické látkové tašky, až po lázeňské oplatky s logem projektu, které se budou vyrábět v expozici. Made by Fire tak skrze vizuální identitu od grafického designéra  Lukáše Kijonky vytváří zastřešující brand, který atraktivně předkládá český design  zahraničnímu publiku.

Více informací najdete přímo na www.madebyfire.eu nebo na instagramu @madebyfire_exhibiton

Comments

comments

Vyhledat