Design kolem nás: Svítidlo L25 

foto Adam Štěch 
foto Adam Štěch 

 

Přes sklo okna modelového obytného bloku od nizozemského architekta Gerrita Rietvelda jsem zachytil jeden z jeho méně známých návrhů: stolní svítidlo L25, které dokonale zosobňuje étos neoplastických teorií skupiny De Stijl. 

 

Bylo to během první světové války, kdy se v Holandsku ustanovila mladá avantgardní skupina De Stijl vyznávající abstraktní tendence tzv. neoplasticismu. Především lídři skupiny, malíři Piet Mondrian a Theo Van Doesburg, definovali neoplasticismus jako novou vizi moderního světa. Realitu začali redukovat pouze na pravoúhlé černobílé kompozice s barevnými poli základních odstínů modré, červené a žluté jako důsledné vyjádření neviděné podstaty světa kolem nás prostřednictvím abstraktní mřížky.

 

Ke skupině se brzy přidal také mladý architekt a designér Gerrit Rietveld z Utrechtu. V dílně svého otce vyráběl jednoduchý dřevěný nábytek, usiloval o ekonomičnost a masovou výrobu. Koncepci neoplasticismu přijal za svou a transformoval jí do podoby barevného nábytku a v roce 1924 realizace domu pro Ruth Schröderovou, který se stal se svým flexibilním vnitřním prostorem manifestem nastupujícího modernismu. 

Perfektní rovnováha kompozice svědčí o Rietveldově talentu a jeho vizi naplnit teorie neoplasticismu v praxi.

 

Jen pár kroků od slavného Schröderova domu, který lze navštívit jako muzeum, se nachází Rietveldovo pozdější dílo z roku 1934. Jedná se o funkcionalistický blok několika bytových jednotek Erasmuslaan, které architekt vybavil svým nábytkem a svítidly. Ve všech svých prototypech a sériově vyráběných návrzích byl Rietveld vždy velmi vynalézavý, experimentoval s novými materiály a inovativními technologickými procesy jejich zpracování.

 

I přesto, že se věnoval především designu nábytku, navrhl Rietveld i několik svítidel. Jedním z nich je také stolní lampa L25, která je zkonstruována jen ze dvou ocelových tyček, jedné trubičky, objímky a z více než jedné poloviny začerněné žárovky. Perfektní rovnováha kompozice svědčí o Rietveldově talentu a jeho vizi naplnit teorie neoplasticismu v praxi. Tento mistrovský design vytvořil Rietveld již v roce 1925. V době svého vzniku zůstalo svítidlo pouze u prototypu a sériově bylo vyráběné až po druhé světové válce. Od roku 2019 vyrábí světlo značka Tecta v limitované edici 200 kusů.    

 

          

 

Comments

comments

Vyhledat