Festival Alternativa: manipulace se zvukem; plochy, virtuozita, experiment.

Jenny Hval
Jenny Hval

Zavedená jména v neotřelých spojeních, průkopnické spolupráce a společná zkoumání limitů zvuku. Festival Alternativa, svérázná přehlídka hutné hudby zaměřující se hlavně na experiment, okrajové žánry a improvizaci, se letos koná v termínech 15.–16. a 22.–23. listopadu 2024 a opět nabídne zvukové explorace v podání všestranně nadaných hudebníků a hudebnic.

První festivalový večer v pátek 15. listopadu v Atriu Žižkov se ponese v duchu zkoumání těch nejnižších zvukových hladin. Představí se několik projektů; mezi nimi norsko-francouzské kvarteto Dans les arbres, které spojuje výrazné zástupce jazzové a improvizační scény. Na zvuky nástrojů téměř nenarazíte, šum, skřípání a cinkot se ale spojují do takřka meditativního pásma. Doplní je mimo jiné švédská hudebnice Linnéa Talp, které uhranula liminální povaha varhanních ploch a tělesný rozměr dronové hudby: stálý pulz zvukových mas, které vytváří, připomíná dech v přítomném čase. 

Hlavní hvězda letošního ročníku, norská hudebnice a spisovatelka Jenny Hval, se v sobotu 16. listopadu představí v prostoru ARCHA+ se svým aktuálním projektem
I want to be a machine. Interdisciplinární meta-performance připomíná esej o vystoupení a podílí se na něm uskupení dalších hudebníků a hudebnic. Večer proběhne ve spolupráci s kolektivem Heartnoize.

Olivia Rosenthal a Eryck Abecassis: MACADAM ANIMAL / Foto : Christophe RAYNAUD DE LAGE

Následující víkend hostí už tradičně smíchovská MeetFactory. V pátek 22. listopadu vystoupí dlouho očekávaná Puce Mary (účast na loňském ročníku musela na poslední chvíli zrušit). Jedna z nejvlivnějších postav hlukové hudby spjatá s dánským labelem Posh Isolation se postupně posouvala od drastických zkoumání spodních vrstev lidské temnoty až k současné poloze, kterou charakterizují expresivní kompozice s filmovým rozměrem, vykračující s nereálnými chorály a smyčci vstříc post-internetové avantgardě. Večer doplní mimo jiné hudební setkání dvou výrazných experimentátorů, francouzského klavíristy a elektroakustika Mathieua Chamagne a vietnamského perkusionisty Lê Quan Ninha. 

Finální festivalový večer v sobotu 23. listopadu přinese vystoupení projektu Far East Network. Vznik platformy hudebníků z dálného východu (Ryu Hankil z Jižní Koreje, Yan Jun z Číny a Yun Chee Wai ze Singapuru) inicioval japonský legendární experimentátor Otomo Yoshihide; jejich společný zvuk stojí zejména na Yoshihideho protahování kytarových akordů do ploch a hutných zvucích digitální i analogové elektroniky. Večer doplní libanonsko-švýcarské duo Praed (Raed Yassin a Paed Conca) obohacené o slovenskou, v Dánsku působící saxofonistku Michaelu Turcerovou. Setkání iniciované speciálně pro festival Alternativa propojí Turcerové minimalistickou improvizaci a zálibu v otevřených formách s pestrou fúzí arabské populární hudby, současné elektroniky a free jazzu, která charakterizuje tvorbu Praed. 

Kromě uvedených se během hlavního festivalového víkendu představí Eryck Abecassis, francouzsko-alžírský umělec navazující na elektronickou avantgardu; geniální a všestranný saxofonista a experimentátor Georgy Bagdasarov; multimediální umělkyně z olomouckého kolektivu Hlubina Adéla Konečná, autorka synťákového projektu Orinoko; nebo slovenské power ambientové duo Tittingur se zbrusu novým live A/V setem BVRKA. 

Program v MeetFactory bude probíhat i v malém sále. V pátek večer bude prostor patřit free session účastníků kurzu Hledáme svůj zvuk pro nejmladší zvukové tvůrce, který Alternativa už druhým rokem pořádá ve spolupráci s Noise Kitchen a Synth Library. V sobotu zde Mathieu Chamagne představí svou novou zvukovou instalaci s názvem Volumes: experimentuje v ní s různými modely zvukových objektů a imerzivním zvukoprostorem díky speciálnímu zařízení, které sleduje pohyb hlavy a reprodukuje zvuk ve trojrozměrném prostoru. Návštěvníci s VR sluchátky se volně pohybují ve virtuální realitě, která je čistě zvuková, a kolektivně zkoumají vytvářené prostranství. Jejich interakce s virtuálními objekty a mezi sebou přitom probíhá v reálném místě.

Festival pořádá spolek Unijazz a koná se za podpory Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury ČR, hlavního města Praha, Městská část Praha 5 a Nadace Český hudební fond.

Dans Les Arbres / Foto Eve Lagger

Comments

comments

Vyhledat